Hej på er!

Jag köpte ett gammalt trähus från 1930-talet och nu vill jag förvandla den oinredda vinden för att bo i den också.

Viktigt: Jag vill inte isolera vinden på ett modernt sätt eftersom jag inte tror att huset är konstruerat för det. Man skulle behöva få det lufttätt och det skulle vara ett hopplöst projekt som förmodligen skulle leda till fuktskador. Jag är fullt medveten om att jag då kommer att behöva värma mer, men det står jag ut med.

Det är så här jag vill göra:

Istället för modern isolering skulle jag därför vilja klä takfallen med träullsskivor (akustikpaneler). Takbjälkarna är relativt tunna, endast 12 cm tjocka. Jag skulle därför montera 50 mm tjocka träullsskivor mellan takstolarna, så att takstolarna fortfarande sticker ut ca. 3 cm framåt och det finns ett luftspalt på 4 cm bakom skivorna.
Jag skulle vilja putsa brädorna, förmodligen med vit kalk och sedan en lämplig färg.
Jag skulle också vilja använda träullsskivor för att skapa ett undertak och därmed en ny vind. För att säkerställa luftväxlingen skulle jag installera ventiler i gavlarna. Jag hoppas att detta kommer att göra det möjligt för utomhusluften att nå över dessa öppningar via takfoten och därmed torka fukten som diffunderar in i träullsskivor.

Taket är ett plåttak med ett ca 3 cm stort mellanrum mellan det och undertaket av träspån. Det har ingen nockventilation. Den kondens som orsakas av plåttaket har tydligen kunnat torka ut bra under de senaste decennierna eftersom vinden inte byggdes om. Allt är mycket torrt. Den idé om ventilation bakifrån som jag har skissat på skall naturligtvis se till att det förblir så.

Jag har gjort en grov skiss av planen.

Vad tycker ni om min plan?

• Diagram som visar system för ventilation och luftflöde i en byggnadsstruktur, inkluderar luftintag och isolerade paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.