Jag har uppfattat att det finns en del privata fastigheter (villor) som har "publika" skyddsrum i källaren, d v s som är avsedda även för andra boende i området. Tydligen har den som uppförde villan erhållit bidrag för att färdigställa skyddsrummen. Vad gäller idag? Kan man fortfarande bygga villa med skyddsrum? och få bidrag? Är de skyddsrum som byggts fortfarande "i bruk"? Utan att veta kan jag tänka mig att dessa skyddsrum i en del fall ändrats om och kanske inte längre uppfyller standard. Är den som äger en fastighet skydig att underhålla skyddsrummet om ett sådant finns?

S sepani skrev:
Är den som äger en fastighet skydig att underhålla skyddsrummet om ett sådant finns?
Ja.

Skyddsrum som är registrerade är tillgängliga för alla.

Fastighetsägaren ska hålla registrerade skyddsrummet i användbart skick.
Vill man inte ha kvar skyddsrummet så måste man ansöka om att ta bort det. Staten kan neka borttagandet av skyddsrummet.

Sen kan en fastighetsägare bygga eget skyddsrum utan hjälp från staten och utan att registrera det, då är det bara fastighetsägaren som bestämmer över skyddsrummet.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
C
Och bidragen (åtminstone för att bygga nytt) är mig veterligt borta sedan länge.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag har uppfattat att det finns en del privata fastigheter (villor) som har "publika" skyddsrum i källaren, d v s som är avsedda även för andra boende i området. Tydligen har den som uppförde villan erhållit bidrag för att färdigställa skyddsrummen. Vad gäller idag? Kan man fortfarande bygga villa med skyddsrum? och få bidrag? Är de skyddsrum som byggts fortfarande "i bruk"? Utan att veta kan jag tänka mig att dessa skyddsrum i en del fall ändrats om och kanske inte längre uppfyller standard. Är den som äger en fastighet skydig att underhålla skyddsrummet om ett sådant finns?
det är ett rejält ansvar för den som äger skyddsrummet, se mitt svar i en annan tråd om just detta, det är bara ansvar och kostnader och ingen ersättning

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
det är ett rejält ansvar för den som äger skyddsrummet, se mitt svar i en annan tråd om just detta, det är bara ansvar och kostnader och ingen ersättning
Kan jag tänka mig, liksom att många av dessa villa skyddsrum inte längre är helt funktionella

Tänker att ifall de finns med på kartan så är de i bruk.

https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/skyddsrumskarta/

Rätt roligt att titta hur det ser ut i närheten av er

De skyddsrum som byggdes i villor när jag var liten 70/80 tals område är fortfarande med på kartan

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tommy12345302 skrev:
Hur menar du med bara kostnader, ansvar men ingen ersättning.
Var själv med och byggde ett antal på 80 talet och då fick dom flesta en slant över när skyddsrummet var klart (den som fick mest fick ca 50 000 kr över i handen) plus ett helt nytt dubbelgarage som nu använts i över 40 år.
Att man sen får ta hand om byggnaden gäller ju oavsett om det är garage eller skyddsrum.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en studiekamrat som sommarjobbade med att bygga skyddsrum i början av 80- talet. Firman han jobbade för byggde gjutform med den extra armering som krävdes. När länstyrelsens inspektör varit och tittat på armeringen lyftes hela gjutformen med armering bort och kördes till nästa bygge, och så gjöt dom ett mer normalt betongvalv på garaget.

• Wow
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hade en studiekamrat som sommarjobbade med att bygga skyddsrum i början av 80- talet. Firman han jobbade för byggde gjutform med den extra armering som krävdes. När länstyrelsens inspektör varit och tittat på armeringen lyftes hela gjutformen med armering bort och kördes till nästa bygge, och så gjöt dom ett mer normalt betongvalv på garaget.
Låter lite som en skröna.
Dom flesta skyddsrummen var ju i storlek som ett större dubbelgarage där armeringen låg najjad över hela taket ihopnajjad med väggarna.
Tar du bort den armeringen (hur man nu fraktar bort en armeringsmatta i storlek som dubbelgarage) så måste du ändå ersätta den med ny armering, även om där är mindre armering så är det ju mycket jobb att ta bort och lägga nytt.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
P
Hade en farfar och hans bror i betong och lastbilsbranchen som körde saker till byggena..
fusket var omfattande och rejält utbrett.. fanns pengar att spara / tjäna för alla parter och ingen bilade ju upp några skyddsrum för att kolla efteråt utan det gjordes formar och armerades och visades för nån inspektör och sen gjöts det ju senare.. självklart fanns det en massa kreativa människor även då som ville ha betongen till halva huset gratis med att mygla med tjocklekar i skyddsrummet.

Även här pratades det om att formar återanvändes och kördes mellan byggena för inspektion

Dom jag sett och vet om som är skyddsrum i garage här är inte 2 bilar i bredd utan 1 bil och mer som 4 x 8 eller nåt liknande så inte alls omöjligt att dom formarna har rest mellan byggena.. Dom kan ju även vara delade på olika vis både armering och form då lämpligtvis.

Är de så och skyddsrumskartan är fylld med fuskbyggen så borde någon som har insyn i vad som pågick agera visselblåsare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
T topmount skrev:
Är de så och skyddsrumskartan är fylld med fuskbyggen så borde någon som har insyn i vad som pågick agera visselblåsare.
skyddsrummens effekt är ju inget som tål direkt träffar av dom vapen som finns idag utan mest skydd mot splitter och skräp som flyger runt och så förstås att ev till viss del kunna filtrera luft..
dessutom så är ju dom flesta betongkonstruktioner så att styrkan i betong minskar när skiten är 50 år gammalt och mer så att fundera på gammalt fusk ... det är nog meninsglöst idag..

Nyare skyddsrum skulle troligen behövas i stor skala om det ska hjälpa men det är såpass dyrt att bygga så ingen vill spendera pengarna..

Så bästa är nog att se till att inte bo i storstäder om det väl blir allvar med krig utan ta och pallra sig ut i glesbyggd där risken att stöta på kriget minskar ;Om det nu någonsin blir , vilket ju alla normalbegåvade hoppas slippa..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sepani skrev:
Kan jag tänka mig, liksom att många av dessa villa skyddsrum inte längre är helt funktionella
exakt, och saknas en dörr eller annat så är det mycket dyrt, eller om någon under åren borrat i väggar osv, listan kan göras lång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.