EONs nät på Öland är mycket ofta utsatt för störningar. Dels uppstår sekundsnabba bortfall vid åska på fastlandet då nätet kopplas ifrån för att genast gå igång igen. Bortfallet kanske bara ger ett blink men klockan på ugnen stannar t ex.

Under stormiga och isiga vintrar faller grenar och träd på 10- och 20 kV ledningar som inte behöver ha fritt uppåt i ledningsgatan. Nätet faller bort, jag får larm om EON OFF på min larmlog. En nätsektion slås bort genom säkringar ute i högspänningsnätet. Servicebolaget rycker ut och sektionerar nätavsnittet med manuella frånskiljare. Sedan letar de efter felkällan. Hittar de en förmodad felkälla åtgärdas den varpå man testar att slå på strömmen. Ofta händer det då att det ligger en till gren någonstans varpå strömmen slår av igen. Men under en knapp sekund fanns det spänning, okänt vilken styrka. Egentligen borde ledningen testas med last frånskild vid sluttransformatorn men det skulle väl bli för mycket spring.

Sedan testar de igen, nya spikar och frånslag. I somras gick strömmen åtta gånger under en eftermiddag med flera sekundkorta påslag. I förra veckan var det flera kortare frånslag och korta påslag. Allt finns registrerat på min larmlogg.

Flera gånger har det hänt att routrar och switchar hängt sig pga dessa korta strömpulser eller underspänningar (överspänningar kan också förekomma vid bortfall pga induktiva laster). En dator HDD gick sönder. Jag vet att man kan använda UPS men mina grejor är så spridda i en stor anläggning att jag skullle bli tvungen att bygga ett separat nät och det går inte. Jag behöver inte kontinuerlig kraft, det enda som behövs är att strömmen antingen är av eller på. Saken gäller även elektronik i värmepump, larmutrustning, kodur, servrar osv, övervakningsutrustning i VA system osv, dyra TV apparater osv.

Jag tänkar mig en krets som reager på ett spänningsfall, säg till 200volt. Då bryts strömmen till en central med trefas 25 A. Sedan väntar kretsen med att låta strömmen slås på tills en minut eller så gått utan spänningsdippar. Då hinner saker boota om.

Finns sådan utrustning? Tekniskt är det ju inte svårt, lite zenerdioder, en mätkrets som räknar och styrning till en kontaktor som bryter. Det borde dessutom vara önskvärt för nätbolaget att inte all last går in direkt vid påslag. Skyddet bör verka både vid blackout och brown out, dvs momentan underspänning.

Avancerat överspänningskydd Phoenixcontact med grov, mellan, och finskydd - finns och har gjort mycket nytta. Dessutom separat PENledare 25 kvmm Cu mycket väl jordad. Som det nu är kör jag en SMS styrd liten grej som kopplar bort viss utrustning en minut om den hängt sig så den kan boota om men jag kan inte ha massor av sådant. Dessutom känske det inte hänger sig utan går sönder. till saken hör att jag övervakar huset 125 mil bort.

Här finns en amerikansk grej men jag vill bryta vid central:

http://www.firstprincipals.com/PowerStrip.htm

I peincip är det samma funktion som de brown out detectors som finns i välbyggd elektronik och som slår av strömmen helt vid spänningsfall och räknar tid tills strömmen ska på igen. Ytterligare en fördel är att man slipper momentana spikar då strömmen går på.
 
Redigerat:
Det verkar väl inte så troligt att strömmen skulle sjunka sakta eller ligga längre stunder på en felaktig nivå? Skulle det inte räcka med en kontaktor och ett tillslagsfördröjt relä? Slår det ifrån så slår det ifrån. När det står till igen så väntar tidrelät en stund innan det slår till. Under den tiden har spänningen stabiliserat sig eller brutit på nytt.

Erik
 
Räcker inte en tillslagsfördröjare på någon-15 min och en kontaktor?
 
