Halloj! Jag ska snart bege mig in på okänd mark och kommer att använda en CNC-maskin för att underlätta mitt arbete nu när jag håller på att bygga mina egna högtalare.

Tanken är att använda 19/20mm MDF. I många fall behöver jag gå igenom hela skivan, i vissa fall ska jag bara göra en nedsänkning på några millimeter där högtalarelementen ska sitta och jag ska dessutom göra spår för skivorna inuti högtalarna så att det sitter som en smäck.

Jag är som sagt helt ny till denna värld och undrar om det finns någon fin själ som kan vägleda mig lite i den uppsjö av motsägelsefulla information jag verkar hitta på nätet. Vilket frässtål tror ni hade passat bra till mitt projekt?

Förutsätter inte att jag får något svar men bifogar lite bilder på högtalarens olika paneler om någon skulle vara intresserad! Hoppas för övrigt att jag har valt rätt forumskategori.

Tack på förhand.

Mvh,
Max

• 3D-modell av en högtalarpanel med två runda utskärningar i MDF, en större och en mindre, för högtalarelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av högtalarpanel med cirkulära utskärningar, diametrar markerade: Ø70, Ø242, Ø65 mm, indikerar högtalarplaceringar.
    Skapa konto
  • Ritning av högtalarpanel i 3D med spår och kanter, skapad för CNC-bearbetning av MDF.
    Skapa konto
Hej och välkommen till forumet!

Du har definitivt ställt dina frågor i rätt underforum och du kommer säkert att få relevanta svar, så småningom….

Har dessvärre ingen egen erfarenhet av CNC-fräsning men tänker att du behöver ett bottenskärande notstål av något slag om du tänker dig att du ska gå igenom skivmaterialet och sedan fräsa olika hål, spår och falser. Oavsett om de är raka eller runda.

Men som sagt — du kommer att få mer initierade svar (och motfrågor…) snart tror jag; jag är inte ens novis när det gäller CNC.

Lycka till med bygget!
//Ronnie

• Gilla
max bygg och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Du har definitivt ställt dina frågor i rätt underforum och du kommer säkert att få relevanta svar, så småningom….

Har dessvärre ingen egen erfarenhet av CNC-fräsning men tänker att du behöver ett bottenskärande notstål av något slag om du tänker dig att du ska gå igenom skivmaterialet och sedan fräsa olika hål, spår och falser. Oavsett om de är raka eller runda.

Men som sagt — du kommer att få mer initierade svar (och motfrågor…) snart tror jag; jag är inte ens novis när det gäller CNC.

Lycka till med bygget!
//Ronnie
Hej!

Tack så mycket för svaret och välkomnandet.

Det går ingen nöd på mig. Utifrån det jag har hittat på nätet så säger många att man ska använda dubbeldragande eller bottenskärande frässtål som du själv nämner.

Vi får se om några CNC-kunniga medlemmar kan hjälpa mig vidare.

//Max

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vilka frässtålsdiametrar kan din CNC köra? Har du tex ER11 så är ju maxdiameter på skaftet 8mm… och har du möjlighet att byta verktyg? Tänker om du kör Fusion 360 med gratislicensen så får du ju inte göra program som byter verktyg, och annars kanske du inte vill byta om du inte har automatiskt byte… men med det sagt skulle du kunna börja med en bottenskärande notfräs i den minsta diameter du ska göra spår i, rekommenderar Cobolt (tooltrust.se) eller CMT. Bra kvalitet och inte jättedyrt.

Ska du fräsa i plast eller massivt trä är det betydligt petigare med stålen. MDF är, förutom att det dammar som tusan, rätt tacksamt.

• Gilla
max bygg
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Vilka frässtålsdiametrar kan din CNC köra? Har du tex ER11 så är ju maxdiameter på skaftet 8mm… och har du möjlighet att byta verktyg? Tänker om du kör Fusion 360 med gratislicensen så får du ju inte göra program som byter verktyg, och annars kanske du inte vill byta om du inte har automatiskt byte… men med det sagt skulle du kunna börja med en bottenskärande notfräs i den minsta diameter du ska göra spår i, rekommenderar Cobolt (tooltrust.se) eller CMT. Bra kvalitet och inte jättedyrt.

Ska du fräsa i plast eller massivt trä är det betydligt petigare med stålen. MDF är, förutom att det dammar som tusan, rätt tacksamt.
Hej!

Det är en CNC-maskin på mitt lokala Makerspace, enligt specifikationerna så har den spännhylsan ER20. Har gratislicensen för Fusion 360, så allra helst håller jag mig i sådana fall till ett frässtål.

Tack för rekommendationen. Angående att MDF dammar som tusan, hade jag tänkt använda en handblås om den inbyggda dammsugaren inte räcker till.

Jag har funderat på att göra frontpanelerna i valchromat eller svart MDF (verkar vara ungefär samma sak). Valchromat är mer kompakt än MDF, då förmodar jag att jag i sådana fall behöver vara noggrannare med val av frässtål som du nämner?

Trevlig kväll!

// Max

S
ändskärande pinnfräsar i snabbstål ( är vassare än hårdmetall fräsar och billigare )

Jag skulle nog använt en 2-skärig pinnfräs 12mm snabbstål(HSS).Om du ritar upp cirkeln och markerar botten på cirkeln och tar 2mm skärdjup inkrementalt så kommer den fräsa upp cirkeln när du talar om skärbredden på pinnfräsen.Kolla bara så den pinnfräsen är borrande och sedan är det hur djupet bestämmer du själv.Om du vill kan du förborra om du ska göra hålet genomgående.

M max bygg skrev:
Valchromat är mer kompakt än MDF, då förmodar jag att jag i sådana fall behöver vara noggrannare med val av frässtål som du nämner?
Valchromat innehåller nån "smörjmedel" som gör att trots att den är mer kompakt ska vara snällare mot verktygen än vanlig mdf. Enklare att fräsa i enligt min erfarenhet då den inte smular när man kommer en bit ner som mdf'en gör. Lyckas tvärr inte öppna pdf'en i telefonen men en screendump på previewen kan jag bjuda på.
Förhandsgranskning av PDF från tecniwall.com om Valchromats verktygsvänliga egenskaper och smörjämnen, 8 sidor, 137 kB.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
max bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.