Hej alla,
Har ett hus i södra Sverige från 1924. Huset har en kallvind med ca 10 cm tjocklek på bjälklag. Kan inte se men förutsätter att det är sågspån om 5-10cm som isolering. Över detta ligger det ett plankgolv. Vinden är torr och fin, det läcker väl en hel del värme upp kan man gissa. Vill lägga cellulosalösull som tilläggsisolering. Har läst på några sidor att man dock rekommenderas lägga (ny?) ångspärr innan man gör detta. Känns inte detta lite som kaka-på-kaka? Jag förutsätter ju att det finns ett papplager eller liknande under spånet. Det enklaste och billigaste sättet jag hade tänkt göra detta på annars är att bara köpa lösull och sprida på vinden med en tjocklek om ca 10-15 cm för att inte isolera för mycket för vindens överlevnad. Utöver detta se till att det inte läcker från vindslucka och liknande.
Tror ni att detta borde fungera som plan eller bör man installera en ny ångspärr ovanpå det gamla?
Mvh,

Har huset fungerat som det är i 100år skulle jag vara väldigt försiktig och tänka mig för flera gånger innan jag ändrar detta. Väga fördelar mot nackdelar och risker.

Det lär rimligen fungera utmärkt att inte göra något. Vad tror ni er kunna vinna på denna extra isolering?

Finns det alternativa åtgärder som kan ge samma resultat?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
O O skrev:
Har huset fungerat som det är i 100år skulle jag vara väldigt försiktig och tänka mig för flera gånger innan jag ändrar detta. Väga fördelar mot nackdelar och risker.

Det lär rimligen fungera utmärkt att inte göra något. Vad tror ni er kunna vinna på denna extra isolering?

Finns det alternativa åtgärder som kan ge samma resultat?
Tack för svar.
Tanken är såklart att förhoppningsvis kunna spara lite pengar på uppvärmning. För att inte orsaka för stor isolering med för kall vind hade jag därför tänkt lägga ganska lite och försiktigt med cellulosaisolering, kanske 10-15 cm.

Alternativa åtgärder för isolering är att byta innerrutorna i de parkopplade fönster jag har som har värst kalldrag,. Det är planerat men är samtidigt betydligt dyrare än vad de vore att sprida lite isolering, planerar därför mest göra det för komforts skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.