1 432 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
vindbjälklagsisolering bättre än väggisolering?
Om man stoppar in värdena på isolering i mm i www.energiberakning.se så blir det samma energibesparing för vägg som för takisolering såvitt jag förstått.
Är detta riktigt?
Värmen stiger ju uppåt. Borde inte då vindbjälklagsisolering spara mer energi än väggisolering.
Alltså, om man som jag vill öka på lösullsisoleringen från 450 till 700 mm på 80 kvm vind så blir besparingen endast 240 kwh/år.
Detta låter lite, men är det sanningen?
Isåfall tar det minst 63 år med dagens elpriser att spara in de 12600 kr som extra isolering kostar.
Låter dumt kanske, men huset har väl en livslängd på 100 år förhoppningsvis - och man får ju tänka långsiktigt. Och om man räknar med att elpriserna stiger så sjunker ju återbetalningstiden snabbt.
Minns hur man sa på 70-talet. "att isolera mer än 200 mm på vinden kan man aldrig spara hem under en livstid". Och idag är 400 mm standard i sydsverige och 500 i Norrland vågar jag påstå.
Är detta riktigt?
Värmen stiger ju uppåt. Borde inte då vindbjälklagsisolering spara mer energi än väggisolering.
Alltså, om man som jag vill öka på lösullsisoleringen från 450 till 700 mm på 80 kvm vind så blir besparingen endast 240 kwh/år.
Detta låter lite, men är det sanningen?
Isåfall tar det minst 63 år med dagens elpriser att spara in de 12600 kr som extra isolering kostar.
Låter dumt kanske, men huset har väl en livslängd på 100 år förhoppningsvis - och man får ju tänka långsiktigt. Och om man räknar med att elpriserna stiger så sjunker ju återbetalningstiden snabbt.
Minns hur man sa på 70-talet. "att isolera mer än 200 mm på vinden kan man aldrig spara hem under en livstid". Och idag är 400 mm standard i sydsverige och 500 i Norrland vågar jag påstå.
Vad gäller vägg och tak så är detta min GISSNING: värmeförlusten är lika om temperaturen vid vägg/tak är lika, men eftersom värmen stiger så är det varmare vid taket och därmed blir värmeförlusterna större där. Om du korrigerar för detta och tex använder 20 C som genomsnittstemp på vägg (18 där nere och 22 där uppe) men 22 C på tak så kanske det blir mer realistiskt.
Köp aktier för 15000kr istället. Nu är det ju rea på börsen. En bättre investering.
ok, bra tanke, har den stöd i verklighetens mätningar?injonil skrev:Vad gäller vägg och tak så är detta min GISSNING: värmeförlusten är lika om temperaturen vid vägg/tak är lika, men eftersom värmen stiger så är det varmare vid taket och därmed blir värmeförlusterna större där. Om du korrigerar för detta och tex använder 20 C som genomsnittstemp på vägg (18 där nere och 22 där uppe) men 22 C på tak så kanske det blir mer realistiskt.
Var sak har sin budget. Jag har tjänat en del pengar på börsuppgång 03-06/07 och sålt (i tid) för att bekosta tomt+hus.jeppeknaster skrev:
Detta sade man också till alla galningar som på 70 talet hade mer än 200 mm på vinden (som i vår nuvarande kåk som är tillägsisolerad med 150 mm)
...från min gamle bok från 1940 ...
"Ekonomisk tjocklek hos en isoleringsskift ( U=0,035) anbringat på en 1-stens mur av lättmurtegel (U=1,52) i Stockholms klimat (Q=86) beräknas för 6,7cm "
Bränslet var billigt då .
Ang. vindisolering fundera på hur du ska skydda takspånten från kondens och fuktskador som följd. Många kallvindar dras med det på grund av för tjock isolering och kraftig ventilation
gaia
"Ekonomisk tjocklek hos en isoleringsskift ( U=0,035) anbringat på en 1-stens mur av lättmurtegel (U=1,52) i Stockholms klimat (Q=86) beräknas för 6,7cm "
Bränslet var billigt då .
