Hej alla värmepumpsexperter!

Jag har fått ett litet bekymmer sen vi bytte värmepump. I somras bytte vi ut vår gamla IVT 490 frånluftsvärmepump och satte in bergvärme, en IVT GEO, 512c. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, även i uterummet. Med frånluftsvärmepumpen så var det galet varmt och skönt golv i uterummet. Enligt rörmokaren som fixade detta så sa han att "golvvärmen i uterummet är kopplat direkt på frånluftsvärmepumpen". Om man kände på rören då så var det säkert 40 grader på tilloppet. Finns ingen termostat till uterummet, dock en cirkulationspump med en, vad jag tror, bypassventil, det går alltså att strypa värmen till uterummet. Resten av huset har termostater till golvvärmen i alla rum.

Nu till problemet: Sen vi installerade bergvärmepumpen så blir det inte speciellt varmt i rören till golvvärmen i uterummet, kanske max 21 grader. Jag antar att bergvärmepumpen nu tror att det är som vilket rum som helst. Jag har testat att vrida upp värmen på pumpen gradvis under några dygn till 27 grader (från normalt 21 grader) men då börjar pumpen larma "för hög framledningstemp". Det blev också för varmt i huset trots att jag drog ner på termostaterna. Jag vill ju har mer värme i golvet i uterummet. Det behövs trots isolerat golv och isolerglas.

Hur ska jag göra för att få upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
 
  • IVT bergvärmepump installerad i ett teknikrum med kopparledningar och en stängningsventil ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
drar du upp kurvan, och drar igen termostaterna är det klart att den larmar för hög framledning, vart ska den göra av värmen om elementen är strypta?
Ta bort alla termostater på elementen och justera ner kurvan, så ska du se att den kommer funka bättre och gå billigare. Uterummet är det bra isolerat?
 
DonPablo R134a skrev:
drar du upp kurvan, och drar igen termostaterna är det klart att den larmar för hög framledning, vart ska den göra av värmen om elementen är strypta?
Ta bort alla termostater på elementen och justera ner kurvan, så ska du se att den kommer funka bättre och gå billigare. Uterummet är det bra isolerat?
Uterummet är bra isolerat för att vara ett uterum för vinterbruk. Inga problem att få upp värmen vintertid med hjälp av kaminen. Men jag vill ha varmare golv.
 
  • Gilla
Snabbe Wille
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
drar du upp kurvan, och drar igen termostaterna är det klart att den larmar för hög framledning, vart ska den göra av värmen om elementen är strypta?
Ta bort alla termostater på elementen och justera ner kurvan, så ska du se att den kommer funka bättre och gå billigare. Uterummet är det bra isolerat?
Sen har jag ju inga element. Hur hög brukar framledningstemperaturen till golvvärmen vara?
 
Framledningstemperaturen i golvvärme kan gå upp till 35 - 40 °C. Jag tror det behövs en arbetstank på kanske 200 liter som värmepumpen kan jobba mot och ha vid den temperatur som uterummet kräver. Sedan kopplas också golvvärmeshuntarna i resten av huset till arbetstanken så de tar ned framledningstemperaturen till det som behövs i huset.
 
  • Gilla
The Sailor
  • Laddar…
Men sitter resterande delar med någon typ av shunt? Har du bara golvvärme är väl det egentligen onödigt? Värmepumpen vill man ju ska jobba med så låg temperatur som möjligt.

Men det måste ju vara något mer som har ändrats än att du bara bytt pump, typ att en shunt till resten av systemet tagits bort så att pumpen inte behöver göra lika varmt vatten som tidigare. Dvs. att hela systemet nu sitter direkt på pumpen och att den då inte behöver göra uppemot 40gradigt vatten för att hålla huset varmt. Egentligen jättebra och sänker din energiförbrukning. Men, nackdelen är ju att du inte har något varmare vatten till uterummet.
 
J Josth skrev:
Framledningstemperaturen i golvvärme kan gå upp till 35 - 40 °C. Jag tror det behövs en arbetstank på kanske 200 liter som värmepumpen kan jobba mot och ha vid den temperatur som uterummet kräver. Sedan kopplas också golvvärmeshuntarna i resten av huset till arbetstanken så de tar ned framledningstemperaturen till det som behövs i huset.
Ska kolla upp det där om det är möjligt att göra här.
 
K Kallens skrev:
Men sitter resterande delar med någon typ av shunt? Har du bara golvvärme är väl det egentligen onödigt? Värmepumpen vill man ju ska jobba med så låg temperatur som möjligt.

Men det måste ju vara något mer som har ändrats än att du bara bytt pump, typ att en shunt till resten av systemet tagits bort så att pumpen inte behöver göra lika varmt vatten som tidigare. Dvs. att hela systemet nu sitter direkt på pumpen och att den då inte behöver göra uppemot 40gradigt vatten för att hålla huset varmt. Egentligen jättebra och sänker din energiförbrukning. Men, nackdelen är ju att du inte har något varmare vatten till uterummet.
Exakt så. Nu ska värmepumpsfirman komma och kolla vad man göra.
 
Ett alternativ är ju att sätta tillbaka en shunt till resten av systemet och låta pumpen gå högre i temperatur. Kostar troligen en del i sämre verkningsgrad hos pumpen, men om det är värt det kan ju bara du göra.
 
K Kallens skrev:
Ett alternativ är ju att sätta tillbaka en shunt till resten av systemet och låta pumpen gå högre i temperatur. Kostar troligen en del i sämre verkningsgrad hos pumpen, men om det är värt det kan ju bara du göra.
Ja, det är också ett alternativ. Men frågan är hur mycket mer kWh det blir. Beräknat nu med bergvärmepumpen är totalt tutti frutti cirka 13000/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.