Lackfräs 145mm
Bosch 150 Turbo 150mm
Rotex 90 128mm utan slippapper och med runda rondellen, trekantsplattan sticker ut ung 4 cm framför maskinen.
...
höga
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Hej igen. Jag tänkte på Feinen gällande hörnor och kanter. Det finns en mängd sliptillbehör just för att komma åt trånga utrymmen. Resten kör man med en större maskin. Lycka till
 
Nimajneb skrev:
Lackfräs 145 mm
Bosch 150 Turbo 150mm
Rotex 90 128mm utan slippapper och med runda rondellen, trekantsplattan sticker ut ung 4 cm framför maskinen.
...
höga
Tack. Lyckades du hitta måtten på nätet eller mätte du?
Då fungerar inte lackfräsen... det ser ut på bilderna som att främre handtaget/knoppen är tvådelad. Ser det ut som om det går att med någon/några skruvar kunna ta bort knoppens överdel och på så sätt få ner höjden en cm? Modda lite?

Eller sticker den kanske ut tillräckligt för att nå de innersta 3-4 cm?

Är det lika bra drag i en rotex 90 som i storebror eller är det ett långsamt gnidande tro?
 
Jag mätte.
Om man plockar bort plastknoppen vilket är bara genom att lossa 2 skruvar så blir den 124mm hög.
Skulle tro den blir ganska varm där framme men det ska nog gå att hantera.

RO90 river på bra men den kanske inte är optimal för större ytor, däremot så funkar den nog utmärkt till att ta bort det "mesta" och att du tar det sista med din större excenter.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Ok. Då fungerar den ju. Man får köra korta perioder så den inte blir för varm. Tror ni den klarar det lilla limmet som finns kvar i trappen eller blir det ett problem? Det är lite halvmjukt.Har kollat på rotex 90 på youtube tex http://www.youtube.com/watch?v=VQN1M844LEs&feature=youtube_gdata_playerVilken grym maskin.. jag vill ha men sablar vad dyr den är. Knappt försvarbart om man inte livnär sig på att slipa..Har inte råd med bägge och lackfräsen gör säkert jobbet snabbare men en rotex 90 skulle jag ha mer användning av i framtiden. Svårt att bestämma mig. Tänkte beställa en maskin rätt omgående eftersom trappan ska vara klar innan sommaren.
 
Du får värdera din egen tid.
Din nuvarande slip tog 30min
RO90 kanske 15-20min
Lackfräsen 2min per trappsteg plus efterslipning

Handlar gör du bäst i Tyskland eller i UK.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Duabhuset brukar ha ok priser på lackfräsen. Funkar för övrigt bra till trappor, men är det nå kletigt kontaktlim kvar så är det nog bra å skrapa bort det först.
 
Men ändå ung 700kr dyrare än i Tyskland (2000kr+)....
 
Köper precis allt behöver på ebay och har gjort de senaste 5-6åren så det är självklart även nu. Finns ingen anledning att betala svenska överpriser.

Besökte dock den lokala järnaffären idag för att känna på verktygen men inget fanns hemma.

Det ser ut på bilden av bosch turbo att även den har någon form av "påbyggnad" i svart plast som man skulle kunna skruva loss och komma ner under 13.5cm. Någon som har en och kan kolla om det verkar rimligt? Eller om den sträcker sig 3.5-4cm frammåt nedtill om man tänker att det tar i uppe på toppen.

Försöker kolla om det går att hyra en fräs. Kanske räcker med 2 dagar för hela trappen.
 
men är verkligen en lackfräs rätt verktyg här? visst den avverkar bra men hur blir ytan?
Vet att jag körde en lackfräs för 10?år sen och jag upplevde att det blev rätt grov yta efter, kan ju ha haft dåliga skär eller gjort fel.

Blir det en grov yta så måste du iaf ha en slipmaskin och efterslipa stegen...
köra av stegen och handslipa det sista?
 
2013-05-20-23-22-05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser ni vad jag undrar. lite enklare att förklara med en bild. : )
Testade deIta slip på Fein, den var totalt kass. Några saker som får mig att tveka på lackfräsen är 1 Det finns lim kvar i trappen. 2 Den kanske ger en för grov yta så jag i alla fall måste slipa och köpa en maskin. 3. Jag har små ledlampor i trappan som kommer att vara i vägen så att lackfräsen ändå inte kommer in till vagnstycket. 4 den skräpar ner mer än en slip med sug? 5. Tveksamt hur den beter sig över eklisten/trappnosen i ek som sticker upp 3mm i fram och bakkant. Den gick ju att slipa ner.

Just nu lutar det åt en bosch och en stor låda kvalitetsslippapper för massa pengar. ska sova på saken.
 
x=15mm framifrån men 35mm från sidan.
Plastknoppen går nog att plocka bort men verkar sitta med en Torx med "pigg" i, så jag kan inte få bort den o kolla.

Tycker du även ska avvakta måtten på RO125. Även makita har en "rotexmaskin" i 125 storlek.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Rotex 125:an är 142 mm hög, och det finns ingenting man kan ta bort för att minska höjden. Vi får fundera vidare på det här. x är litet på rotex125:an
 
ullberg
Jaha, då fick man göra en enklare mätuppställning (RO150)

ImageUploadedByByggahus.se1369111195.461592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna ger mig X=44mm vid h=135mm (dock har mitt bord satt sig något, så höjden blir inte helt perfekt)

ImageUploadedByByggahus.se1369111253.509735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är små marginaler, jag pallade under ett par millimeter till, en höjd strax över 130, och insåg också att slipplattans tjocklek gör skillnad (44mm var med blå, har även en svart tjockare platta) och fick följande resultat:

ImageUploadedByByggahus.se1369111638.791408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, med mycket små marginaler och den blå slipplattan funkar en RO150, men marginalerna är så små att jag knappt skulle råda dig att prova, måste vara svårt att komma åt under dessa förhållanden. Synd att du bor så långt bort, annars kunde jag svängt förbi så du fått prova hur det funkar.

EDIT: jag minns heller inte vilken platta som levereras med slipen (om någon, det är möjligt att båda mina är köpta efteråt).

EDIT2: jag ser också att den tidiga morgontimmen fick mig att blanda ihop blå och svart i bilden, blå når givetvis längst, och detta är vid den lägre höjden.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Holpers och 1 till
  • Laddar…
Du tror inte att skillnaden mellan svart och blå platta beror på hur slipplattans excentermekanism är vriden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.