Ang. vindisolering fundera på hur du ska skydda takspånten från kondens och fuktskador som följd. Många kallvindar dras med det på grund av för tjock isolering och kraftig ventilation
gaia
gå till "tak & vind" tråden så får du litet vink om problematiken . Där hittar du också länkar till olika undersökningar och intressanta slutsatser. Byggbrangen är väl medveten om problemet med tjockisolerad kallvind men likväll byggs det fortfarande på samma sätt med ventiler i takfot och nock.sjönära skrev:
Jag blev i alla fall överraskad att intensiv ventilation är inte alltid det bästa för en kall vind och definitivt inte under den kalla årstiden. Svartmögel äter inte upp trä men när det börjar mögla så kan det blir värre med tiden. Alla skador beror på att man ventilerar med fuktig uteluft hellt i onödan och fukten kondenserar på kalla delarna av takspånt vid takfoten och värst på norrsida där solen värmer minst och torkar sämst. När det inte kommer tillräckligt med värme inifrån huset så blir takytor nerkyllda och kondensen bildas på samma sätt som på din bil som står ute över natten. Plåten suger inte in vatten så det torkar under dagen men spånten suger in. Blir det inte tillräckligt varmt på dagen ( fuktig vinter) så torkar det ju inte hellt och det fortsätter varje kylig dag. Sommarens värme brukar stoppa mögeltillväxt men nästa vintern fortsätter processen igen.
Med andra ord - det är inte bara fuktig luft inifrån huset som skadar men också fuktig luft utifrån om den har fri pasage genom din vind. Så har jag förstått det av all läsning om problematiken. Googla på kallvind och fukt ....
Det känns nästan säkrare att inreda vinden som boyta och ha all isolering över takspånten istället .
Isolering av hus i syfte att spara uppvärmningskostnader har blivit till isoleringshysteri. Alla energirådgivare förespråkar ju ökad isolering för det är en effektiv sätt att spara pengar på kort sikt. Så hade jag också tänkt tills idag men ändrade min åsikt ... med min egen vind som grund. Man sparar på uppvärmningen men riskerar att få andra och större renoveringsutgifter på halsen ....
Solarventi är ingen bra lösning eftersom den bara värmer luften men när den varma luften kylls så kondenserar fukten i alla fall när tillfälle ges. En avfuktare är mer rätt . Det finns redan en lösning till på marknaden som startar ventilation på vinden bara om det är torrare ute än inne- rätt tänkt tycker jag. Men det blir en eldriven anläggning till som kan gå sönder och som en husägare ska ta hand om. Vart är vi på vägg?
gaia
En Solarventi tillför igen fukt, bara värme. Den värmda luften den blåser in har samma vattenmängd som den kalla luft man brukar ventilera en vind har. Men eftersom den är uppvärmd har den mkt låg relativ fuktighet . Om den kyls igen så återfår den den relativa fuktighet som uteluften har. Jmf med innomhusklimat på vintern, det blir riktigt jäkla torrt inne när först kall torr (absolut fukt) luft dras in i huset för att sedan värmas upp och bli ännu torrare (relativ). Eller så kan man jmf med att man ju vill ha ett värmeläckage (men ingen fuktläckage) till vinden för att hålla den lite varmare än ute. Är det inte så att det är många vindar som har farit illa efter att man tilllägsisolerar dom?
Det enda som händer med en Solarventi är att man tillför värme till vinden och sänker den relativa fuktigheten vilket är det man vill ska hända. Men för att uppnå bra effekt får man väl se till att täta vinden ordentligt annars vädrar man ju ut den varma luften direkt.
Det enda som händer med en Solarventi är att man tillför värme till vinden och sänker den relativa fuktigheten vilket är det man vill ska hända. Men för att uppnå bra effekt får man väl se till att täta vinden ordentligt annars vädrar man ju ut den varma luften direkt.
Liknande trådar
-
Golvbrunn rinner sakta men bättre utan renspluggen
Vatten & Avlopp -
Hur få bättre luft i sovrum - mekanisk frånluft
Ventilation -
Bättre köpa andras el och tjäna pengar på det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Läckande slang, vilken håller bättre?
Badrum -
Tränger varm grundolja bättre in i trät än kall olja?
Färg, Måla & Tapetsera