1 438 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Vill bygga en altan och fästa det mot grunden
Jag vill bygga en altan däck och fästa det på ena sidan på husets betong grunden.
Det är ca 78 m2 altan. ca 14 meter i bredd och ca 6 meter i längd. Tänker ha plinter på ena sidan där tometen ligger lägre än husets nivå ca 120-160 cm.
Vad är för och nackdelarna med detta? Är det bättre att ha det på stenplattor istället än att borra i grunden?
Nästa fråga är vad är ett rimliga pris om någon snickare fixa det åt oss och jag står för materialet?
Det är ca 78 m2 altan. ca 14 meter i bredd och ca 6 meter i längd. Tänker ha plinter på ena sidan där tometen ligger lägre än husets nivå ca 120-160 cm.
Vad är för och nackdelarna med detta? Är det bättre att ha det på stenplattor istället än att borra i grunden?
Nästa fråga är vad är ett rimliga pris om någon snickare fixa det åt oss och jag står för materialet?
Någon som har åsikt om att ankra altanen i husets grund?K Linköping76 skrev:Jag vill bygga en altan däck och fästa det på ena sidan på husets betong grunden.
Nybyggare
· Västmanland
· 209 inlägg
Båda metoderna har sina för och nackdelar. jag ska själv börja med altanbygget(105kvm) och ar inte bestämt mig än. Kollar man runt i gamla trådar finns det ungefär lika många för #flytande# som "fast" altan. Jag rekommenderar kolla de gamla trådarna som ger en rätt god bild för för och emot.
(fast spontant med så höga plintar i ena änden hade jag nog satt fast den i sockeln...)
(fast spontant med så höga plintar i ena änden hade jag nog satt fast den i sockeln...)
Jag skulle sätta plintar även vid vägg trots att det blir mer besvärligt. Besiktningsmannen klagade på det på vårt befintliga hus när vi köpte. De har satt bärlinan så högst så det är risk att snö, löv och annat gör att ändträt på fasaden "ligger i blöt". Stör mig på det varje gång jag går och plockar eller tom grovdammsuger bort skräp där.
Jag tänker faktist köra med plinter eller mark skruv även här men jag har inte riktigt bestämt mig änByggglädje skrev:Båda metoderna har sina för och nackdelar. jag ska själv börja med altanbygget(105kvm) och ar inte bestämt mig än. Kollar man runt i gamla trådar finns det ungefär lika många för #flytande# som "fast" altan. Jag rekommenderar kolla de gamla trådarna som ger en rätt god bild för för och emot.
Jag har räknat med att lämna ca 4 cm avstånd i höjd och ca 3 cm från huset även om man brukar säga att 2,5 cm skulle räka.nikasp skrev:Jag skulle sätta plintar även vid vägg trots att det blir mer besvärligt. Besiktningsmannen klagade på det på vårt befintliga hus när vi köpte. De har satt bärlinan så högst så det är risk att snö, löv och annat gör att ändträt på fasaden "ligger i blöt". Stör mig på det varje gång jag går och plockar eller tom grovdammsuger bort skräp där.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tryckimpregnerat virke kan du fästa mot en stengrund av något slag (natursten, leca, betong osv) men helst inte mot en träfasad eftersom det då bildas en fuktkänslig fog. Om det är lämpligt att kombinera infästning i grunden med plintar av någon form beror på markens beskaffenhet, Det är OK om marken består av berg eller någon friktionsjordart (morän, grus etc). Hur du bäst grundlägger plintar beror också på typ av mark.
Liknande trådar
-
Hur bör jag plinta/bygga bjälklag för denna altan
Altan & Uteplats -
Bygga altanräcke - guide och steg för steg
Artikelkommentarer -
Ska bygga en intex pool i altanen Graphite 4.70 i diameter
Pool -
ännu en amatör som själv vill bygga altantak
Altan & Uteplats -
Vill bygga en rektangulär altan men i tre sektioner, behöver hjälp med regelverket
Altan & Uteplats