7 797 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Vindfolie eller Asfaboard
Medlem
· Västra Götalands
· 2 inlägg
Mitt första inlägga på byggahus!
Jag håller på att renovera vårt hus och har gjort klart badrummet så nu är det tvättstugans tur. jag har byggt ut den och hann bara till att sätta vindfolie på utsidan innan det blev så kallt så det bildades kondens på insidan där varm luft mötte kall luft. Nu har jag satt in en avfuktare men funderar på att byta ut vindfolien mot asfaboard (det är asfaboard på resten av huset) för att den har en isolerande verkan. Vad tror ni om det? Vad talar för vindfolien?
/Björn
Jag håller på att renovera vårt hus och har gjort klart badrummet så nu är det tvättstugans tur. jag har byggt ut den och hann bara till att sätta vindfolie på utsidan innan det blev så kallt så det bildades kondens på insidan där varm luft mötte kall luft. Nu har jag satt in en avfuktare men funderar på att byta ut vindfolien mot asfaboard (det är asfaboard på resten av huset) för att den har en isolerande verkan. Vad tror ni om det? Vad talar för vindfolien?
/Björn
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
Vindfolie? Är det vindtät papp eller ångtät folie/plast du menar? Utan att veta det kan jag inte ge ett vettigt svar.
Vindfolien ersätter asfaboarden. Jag ser ingen anledning att ersätta vindfolien när du nu väl har satt upp den. Du ska väl ha vanlig isolering också? En 150-250 mm glasull eller så? I det sammanhanget spelar 12 mm asfaboard ingen roll ur isolerings-synpunkt.
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
vad är en vindfolie? har aldrig hört termen.
Det är en goretex för byggbruk ungefär. Dvs en väv/duk/folie som släpper fukt utåt och är vindtät innåt. Fördelarna är att den är betyligt enklare att hantera och det blir tätare iom färre skarvar. Nackdelen är att den inte stabiliserar på samma sätt som asfa
Tjenare ! Vem använder sig av asfaboard idag!
Medlem
· Västra Götalands
· 2 inlägg
Tack för alla svar.
Anledningen att jag funderar på att sätta asfaboard är att det är det på resten av huset och för att slippa lägga distanser på spikläkten så panelen kommer i våg med befintlig panel.
Anledningen att jag satte vindfolie från början är att jag snabbt ville stänga och hade inte asfaboard hemma.
Nu har jag fattat beslut och det blir asfaboard mest pga av att jag vill ha samma över hela huset. Det blir lite mer jobb, men det är ingen stor yta det handlar om.
Anledningen att jag funderar på att sätta asfaboard är att det är det på resten av huset och för att slippa lägga distanser på spikläkten så panelen kommer i våg med befintlig panel.
Anledningen att jag satte vindfolie från början är att jag snabbt ville stänga och hade inte asfaboard hemma.
Nu har jag fattat beslut och det blir asfaboard mest pga av att jag vill ha samma över hela huset. Det blir lite mer jobb, men det är ingen stor yta det handlar om.
Liknande trådar
-
Friggebod, vindduk eller asfaboard
Fasad -
Asfaboard eller vindpapp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asfaboard eller vindpapp för isolerat förråd i kallvind, och hur göra med golvet...?
Isolering -
Använda oljehärdad board istället för utegips eller asfaboard?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asfaboard, utegips eller vindfolie?
Byggmaterial & Byggteknik