Vi håller på att isolera boden. Än så länge har vi plockat ut gammal isolering, dragit el (inte själva), satt luftspalt i taket.
Vad vi har förstått så ska vindpappet på strax innan ytskiktet så vi kan inte sätta det inifrån eftersom det inte blir tätt? Måste vi då ta bort fasadpanelen utifrån och lägga vindpapp sen spika fast panelen igen?
Vad vi har förstått så ska vindpappet på strax innan ytskiktet så vi kan inte sätta det inifrån eftersom det inte blir tätt? Måste vi då ta bort fasadpanelen utifrån och lägga vindpapp sen spika fast panelen igen?
Vet inte vad som blir mest omständigt , lossa ytterpanelen eller sätta vindduk på insidan med hjälp av lister som spikas på sidan av stående reglar .R R.D skrev:Vi håller på att isolera boden. Än så länge har vi plockat ut gammal isolering, dragit el (inte själva), satt luftspalt i taket.
Listerna håller fast och tätar vindduken .
Svårt att se på din bild men har du 45 x 45 regel som läkt på ytterväggen 🤔
Ett alternativ är att spika lister i facken och använda oljehärdad board (masonit) som vindtät. Beror på om man vill mecka med sladdrig papp eller måtta dit en skiva. Sen är det en bod, det viktigaste är att ytterpanelen har luft bakom sig så att den inte ruttnar. Hur du löser det är inte så kritiskt. Vindtäten sitter ju där för att inte vinden skall blåsa värme ur isoleringen. Men ytterpanelen tar ju i princip all vind. Skillnad på ett bostadshus på 100 m2 i ett blåshål, då kan det märkas på uppvärmningskostnaderna.
Liknande trådar
-
Måste bjälklaget vara torrt när jag isolerar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behövs plast när jag isolerar ytterväggar invändigt?
Isolering -
Bör man använda plastskikt när man isolerar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fixa luftspalten när man isolerar ett sadeltak?
Tak & Vind -
Byta skadad vindpapp och isolering när jag byter invändig panel på yttervägg??
Isolering