T
Gäääsp...

• Gilla
Christer Bill och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår att bilden bara är en random bild på en elektriker men det är lite roligt att den visar något som är ganska långt ifrån vad man kan stöta på som privatperson när det gäller elinstallationer i sitt egna hus. Det är ju en viss skillnad på det där och att flytta ett uttag eller vad man nu kan stöta på hemmavid.

Men mer information till folket är alltid bra så det är väl bra antar jag :)

"Detta ska i förlängningen leda till ökad elsäkerhet i bostäder"

Ja eller hur.. Det är säkert målet.. :crysmile::crysmile::crysmile::rofl::rofl::rofl::mad::mad::mad:

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
tommib
Lol....

Vore det inte bättre att öka privatpersoners kunskap om el så att alla dessa saker som folk gör kunde göras på ett säkert sätt istället?

• Gilla
frihopper och 10 till
  • Laddar…
Dom är ju helt ute och cyklar. Jag är ganska säker på att de flesta vet att man inte får utföra elinstallationer hemma, lite information på förpackningarna hjälper inte.
Som Tommib skriver, se till att man som privatperson istället kan utbilda sig och få mer kunskap om ämnet istället för att isolera det. Återigen så vill ju inte elektriker komma hem och göra småjobb hos privatpersoner för det knappt lönar sig och överdebiterar istället. Detta gör att många privatpersoner antagligen gör installationen själva.
Dom borde komma ut och titta på verkligheten istället.

• Gilla
frihopper och 4 till
  • Laddar…
De ska alltså "minska antalet olagliga elinstallationer utförda av privatpersoner".

Några frågor uppstår i mitt huvud:
1. Varför då? Är dessa en källa till bränder, personskador eller dödsfall? Hur många årligen?
2. Är elinstallationen verkligen olaglig om en privatperson utfört den?
3. Jag råkar veta att det förekommit privatpul i huset jag nyligen köpt - hur gör jag i så fall huset lagligt?

• Gilla
R1chard och 3 till
  • Laddar…
Ingen som ställer frågan varför det kopplas med elen i hemmet.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Tror inte att denna insats ger nånting.
Informationen vill såklart butikerna ha där ändå så dom kan fortsätta sälja installationsmaterial men samtidigt ha ryggen fri. Egentligen är nog de flesta fullt medvetna om att det mesta de säjer hamnar i händerna på hemmapulare. Jag menar, hur många yrkesmän köper egentligen sitt elinstallationsmaterial på Biltema, Jula eller Clas Ohlson?
Ska dessa butiker verkligen bidra till "säkerheten" så kanske det är bättre för dem att sluta sälja dessa produkter över huvud taget. Så länge de tjänar pengar så lär det dock inte hända.

(No hate mot Clas Ohlson. Jag är stammis och köper allt mitt installationsmaterial där och har givetvis tagit del av informationen :p )

• Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
3. Jag råkar veta att det förekommit privatpul i huset jag nyligen köpt - hur gör jag i så fall huset lagligt?
Du väntar två år så är brottet preskriberat.

Fairlane
Nästa grej man kan tänkta sig är att gå ut och informera att man inte får köra fortare en skyltningen tillåter. Med mer sådan information så kommer självklart ingen köra för fort längre...

Eller är det kanske vettigare att förklara vad som kan gå fel och vad man måste känna till för att koppla säkert?
Jag har själv gjort saker jag inte får och kommer fortsätta med det. Sen jag började hänga här har jag dock lärt mig en hel del, både vad jag kan göra bättre, men också vilka risker som finns i olika sammanhang, risker jag inte tänkt på innan vilket har gjort att jag ringt elektriker om jag inte känner mig helt säker. Dvs jag har både lärt mig att göra bättre och säkrare installationer OCH bli bättre på att avgöra när jag behöver hjälp. En sådan här information gör ingendera för mig åtminstone.

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
T
Tror grundorsaken till Elsäkerhetsverkets kampanj har att göra med att vi har fått in mycket människor i landet på kort tid som har andra kulturer när det gäller elsäkerhet.
Sen har vi en stadig ökning över lång tid på gds-sidan generellt. Sammantaget så gör det Elsäkerhetsverkets kampanj logisk, de har ju sina lagar och regler att följa och ett direktiv är upplysning. Sen att upplysningen är mer kvantitativ än kvalitativ...

Som sagts tidigare skulle man önska att det rådde en större och mer övergripande anpassning till verkligheten, ur ett elsäkerhetsperspektiv, av orsakerna som bl a tommib nämnde.

Sen får man se, det kan bli andra direkta inskränkningar i framtiden för att hindra privatpersoner att dra el själva.
Där får man som gds-are vara med på noterna tror jag och handla proaktivt, för såna beslut kan komma snabbt.

JustDoIt JustDoIt skrev:
Det är inte installationen i sig som är olaglig. Det är utförandet som var olagligt.
Installationen som sådan kan vara säker och korrekt utförd - eller ha brister / vara farlig.
Vilket får man reda på med en grundlig besiktning.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är inte installationen i sig som är olaglig. Det är utförandet som var olagligt.
Installationen som sådan kan vara säker och korrekt utförd - eller ha brister / vara farlig.
Vilket får man reda på med en grundlig besiktning.
Tack - så utförandet var olagligt under de minuter det pågick, själva handlingen alltså. Det leder till lite fler undringar:

Installationen, som jag numera äger, är alltså laglig? Eller beror det på eventuella brister?
Kan den ha brister och ändå vara laglig?
Om den är olaglig med brister - hade den varit laglig med samma brister om den var utförd av behörig elektriker?
Är jag som fastighetsägare skyldig att ha en installation helt utan brister?

Inte lätt detta... Det jag vet är att jag inte har ändrat något. Hittills.

JustDoIt JustDoIt skrev:
Om den är olaglig med brister - hade den varit laglig med samma brister om den var utförd av behörig elektriker?
Nej, det spelar ingen roll vem som har gjort jobbet. Det är utförandet som är det viktiga.

Är jag som fastighetsägare skyldig att ha en installation helt utan brister?
Ja, det är din skyldighet. Tyvärr är det så att även om du tar in en ackrediterad, auktoriserad, certifierad och rektifierad elinstallatör som gör ett dåligt jobb så är det, rent juridiskt, ditt problem att anläggningen är dålig.

• Gilla
  • Haha
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.