mattiasp har helt rätt.

Det fenomenet är ännu tydligare vid sten och betongslipning. Hoppar man över en grit ("korn" för diamantskålar) så blir ytan len men repig. Där går det verkligen inte att fuska utan kommer synas direkt samtidigt som man får nöta onödigt länge med en alltför fin gritstorlek. Efter att ha upptäckt det tillämpar jag samma princip vid träslipning.
 
mattiasp skrev:
Nej, det är samma med alla slipmaskiner. Grejen är att man blir färdig väldigt snabbt med varje grovlek. Man behöver alltså inte hålla på och nöta i evigheter. Men alla blir saliga på sin egen tro.
Jag upplever det som att en slipning har en minimitid och den kommer jag nästan ner i även när jag hoppar över en kornstorlek.
Jag skall försöka komma ihåg att göra ett mer vetenskaplig test senare i sommar....om jag kommer ihåg.
Så kanske jag får krypa till korset med min salighet ;-)
 
P pyro skrev:
Det blev ju snyggt med det trappsteget du slipade. Vill du få lite mer avverkning i slipandet ska du kanske titta på en bandslip. Det ger dig ingen slutfinish, men grovjobbet borde gå snabbare. Vad gäller hörnor och kanter skulle jag säga att en deltaslip eller ett multiverktyg med slipplatta är lösningen. Iaf ett multiverktyg tycket jag borde komma åt även längst in (höjden).
Jag använde Bachos båtskrapa med hårdmetallskär och behövde inte slipa. Ytan blev tillräckligt bra för nytt mattlim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.