Det här kanske kan vara en byggsten:

powergridtech.com/powerpoint/PSL/Simple%20PQ1%20Datasheet.pdf
 
Du bör satsa på ett någorlunda kompetent nätövervakningsrelä som styr en kontaktor. Vid den typ av fel och felsökning du beskriver får man många otäcka fenomen som lätt knäcker eller hänger elektronik precis som du upplevt. Inget ovanligt med kraftiga sättningar och asymmetrier när olika faser har olika kraftiga jordfel.

Jag har själv hjälpt några moderna lantbrukare att skydda sin iofs taffligt byggda elektronik från skador genom att sätta in nätövervakning och rejäl tillslagsfördröjning. Det skyddar dem även när de kör reservkraft men det är en annan historia.:)
 
Tillslagsfördröjt relä som styr en stor kontaktor. Sen UPS på de saker som du inte vill förlora ström till.

Räcker väl antagligen att ställa in relät på 1min eller 2.
 
mycke_nu skrev:
Det här kanske kan vara en byggsten:

powergridtech.com/powerpoint/PSL/Simple%20PQ1%20Datasheet.pdf
Den grejen funkar nog. Upptäcker olika former av störningar. Den är dessutom snabb. Möjligen öppnar den under för kort tid, bara tre sekunder, men man kan ju lägga ett tillslagsfördröjt relä i serie så att bortfallet blir minst en minut vilket räcker för att routrar osv ska boota om. Får prata med värmepumpstillverkaren också vilka intervall de vill ha för sin elektronik. En utgång kan gå till larmet så att jag kan redovisa till EOn och energimarknadsmyndigheten hur leveranskvaliteten ser ut.

EON lovade enligt artikel i Ölandsbladet efter de senaste bortfallen att ta kraftttag för att minska störningarna på nätet som är en plåga, inte minst för lantbrukarna. Men då behövs också uppföljning från slutkunderna.

Vi hade underspänning på en fas i somras pga fel i en högspänningstransformator. En elekriker mätte upp 180 volt i föräldrarnas hus på en av faserna och rapporterade till EON som fick laga, tror det var en 40 eller 50 kV trafo.

Hur pass vanligt är det med sådana här installationer ute i landet där det finns lättstörda luftledningar?

Vilken grossist har skyddet i länken till pdf?

Kanske http://www.trinergi.se/Produkter/Natstorningsanalysatorer/PQ-Relay/Oversikt-PQ1
 
Redigerat:
Du bör ha ett trefasigt relä, det i länken kopplas ju primärt för 1-fas med möjlighet för 2-fas inkoppling. De fel du vill skydda dig mot kräver korrekt trefasig mätning annars finns stor chans att man inte upptäcker problemet.

Dessa reläer finns hos i princip alla välkända tillverkares sortiment, givetvis med stort spann i hur kvalificerade de är men du behöver inget i överkant märkvärdigt.
 
Göran.W
En lösning är ett kondensatorbatteri som tar dom värsta stötarna http://www.abb.com/product/se/9AAC751420.aspx
Den mer ekonomiska varianten är att ta styrningen till ett elverk med auto start.
Den normala funktionen på en så är att vid ström bortfall slår den över till reserv kraft matning och startar elverket.
När strömen kommer tillbaka väntar styrningen x minuter innan den slår över till normal matning.
Är spänningen inte stabil efter x minuter ligger den kvar på resev kraft matning.
Har man inget elverk borde den teoretiskt låta det vara spänningslöst tills det gått x minuter och nätet är stabilt.
Ring och här med någon seriös reserv kraft firma om dom kan sno ihop något till dig.
 
Ett kondensatorbatteri tjänar inget till i TS fall de ska lokalgenerera reaktiv effekt för att bättra effektfakorn.
Som nämnts tidigare är det bara att manövrera en kontaktor via ett lämpligt trefasigt nätövervakningsrelä, (de används även ofta vid reservkraft som Göran W nämner).
 
Finns inget bättre än magnetstabilisatorer, dyra men funkar bra mot transienter.
Typ 69-695-21, 69-696-53 på Elfa.

Använder sådana på jobbet i industriell miljö och funkar perfekt i "omöjliga"fall.
 
