Första inlägget här då.. Har googlat som en tok utan att riktigt hitta de svar jag söker.

Hade tänkt att tilläggsisolera vinden eftersom det är ganska "lönsamt" enligt diverse källor. Finns väl lite spån där i dagsläget, osäker på hur mycket. Huset är från 20-talet och då ska man ju tydligen vara försiktig med mineralull. Saknas väl fuktspärr/ångspärr eller vad det heter antar jag. Har därför kollat på andra alternativ och fastnat för cellulosa, verkar ju lite billigare än rent träbaserat eller lin. Mina överslagsräkningar har också gett att lösull (cellulosa) är betydligt billigare än skivor.

Är det en bra ide att bara slänga ut cellulosaisolering, regla lite i mitten och någon skiva man kan gå på sen kanske. Huset är 1 1/2-plan och taket lutar ganska mycket, kan nog stå raklång precis i mitten. Kan jag göra detta själv genom att bara köpa säckar och "fluffa" upp. Hur jobbigt är det i så fall? och hur gör man? Är nog 35-40 kvadrat tror jag. Har hört om borrmaskiner, kompostkvarnar och snöslungor :) Eller är det vansinne? Jag är nog ganska uthållig och inte så känslig för att saker tar lite tid..

Taket består av glesa brädor, takspån och betongpannor så jag antar att det ventilerar ganska bra. Behöver man vindskydd ovanpå ullen när det är klart?

Många frågor :)

Cellulosa är att föredra på gamla vindar. Kommer själv få det inblåst hos mig inom kort.
Låt någon göra jobbet åt dig.Lösullisolering samt gjuta villaplatta anser jag är de grejer man kan gott leja bort. Det är inte så hiskligt dyrt med inblåsning. Räkna med runt 450-600:- m3 ex moms inblåst och klart. Etablering på ett par tusen tilkommer. Landgångar kostar runt 300-400:- per meter ex moms. Inget vindskydd på ullen. Nock eller gavelventialtion behövs. Takfot kan vara stängd.

Redigerat:
S
Du behöver vindavledare vid takfoten så att det blir luftspalt mot undertaket och att vinden inte kan blåsa in i isoleringen. Det finns färdiga att köpa i wellpapp men man kan sätta tex masonit mot tex läkt.
Bygg gångbryggorna före isoleringen så blir det lättare. Sargar runt vindsluckan behövs också.

Att få lösullen sprutad av en firma med lastbil är inte så dyrt. Du kan spara mycket pengar om du gör ovanstående själv.

Jag fick en offert för ett par år sen på 21 m3 ( 35 cm på 60 kvadrat) och själva sprutningen (inga förarbeten) kostade 10000kr innan rot.

Precis detta har jag nyss gjort. Flisade upp 10m3 med skruvdragaren och en stålborste. Gick galant. Betalade rätt precis 3000:- för ullen och det tog ca 6-8h effektiv tid att lägga ut den.

dof skrev:
Precis detta har jag nyss gjort. Flisade upp 10m3 med skruvdragaren och en stålborste. Gick galant. Betalade rätt precis 3000:- för ullen och det tog ca 6-8h effektiv tid att lägga ut den.

Låter ju fantastiskt! Ungefär hur många kubik fick per kg eller så fick du av ullen?

Exakt hur menar du med stålborste och skruvdragare? Stålborste på skruvdragare? Eller riva med vanlig stålborste?

Hur mycket är rimligt att lägga på förresten? 20 cm? Tänkte att det är onödigt att överdriva eftersom resten av huset inte är så bra isolerat.

Roterande stålborsthjul för verktyg används för att isolera vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en sådan i dragaren. Blir ungefär en halv kubik per bal. Jag har lagt mellan 30-40cm på min vind. Låg 2 korsade 120mm mattor där innan.

dof skrev:
[bild]
Med en sådan i dragaren. Blir ungefär en halv kubik per bal. Jag har lagt mellan 30-40cm på min vind. Låg 2 korsade 120mm mattor där innan.
Låter ju bra! Är inget jättejobbigt damm heller antar jag?

sinuslinus skrev:
Du behöver vindavledare vid takfoten så att det blir luftspalt mot undertaket och att vinden inte kan blåsa in i isoleringen. Det finns färdiga att köpa i wellpapp men man kan sätta tex masonit mot tex läkt.
Bygg gångbryggorna före isoleringen så blir det lättare. Sargar runt vindsluckan behövs också.

Att få lösullen sprutad av en firma med lastbil är inte så dyrt. Du kan spara mycket pengar om du gör ovanstående själv.

Jag fick en offert för ett par år sen på 21 m3 ( 35 cm på 60 kvadrat) och själva sprutningen (inga förarbeten) kostade 10000kr innan rot.
Vindavledare kan göras på detta sätt i masonite? http://www.byggbutikenonline.se/produktinfo/592/vindavledare/besk.aspx
Med 20-40mm mellanlägg mot taket?

Ja, gångbroar först känns som en bra ide.

Vindsluckan har jag funderat lite på. Den ligger "löst" nu så jag antar att den läcker en hel del värme. Känns väl som man kan sätta någon isolerskiva ovanpå den.

Kanske ska kolla med en firma med

Hur gör man förresten runt murstocken? Vill man ha något mer brandbeständigt där?

S
Firman jag fick offerten ifrån krävde brandtåligt mot murstocken. Stenull.

Fixa så att vindsluckan tätar med tätlister för du får upp mycket fuktig luft via luckan. Bäst är att byta till en isolerad lucka.

Personligen skulle jag inte vilja släpa upp säckar vis en lucka när det finns alternativ. Är tillräckligt bökigt att få upp det andra materialet.

De där färdiga i wellpapp är smidiga när avståndet mellan takstolarna stämmer men i gamla hus är det ju inte så. Har du plats att få upp masonit genom luckan?

sinuslinus skrev:
Firman jag fick offerten ifrån krävde brandtåligt mot murstocken. Stenull.

Fixa så att vindsluckan tätar med tätlister för du får upp mycket fuktig luft via luckan. Bäst är att byta till en isolerad lucka.

Personligen skulle jag inte vilja släpa upp säckar vis en lucka när det finns alternativ. Är tillräckligt bökigt att få upp det andra materialet.

De där färdiga i wellpapp är smidiga när avståndet mellan takstolarna stämmer men i gamla hus är det ju inte så. Har du plats att få upp masonit genom luckan?
Ja ok.

Just det.

Hela masonitskivor får jag knappast upp men tillräckligt breda för att bygga luftspalt tror jag.

Jag ska nog börja med luftspalterna, stenullen, landgångar osv. Det ska ju göras i vilket fall. Än har jag bara hunnit röja lite.

Kanske ska uppdatera lite.

Tog mitt förnuft till fånga och anlitade Sjömarkens isolering. Gjorde förarbetet själv genom att sätta masonite mot spåntaket och regla upp.Har isolerat luckan med 50 mm cellplast bara

Hade du ut spånen i säckar, eller sög de ut det med?

Visa gärna bilder! =)

Nej, det ligger kvar. Fanns ingen anledning att ta bor det tyckte de

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.