Har en klump till fläkt i taket som är kopplat till flertal badrum men ägaren stängde av den för den sög ut all värme ur lägenheterna innan jag flyttade in. Istället så bildas nu kondens i spiro-rören som rinner ner i badrummen, och ordförande har problem att få tag i de som installerade systemet, och hyresvärden själv säger han blivit blåst av köpet.

Försöker hjälpa hyresvärden nu så jag inte behöver flytta pga mögel.
Börjar bli brådis, behöver veta om det är 400v i brytaren på bilden och om sådana maskiner kan styras med nått motstånd...
Vi vill bara sänka hastigheten så det inte bildas mögel i taket, och att det inte blir 10- grader i lägenheterna som konsekvens.

• Närbild av en grå elektrisk brytare, visar interna komponenter och anslutna kablar monterade på en vägg av metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går brytare (kabeln) till takfläkten? Saknar en kabel, men det var kanske det dom hände efter bortkoppling. Ser ut som två faser och en nolla. Måste nog veta mer om fläkten. Nej enbart motstånd funkar ej. Man brukar köra nån form av tyristorstyrning eller styrtrafo

H Håbbe01 skrev:
Går brytare (kabeln) till takfläkten? Saknar en kabel, men det var kanske det dom hände efter bortkoppling. Ser ut som två faser och en nolla. Måste nog veta mer om fläkten. Nej enbart motstånd funkar ej. Man brukar köra nån form av tyristorstyrning eller styrtrafo
Den kabeln som går upp ur brytaren vandrar någonstans långt bort, brytaren på bilden sitter på fläkt-lådan. Får återkomma imorrn med bilder om det hjälper.

Jo nån form av typ beteckning eller data är nog värdefullt

• Gilla
psyke
  • Laddar…
P psyke skrev:
Har en klump till fläkt i taket som är kopplat till flertal badrum men ägaren stängde av den för den sög ut all värme ur lägenheterna innan jag flyttade in. Istället så bildas nu kondens i spiro-rören som rinner ner i badrummen, och ordförande har problem att få tag i de som installerade systemet, och hyresvärden själv säger han blivit blåst av köpet.

Försöker hjälpa hyresvärden nu så jag inte behöver flytta pga mögel.
Börjar bli brådis, behöver veta om det är 400v i brytaren på bilden och om sådana maskiner kan styras med nått motstånd...
Vi vill bara sänka hastigheten så det inte bildas mögel i taket, och att det inte blir 10- grader i lägenheterna som konsekvens.
En växelströmsmotor måste frekvensregleras om det ska bli bra.
Små motorer, som jag misstänker att detta är matas omriktaren med 1 fas, men ger 3 fas ut. De är inte så dyra.
Vart bor du ? Ring annars Bevi i Blomstermåla. De är duktiga och trevliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.