Hej alla kloka,

Vi hade hoppats bygga ett 1½ planshus gavelställt enl detaljplan samt gavalställt garage. Allt enl detaljplan. En dröm för mig har alltid varit att bygga ihop hus och garage och detta har arkitekten gjort som en snygg "tarm" med grovingång + tvättstuga. Hus + garage i puts, sammanläkningen i trä. Hur snyggt och bra som helst. Visar sig nu att friliggande garage får ligga max 1 m från grannen men om det är sammanbyggt, dvs del av huvdbyggnaden så gäller 4 m. Med 4 m från grannen så försvinner vår soliga tomt så det går inte. Försökt tala snällt med kommunen men de "håller på principerna, vill inte att det ska bli någon glidning". Grann godkännade gäller inte. Några förslag? Hur kan man lösa något sådant här? Hopplöst? Kommunen sa att man kunde begära förhandsbesked med bygglovet. Är det värt det eller ska man tänka om? Gäller Helsingborg. Tacksam för alla hederliga och ohederliga tips.... Mvh

Min pappa ville bygga ut sitt "bostadshus" med en isolerad och inredd "ekonomibyggnad".. Men det gick inte kommunen med för att i området han bodde fick bostadshus endast vara i en speciell storlek, och huset skulle då bli för stort. (de ville att det skulle vara endast fritidsboenden men de var ej ett krav.)

Något år senare så blev de tvingade att ansluta till kommunens VA, och då blev min farsa arg och började ringa byggnadsnämnden massvis och klaga över att han inte fick bygga ut osv. Slutligen så skrev han ett dokument med anledningar till att han skulle få bygga och gick personligen till byggnadsnämnden och krävde att han skulle få bygga ut sitt hus. Och då gick de slutligen med på det!

Så det kan löna sej att ligga på dem och tjata och prata om saken så mkt så möjligt :) så kanske du får bygga ihop huset med garaget. Men de kan ju ta något år och är ju inte helt säkert att funkar. Gäller nog att ha starka argument osv. Man kan ju tycka att granngodkännande borde räcka men....

För kommunen handlar det om man kan betrakta avståndet till tomtgräns för huvudbyggnaden (som garaget klassas som eftersom det är ihopbyggt) som en mindre avvikelse. Det finns ganska många rättsfall som ger kommunen vägledning om detta. I detta fall är det inte någon mindre avvikelse. Du får antingen bygga ett fristående garage eller be om ett avslag som du kan överklaga. Jag tror dock inte att du har någon chans.

Jag har försökt få Uppsala kommun att gå med på en utbyggnad av mitt garage men det hamnar för nära gatan då hävdar man. Enl. kommuntjänstemannen ska man kunna stanna framför garaget utan att stå på gatan eller trottoaren och samtidigt kunna öppna portarna. Eftersom trottoaren är bred med en gräsmatta utmed gatan kan jag utan problem lämna gatan när jag kör upp mot garaget men jag står på trottoaren, min poäng är att så som det befintliga garaget står måste jag stanna på trottoaren redan som det är idag. Det borde alltså inte spela nån roll om jag bygger ut garaget framåt eftersom det inte blir nån skillnad, jag får stanna på ungefär samma ställe som idag och det är inte ute på gatan. Men svaret är nej! Slutsats, jag tror inte det är nån idé att ta nån strid med kommunen om bygglov.

Frågan är ju hur det går om man börjar med att bygga dem separerade, och sedan går in och söker lov för att bygga ihop dem. Kan ju kanske tom. börja med att bara bygga ihop dem med ett skärmtak som i princip är befriat från bygglov. Och senare ansöka om att bygga väggar.

TAck för alla kloka synpunkter. Har själv kommit till samma insikt och håller på att rita om huset. Har varken tid eller ork att bråka med kommunen och chansen att vinna är nog inte särskilt stor heller. Har ju alltid möjlighet att sätta ihop det hela såsmåningom med evt plank och skärmtak även om det inte blir riktigt samma sak...

Ett skärmtak som förbinder två byggnader är inte bygglovsbefriat, sorry..

Vad händer om "sammanbyggnaden" är enkelt flyttbar?

Visst det lär bli bråk ändå men klagar nån så rullar man undan "husvagnen" och ställer sig helt oförstående till vad byggnadsnämnden har med parkeringen av "husvagnen" att göra.
Förutsätter att underlag och utrymme tillåter sådana manövrar och att grannarna inte ringer kommunen så fort man felparkerar *S*

/Kent

Hejsan!

Har det blivit något garage?? Jag har också problem med att få ett garage sammanbyggt med huset. I mitt fall så krockar det med PBL om att inte förstöra husets karaktär och bevara områdets kulturvärden.....

Hemmakatten
Att ett fribyggt garage får byggas1m från tomtgräns medan ett sammanbyggt garage måste ha 4m till tomtgräns brukar också bero på brandsäkerheten. Det blir ingen "brandgata" mellan garage och bostadshus med ett sammanbyggt garage.

Man sätta upp en pergolagång med öppet tak, tex i rutmönster mellan hus o garage på ett estetiskt sätt om man vill markera gången från garage till hus. Däremot får man inte ha ett täckt tak.

O
Annars får man kalla det för nånting annat en garage....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.