Som rubriken lyder. Vi anlitade en firma till att bygga vårt tralldäck för 2 år sedan. Sambon ville ha rillad trall. Sedan åker vi på semester under veckan som den byggs. När vi kommer hem visar det sig att den rillade trallen var BRUNINPREGNERAD. Det var inte vad vi hade tänkt oss. Men vi var nöjda med arbetet & altanen i övrigt & tänkte inte vidare på det. Men nu stör vi oss något så förbannat på den 70-talabruna altanen. Det bruna har avtagit rejält men fortfarande är den BRUN. Så hur får vi den silvergrå? Funkar det med typ hagmans, sioox osv? Eller måste man ”skrapa” bort den bruna impregneringen på något sätt? Någon som vet? THANK YOUU
 
optimum
Grå terrasslasyr.

Siox skulle jag aldrig välja då jag sett hur det ser ut för de som provat.
 
Har demidekk terasslasyr och det har hållt sig otroligt bra! Är nog inne på femte året nu och klarar några år till!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Testa järnvitriol, grannen använde det på sin gamla altan förra året och det blev riktigt bra.
Men det tar lite tid från påläggning tills det börjar gråna.
Sen kostar det inte en årslön heller ;-)
 
J J0ck3 skrev:
Som rubriken lyder. Vi anlitade en firma till att bygga vårt tralldäck för 2 år sedan. Sambon ville ha rillad trall. Sedan åker vi på semester under veckan som den byggs. När vi kommer hem visar det sig att den rillade trallen var BRUNINPREGNERAD. Det var inte vad vi hade tänkt oss. Men vi var nöjda med arbetet & altanen i övrigt & tänkte inte vidare på det. Men nu stör vi oss något så förbannat på den 70-talabruna altanen. Det bruna har avtagit rejält men fortfarande är den BRUN. Så hur får vi den silvergrå? Funkar det med typ hagmans, sioox osv? Eller måste man ”skrapa” bort den bruna impregneringen på något sätt? Någon som vet? THANK YOUU
Tid och sol är det enda som behövs. Den här altanen lades med brunimpregnerad trall.

Altan av grånat brunimpregnerad trall framför naturlig klippformation och gröna träd under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nikorasu skrev:
Tid och sol är det enda som behövs. Den här altanen lades med brunimpregnerad trall.

[bild]
Oj, där har det bruna verkligen försvunnit. Hur länge sedan är det som er altan är byggd? Har du inte behandlat den med något?
 
J J0ck3 skrev:
Oj, där har det bruna verkligen försvunnit. Hur länge sedan är det som er altan är byggd? Har du inte behandlat den med något?
Det blir gråtonat med tiden, du kan säkert behandla nåt för att snabba på. (y)
 
J J0ck3 skrev:
Oj, där har det bruna verkligen försvunnit. Hur länge sedan är det som er altan är byggd? Har du inte behandlat den med något?
Den som du ser lades för 6 år sedan. Jag har inte gjort något, inte ens tvättat. Bedömer att allt brunt var borta inom 12-18 mån efter läggning. Så här såg den ut från början.

Trädäck med bord och stolar orenoverat i solsken efter 6 år, omgivet av stora stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Hur har du det då med sprickor, stickor och andra tråkigheter för barfota-fötter?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur har du det då med sprickor, stickor och andra tråkigheter för barfota-fötter?
Det har inte blivit sprickor eller stickor. Jag ska dock byta två brädor där en kvist trillat ur kanten.
 
Tack för alla svar!! Jag har valt att köra på hagmans behandling. Samma teknik som sioox med kisel. Återkommer med resultat men så ser det ut idag 25/3, efter två omgångar. Väntar spänt
 
  • Trätrall behandlat med Hagmans ytskydd efter två omgångar, fotograferat nära en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det @J0ck3 ?
Hur ser altanen ut ett år senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.