Lite märkligt att det är så dålig elkvalité på Öland. Är det så att det bara finns en matning från fastlandet?

Här på Gotland är det ganska hyfsat tycker jag, om det nu beror på att det finns redundans i matningen från fastlandet, eller något annat. Kanske att det är en DC-länk och att de värsta spikarna filtreras bort.

Vindkraften med drygt 100 MW installerad effekt brukar i alla fall tvärnita när det blir en glitch på nätet. Varför kan man se här:

http://217.115.55.55/lasten/default_1.htm
 
Kuriosa:
Gotlands kraftsystem var förr en kombination av en DC förbindelse från fastlandet (kvicksilver växelriktare på ön) och ett ångkraftverk (Olja?Kol?) i Slite..(Ångkraftverket var en förutsättning för att likströmslänken skulle funka, fick iallafall jag höra när jag läste kraftelektronik på LTH på 80-talet).....Öland verkar dessutom inte ligga under svenska kraftnät (Som nog Gotland gör), utan tycks endast ses som Eon's (Tidigare Sydkrafts) lokalnät, så det betraktas nog som man kan befara, som anslutet med en "skarvsladd "från fastlandet...
 
Ångkraften borde väl då varit i anslutning till Cementas stora gamla fabrik där.
 
problemen med Ölands elförsörjning är flerfaldiga. Om vi börjar med vinterväder så behövs ingen isstorm av kanadensiskt format (se katastrofrapport i länk) för att slå ut nätet:

http://www.dn.se/sthlm/stor-stockholm-klarar-inte-en-isstorm-1.1217116

Det räcker bra med det vinterväder som varit för att EONs nät ska krokna:

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&id=15737&PHPSESSID=e2f47171e607acae87dc8d1d6129f015

I somras skulle en av de två parallella kablarna i Kalmarsund som går från fastlandet över Revsudden och landar vid Stora Rör reparereras. Av misstag fick de tag i båda varvid det small och all el till ön slogs ut under ett antal timmar. Även mobiltelefoni inkl.Net 1s 450nät var utslaget. Så det finns otillräcklig redundans.

Sommartid är åska nära och fjärran största problemet. Jag har inga kritiska funktioner som kräver reservkraft, vad jag vill undvika är felströmmar som skadar elektronik. UPS och magnetstabilisatorer kan naturligtvis användas men cost/benefit analys behövs.

Avbrott på ett par timmar är i sig inget stort problem och jag har åtta kakelugnar plus vedspis och gas/elkombo som sig bör. för längre avbrott kan jag sätta in en dieseldriven generator, har just fått tips om en begagnad.

Mitt scenario är således olikt t ex hönseriet i trakten där hönsen snabbt dör av gaser om ventilationen slås ut.

för att få bort de längre avbrotten måste ledningsnätet förbättras från blanktråd på stolpar med 10 och 20 kV som nu finns och som är ändmatade. Desssutom måste 10 kV transformatorerna åtgärdas så att inte grenar kan blåsa ned och kortsluta mellan säkringarna upp mot kraften och transformatorn. Hade ett avbrott som varade ett dygn pga sådant fel. Fem fastigheter och en fyr berördes. Ingen märkte något eftersom inga grannar var på plats. Mitt larm skickade SMS och en granne längre bort fann så småningom kvisten på transformatorn. Trådarna är nu isolerade upp till säkringarna. Intressant nog anser inte EON att de har någon övervakningsskyldighet för att se om en 10 kV trafo slås ut, kunderna får larma- trots att avbrottet ligger inom leverantörens nät. Och då larmade jag från Bryssel.

Ska samtidigt ge EON en eloge för systemet med SMS besked om avbrott och tid för åtgärd. Då vet jag när mitt larm skickar SMS med EON OFF om jag behöver ringa EON och anmäla eller ej. Mitt system skiljer på yttre och inre avbrott för övrigt. Det går tjugo yttre avbrott på ett inre. Allt loggas för inrapportering till energimarknadsmyndigheten som komplement till kraftleverantörernas egen nyligen påförda avbrottsrapportering.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.