Hemmakatten
Hur gör jag för att få ett svenskt tangentbord på min nya mobil, Sony Xperia X Performance. Har lyckats överföra all data men tangentbordet är engelskt utan å, ä och ö.

Borde vara som på min z5 compact
Tryck på symbolknappen, sen kugghjulet, inmatningsspråk, svenska
:)

Hemmakatten
Svenska är inlagt som språk men det enda tangentbordet som går att välja (förutom kinesiska och japanska, är "SwiftKey" Märker jogs att tangentbordet mer och mer väljer å, ä och ö ju mer man skriver.

J
Med svenska som språk menar du då allmänna inställningar under språk och inmatning? Du måste nämligen också lägga in svenska i SwiftKey som Fjojtmehmet skriver. Skärmdump som visar språkinställningar på en mobil enhet med svenska och engelska valda och andra språk tillgängliga för nedladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Tack för hjälpen!

Hemmakatten
Det blev inte helt bra. Hittade tangentbordsinställningarna och har numera både svenskt och engelskt språk. Men jag har ett tangentbord där å, ä och ö är "gömda". Dvs för att skriva ett ö måste jag trycka ned o-knappen och dra fingret till rätt ö (det finns sju olika ö att välja mellan.

Tycker det är irriterande trots att tangentbordet har lärt sig ganska snabbt vilket ord man tänker skriva, men inte alltid och då måste man backa och ändra a till ä.

Det här tangentbordet heter. "Swiftkey" men jag vill ha det gamla Qwerty-tangentbordet jag hade på min Xperia Z1 Compact.

Går det att ladda ner eller nåt? Inga andra som har liknande problem och löst det?

I SwiftKey kan du välja layout till svenska plus att rättstavningen ändrar o till ö och så vidare.

Hemmakatten
Tack! Äntligen kom jag på hur man ändrade tangentbordet. Å, ä, ö och engelskt tangentbord och stavningshjälp ett tangenttryck bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.