27 842 läst · 9 svar
28k läst
9 svar
Vinande oljud från luft/luft värmepump
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Hej!
Jag har problem med ett högfrekvent vinande ljud från min luft/luft värmepump. Det är en IVT Nordic inverter 12FR-N och den är nog ca 6 år gammal. Problemet med det vinande ljudet har sakta kommit med åren (inte över en natt).
Jag har gjort rent den (både filter samt spolat försiktigt med lite diskmedel + vatten). Ingen skillnad.
Kan det vara så att man behöver fylla på kylvätska? ...eller annan typ av service?
Tips emottages tacksamt.
Jag har problem med ett högfrekvent vinande ljud från min luft/luft värmepump. Det är en IVT Nordic inverter 12FR-N och den är nog ca 6 år gammal. Problemet med det vinande ljudet har sakta kommit med åren (inte över en natt).
Jag har gjort rent den (både filter samt spolat försiktigt med lite diskmedel + vatten). Ingen skillnad.
Kan det vara så att man behöver fylla på kylvätska? ...eller annan typ av service?
Tips emottages tacksamt.
Är det inne- eller utedelen som det viner om?
Har du möjlighet att bara köra fläktarna (för kontroll om det är dom eller annat)?
Har fläktbladen kontinuerligt blivit rengjorda?
På jobbet har vi en utrustning med axiella fläktar (ungefär som denna http://www.conrad.se/FLÄKT-/MOTOR-VÄNSTER.htm?websale8=conrad-swe&pi=570192 ) på den samlas det en massa damm på fläktbladen och det gör att det blir obalans och det gör att lagren slits, till slut skär lagren
Har du möjlighet att bara köra fläktarna (för kontroll om det är dom eller annat)?
Har fläktbladen kontinuerligt blivit rengjorda?
På jobbet har vi en utrustning med axiella fläktar (ungefär som denna http://www.conrad.se/FLÄKT-/MOTOR-VÄNSTER.htm?websale8=conrad-swe&pi=570192 ) på den samlas det en massa damm på fläktbladen och det gör att det blir obalans och det gör att lagren slits, till slut skär lagren
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Det är innedelen det viner om.
Jag har testat att ställa in den i bara fläktläge. Är nu tämligen övertygad om att det är fläkten/lagren som låter och inget annat.
Tror du har rätt. Jag har inte rentgjort fläktbladen då jag inte vet hur man ska komma åt dom. Ska kolla på det.
Tack för tipset.
Jag har testat att ställa in den i bara fläktläge. Är nu tämligen övertygad om att det är fläkten/lagren som låter och inget annat.
Tror du har rätt. Jag har inte rentgjort fläktbladen då jag inte vet hur man ska komma åt dom. Ska kolla på det.
Tack för tipset.
Medlem
· Göteborgs och Bohus län
· 13 inlägg
Har nu gjort rent fläktbladen (så gott det nu gick).
Har också konstaterat att felet är ett lager (höger sida på på inomhusenheten). Man kan se axeln genom ett hål från höger sida. När jag sprutar in olja där så försvinner ljudet momentant. Det återvänder dock efter några sekunder.
Jag gissar dock att det inte går att byta detta lagret. Eller?
Den här utrustningen verkar inte direkt vara optimerad mot enkelt underhåll. Svårt att komma åt.
Har också konstaterat att felet är ett lager (höger sida på på inomhusenheten). Man kan se axeln genom ett hål från höger sida. När jag sprutar in olja där så försvinner ljudet momentant. Det återvänder dock efter några sekunder.
Jag gissar dock att det inte går att byta detta lagret. Eller?
Den här utrustningen verkar inte direkt vara optimerad mot enkelt underhåll. Svårt att komma åt.
Sitter ett glidlager i fläktmotorn som inte är lönt att byta. Bästa är att byta hela fläktmotorn. Kan också tillägga att det är trångt som fasen att byta fläktmotorn själv även om det går. Ev får man montera ner innedelen och ha den på bänk för att komma åt. Ett tips när du ändå har nere fläkt och motor är att lägga lite fett i glidlagret på andra sidan fläkthjulet. (vä sida)
Sist jag tittade i en sådan motor satt det 2st 608z kullager
Är det en svart motor med metallgavel är det svårt att dela på den är det en vit är det mycket enkelt att byta lager
Helst skall man sätta i keramiska lager
Ta inte Biltemas för de låter mer illa nya än de som sitter i
Skf's dito är dyra så sätt i vanliga de håller ett tag.
Att ta ned innedelen för att byta är ju definitivt overkill, då man måste tömma innedelen på köldmedia mm.
Man får inte vara rädd för att ta i, för det är mycket bändande när man lirkar ut o i motorn
Är det en svart motor med metallgavel är det svårt att dela på den är det en vit är det mycket enkelt att byta lager
Helst skall man sätta i keramiska lager
Ta inte Biltemas för de låter mer illa nya än de som sitter i
Skf's dito är dyra så sätt i vanliga de håller ett tag.
Att ta ned innedelen för att byta är ju definitivt overkill, då man måste tömma innedelen på köldmedia mm.
Man får inte vara rädd för att ta i, för det är mycket bändande när man lirkar ut o i motorn
Sry, menar såklart KULlager inte GLIDlager. Snurrade ihop det med vänstersidan där det sitter ett glidlager med en liten fettkopp.
Anledningen att jag rekommenderar att montera ner den är att "bändamomentet" blir massa ggr säkrare när man har den på bänk. Har knäckt plasten på bygeln som håller fast motorn då den gärna blir spröd med åren. framförallt om motorn gått lite varm iom lagerhaveriet.
Och, ja man måste tömma innedelen på soppa. Vilket inte är svårt, bara man vet vad man pysslar med.
Anledningen att jag rekommenderar att montera ner den är att "bändamomentet" blir massa ggr säkrare när man har den på bänk. Har knäckt plasten på bygeln som håller fast motorn då den gärna blir spröd med åren. framförallt om motorn gått lite varm iom lagerhaveriet.
Och, ja man måste tömma innedelen på soppa. Vilket inte är svårt, bara man vet vad man pysslar med.