Hej,
Jag ska bygga en sängbotten till en resårmadrass och funderar på vilket virke jag ska använda.
Tanken är att sätta 5-6 reglar över kortsidan som sedan sätts ihop med en ram och mdf som kanter runtom. Sedan kommer någon form av skiva ovanpå som madrassen kan stå på.
Hade det funkat att köra med läkt/glespanel eller är det träet för svagt? Tänkte att man kunde sätta två bitar som ett L för att få det att bära vikten. Eller behöver man gå på planhyvlad furu eller liknande? Prio är priset, det ska ändå kläs in i mdf eller annan skiva
Det är en 140-madrass som väger 25 kg och bör hålla för att två vuxna ska sova i den.
Jag ska bygga en sängbotten till en resårmadrass och funderar på vilket virke jag ska använda.
Tanken är att sätta 5-6 reglar över kortsidan som sedan sätts ihop med en ram och mdf som kanter runtom. Sedan kommer någon form av skiva ovanpå som madrassen kan stå på.
Hade det funkat att köra med läkt/glespanel eller är det träet för svagt? Tänkte att man kunde sätta två bitar som ett L för att få det att bära vikten. Eller behöver man gå på planhyvlad furu eller liknande? Prio är priset, det ska ändå kläs in i mdf eller annan skiva
Det är en 140-madrass som väger 25 kg och bör hålla för att två vuxna ska sova i den.
Vad har du för verktyg? Sist jag räknade kubikmeterpriser hos Byggmax var typ 45x195 eller 45x170 billigaste k-virket per volymenhet men då behöver du både kunna klyva och putsa till ytan efter sågen. Gran duger utmärkt om det inte syns.
Har möjlighet att klyva, även om det hade varit smidigare att slippa.P Pettman skrev:
När jag söker på Konstruktionsvirke på byggmax får jag upp reglar i ungefär samma prisklass som Planhyvlad furu. Är det inte bärande nog, tror du?
Jag förstår det, tanken är att sängen ska vikas upp i ett skåp med gångjärn, därav själva ramen.S sinuslinus skrev:
Bifogar bild på ungefär hur ramen är tänkt att se ut (innan skivan ska på botten)
Samma prisklass? Möjligen per löpmeter men tvärsnittet på plank är ju två till fem gånger större så det är mycket större volym trä per krona. Men har du inte grejer för att få ner grövre virke till dimensioner kan planhyvlat vara en billigare lösning beroende på hur du värdesätter din tid.C cjjc skrev:
Per tvärsnitt är furan definitivt starkare än granen i k-virket och även de klena bitar som går att få planhyvlat i är mer än starkt nog för det du behöver.
Sen är en regel en stående del av en husstomme som oftast görs av en planka varför plank numera ofta felaktigt benämns som reglar.
Det har du rätt i. Jag ska se hur mycket tid vi har för att hyvla sådana, tack för tipset!P Pettman skrev:Samma prisklass? Möjligen per löpmeter men tvärsnittet på plank är ju två till fem gånger större så det är mycket större volym trä per krona. Men har du inte grejer för att få ner grövre virke till dimensioner kan planhyvlat vara en billigare lösning beroende på hur du värdesätter din tid.
Per tvärsnitt är furan definitivt starkare än granen i k-virket och även de klena bitar som går att få planhyvlat i är mer än starkt nog för det du behöver.
Sen är en regel en stående del av en husstomme som oftast görs av en planka varför plank numera ofta felaktigt benämns som reglar.
Ska det ändå kläs in med skiva kanske ytan som sågen lämnar duger. Frågar du snällt här på forumet kan det mycket väl hända att någon lokal vänlig själ med snickeri erbjuder sig att hjälpa dig med sågning och hyvling av virket. Själv har jag bandsåg men ingen maskinhyvel (pga platsbrist och inte hunnit skaffa).C cjjc skrev:
Klicka här för att svara