Jag behöver råd och synpunkter och hjälp med att göra ett bra kök!
:confused:

Ingången till köket från hallen är i nedre högra hörnet och till vänster är det i dagsläget vägg med valv in till matsalen, den väggen kommer tas ner.

Den första bygger på köket som det ser ut idag, fast jag har gjort egentligen ganska små justeringar på mina stora irritationsmoment, har tex ingen bänk yta alls idag mellan spis och diskbänk pga diskbänk vänd åt andra hållet.
20160205_115707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag drömt om ett kanske lite modernare kök, huset är från slutet av 1920 talet, men jag vet inte hur det skulle funka med spisen mot yttervägg, kyl frys städ och skafferiet ihop
20160205_115526.jpg
Skapa konto

Och här är ännu ett kök, mer bänk yta vid spisen och ljust vid diskbänken...
20160205_120124.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Andra bilden är ju klart bäst, men vänd diskhon 180°. Som det är ritat nu så tar ju avrinningsytan på den bort halva arbetsytan mellan ho och spis.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Andra bilden är ju klart bäst, men vänd diskhon 180°. Som det är ritat nu så tar ju avrinningsytan på den bort halva arbetsytan mellan ho och spis.

Blir det inte skumt om diskbänken inte är centrerad vid fönstret? Ser att det inte syns lika tydligt på just den bilden men det är ett fönster där

lilla frugan skrev:
Blir det inte skumt om diskbänken inte är centrerad vid fönstret? Ser att det inte syns lika tydligt på just den bilden men det är ett fönster där
Det tycker inte jag spelar så stor roll, den är ju ändå så pass osymmetrisk med olika stora hoar och avrinningsytan.
Om ditt största problem med befintliga köket är brist på arbetsyta vid spisen så har du inte förbättrat så mycket.
120 cm mellan spis och ho är perfekt/lagom, 100 är helt okej, 80 är minimum om du frågar mig.

Känns som om den lilla halvön inte ger så mycket..? Spisen bli lite inklämd i hörnet också.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Utgå från bild nummer 2. Flytta vasken längre till höger så du har 60 till höger vägg. DM höger om hon. Skit i den typen av ho/diskbänk. Kör en underlimmad ho i bredd 700 istället. Sen skippar du delen som går in i rummet vid hällen, men behåller placeringen alt. flyttar hällen 20 till höger. Då får du 140-160 arbetsyta mellan ho och häll, med avställningsyta både höger om ho och vänster om häll. Detta ger väldigt bra förutsättningar för aktiv matlagning. Väggen mitt emot kör du kyl, frys, ugn/mikro eller vad ni,nu vill ha, och ett skafferiskåp.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Helt klart alla högskåp på ett ställe.
Jag skulle inte ha avrinningsytan med eventuellt en diskad kastrull i vägen när jag skulle gå mellan hon och hällen. Avrinningsytan åt höger.

Det blir ett renare och moderna utryck utan det utstickande delen. Men vill man ha det så skulle jag ha en 60cm låda vänd mot matsalen i hörnet, gillar inte hörnskåp.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Varför vill ni ha högskåp på sidorna om bänken så där? Hade satt ALLA högskåp inkl kyl/frys där spisen står och haft en lång bänk under fönstret.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Tusen tack för alla tips och tankar! Det kommer bli alternativ 2 som vi jobbar vidare med, det blir ett väldigt stort steg från hur det ser ut idag men det är nog vad detta köket behöver!

Håller med falkn helt, kör alternativ 2 men hon längre till höger. Fönster blir bäst vid arbetsytan, inte diskytan. Dels för att det stänker men även för att man tillbringar mer tid med att hacka och förbereda än att diska i ett modernt kök med diskmaskin.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
20160209_111253.jpg
Skapa konto

20160206_093803.jpg
Skapa konto

Det tar tid sånt här! Men nu börjar det likna något :)

Varför placerar ni inte även ugnen i högskåpet? Det kommer se konstigt ut att ha ugnen på ett ställe. och vad jag antar är mikro. i högskåpet.

Jag tolkar även er ritning som att ni byter plats på ho och häll. En ganska opraktisk lösning just nu. tänk dig att du tar med dig något från spisen som ska sköljas och sedan i diskmaskinen... Jag tycker ni ska köra på som i alt. 2 med DM till höger och sedan hon direkt efter. Det blir också bättre att då ha överskåp över DM och ho och sedan fläktkåpa eller vad ni ska nu ska till vänster. Annars kommer överskåpen att förstöra lite av den öppna känslan mot resten av rummet.

Att ugnen inte är i högskåp beror på värmen på det man bär ut, skönt att kunna lägga upp det på bänken direkt,
Jag funderar på att lägga diskhon under överskåpen och ha lådorna mellan spis och diskmaskinen så tror jag att det ser lite öppnare och renare ut? Hur jag än vrider och vänder hamnar ju diskmaskinen mellan diskho och häll?

Nja, jag menar att du placerar diskmaskin allra längst ut till höger, sedan ho, sedan lådor och sen häll.

hej byt plats på diskmaskin och 80skåpet så blir det mer praktiskt. Ha hellre lådor än luckor som du nu valt. Det är jätte praktiskt att komma åt allt. Om du sätter ugnen i högskåpet längst bort så behöver du bara vända dig om så har du avställningsytan där. Köp en ugn med utdragbara skenor så blir det ännu lättare. Lycka till!

Kanske korkat..
Men måste du ha en Ho med avrinningsyta? Kan du inte ha en underkantslimmad vask bara?
Kan ju vara så du vill ha avrinningsyta, men dom flesta bänkskivor av laminat och sten klarar ju av vatten ganska bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.