ullberg
Nja, visst kan lite ligga i det också (och jag har inte mätt Max resp. Min, får väl fixa det) men de är uppenbart olika tjocka (vilket ju får konsekvens på hur långt man når med 135 som gräns).

Jag tog en bild på det också men tyckte det blev lite mycket bilder. På indirekt begäran dock, här är den:

ImageUploadedByByggahus.se1369120396.760548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ert engagemang. Jag är ännu en gång så otroligt tacksam för att byggahusforumet och er. Tack. :)

Jag svängde förbi en större järnaffär nu på morgonen. De hade Metabos fräs hemma och visst, den ser verkligen ut att klara av grovjobbet och den kommer åt i hörnorna. Jag ser nu vad du menar att det lätt går att ta bort "handtaget".
Säljaren sa att med dammsugare dammar den inte sååå mycket, bara lite. Han sa även att ytan blir väldigt jämn och fin, behöver bara slipas lite lätt efteråt innan lackning. Stämmer detta tro eller är han bara försäljare?
De skulle ha otroliga 3790pix för den. Och då utan låda eller extra skär. Hittade den på ebay med låda och 10 extra skär för ca 2500kr inkl frakt.

Hyrfirman på ön tar 285kr för första dygnet och 85kr för efterföljande dagar. Ser inga större användningsområden för den efter trappan så det blir nog billigare att hyra än värdeminskningen att köpa och sälja den begagnad när jag är klar.

Ska fingra lite på en bosch turbo 150 så kanske jag köper en sån och någon bättre slipmus.
Festool maskinen är ju såklart finast, speciellt rotex 90 som har flera funktioner, de är lite väl dyra för mig tror jag.
 
ullberg
mattiasp skrev:
Du tror inte att skillnaden mellan svart och blå platta beror på hur slipplattans excentermekanism är vriden?
Då ska vi se, excenterrörelse, hård platta (blå)@135mm:

ImageUploadedByByggahus.se1369138899.551472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Excenterrörelse mjuk platta (svart)@135mm:

ImageUploadedByByggahus.se1369139623.342003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som sagt, det avtar snabbt med minskad "frigång"

Nu var det väl av ringa betydelse då den verkar spräcka budget ganska ordentligt.

/U
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Holpers skrev:
Tack för ert engagemang. Jag är ännu en gång så otroligt tacksam för att byggahusforumet och er. Tack. :)

Jag svängde förbi en större järnaffär nu på morgonen. De hade Metabos fräs hemma och visst, den ser verkligen ut att klara av grovjobbet och den kommer åt i hörnorna. Jag ser nu vad du menar att det lätt går att ta bort "handtaget".
Säljaren sa att med dammsugare dammar den inte sååå mycket, bara lite. Han sa även att ytan blir väldigt jämn och fin, behöver bara slipas lite lätt efteråt innan lackning. Stämmer detta tro eller är han bara försäljare?
De skulle ha otroliga 3790pix för den. Och då utan låda eller extra skär. Hittade den på ebay med låda och 10 extra skär för ca 2500kr inkl frakt.

Hyrfirman på ön tar 285kr för första dygnet och 85kr för efterföljande dagar. Ser inga större användningsområden för den efter trappan så det blir nog billigare att hyra än värdeminskningen att köpa och sälja den begagnad när jag är klar.

Ska fingra lite på en bosch turbo 150 så kanske jag köper en sån och någon bättre slipmus.
Festool maskinen är ju såklart finast, speciellt rotex 90 som har flera funktioner, de är lite väl dyra för mig tror jag.
Njae så lätt är inte lackfräsen att jobba med för en ovan....

När jag fixade min trapp, hade limmad plastmatta från 70 talet och inte en så "luftig" trapp med hål mellan trappstegen körde jag så här.

* Slita bort mattan.
* Skrapa bort lim med en bacho färgskrapa 50mm med knopp så man fick kraft.
* Köpte en lackfräs (tror dom finns för 3000 på duabhuset med Metaboxen)
* Slipade hela trappen med Bosch GEX 125 AE-1 eller vad den nu heter. Den lilla 125 mm slipen var perfekt för jag kom åt bra och den var liten och smidig mellan trappstegen. Denna ser man för runt 1200-1300 på olika sidor lite då och då.
* Hyrde mig en Festool deltaslip/hörnslip/trekantslip som var vansinngt effektiv för hörn och där jag inte kom åt med excentern.

För mig var dessa 3 maskiner en vinnande kombination!

Det som tog tid var att få bort mattan och sen limmet som var som geggit snor.
Fräsning och slipning gick snabbt och var kul men en bra dammsugare önskar jag att jag hade haft.

Jag han med hela trappen inklusive kvistlackning, grundmålning och 2 lager vit grundfärg på en långhelg (3 dagar). Iof vansinnigt långa arbetsdagar men men :)

Sen kan jag säga att lackfräsen är underbar att äga.
I helgen tyckte jag överersta plankan på altanen såg risig ut... 15 min senare trärent och lite slipning och sen målning så var det som nytt.
Men jag tycker lackfräsen är ganska svår att köra med, risk att man trycker fel och så har man en fin lite ring i träet...
 
Nimajneb skrev:
x=15mm framifrån men 35mm från sidan.
Plastknoppen går nog att plocka bort men verkar sitta med en Torx med "pigg" i, så jag kan inte få bort den o kolla.

Tycker du även ska avvakta måtten på RO125. Även makita har en "rotexmaskin" i 125 storlek.
Det lutar ju åt att hyra en lackfräs, sedan jämna av med Boschen och finjucka med feinen.

Har dock inte lyckats hitta boschen i någon järnhandel någonstans på ön. Ville hitta en handlare som kunde tänka sig att skruva loss den där torxen och se om det över huvudtaget går att få ner höjden.

Hittade en sprängskiss och det ser ut att gå att ta bort delen över växellådan, eller vad säger ni?
0601250772.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
pyro skrev:
En sprängskiss finns i boschs reservdelskatalog.
Du kan söka upp maskinen här:
[länk]

(Fick inte rätt med direktlänken till sprängskissen)
Tack, jag hittade den med och redigerade inlägget. Ser bra ut tycker jag. Nästan så man vågar beställa åbäket... =)
 
GEX150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med kåpan borta blir min ca.137mm hög.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Grymt. Tusen tack. Nu ska jag beställa. Mätte trappan nu flera gånger. Det är 135mm hur gärna jag än vill att det ska vara 137mm. Men det gör inget för utan plastkoppen når slipplattan mycket längre fram. X är större.

Dessutom gissar jag att man kan köpa lite hårdare och tunnare skiva nedtill för att vinna de sista 2-4 milimetrarna.

Tusen tack ska ni alla ha. Jag återkommer med bilder på resultatet.
 
20130528_174816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130528_151616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hyrde en lackfräs idag och körde av alla trappor på typ 2 tim. Grym maskin men den betedde sig som om man försökte kontrollera en vild bäver genom att hålla i svansen så den högg på ett par ställen.. jag ville skrika och lipa men jag får väl låtsas att det är kvisthål.. :-/

Självklart inte maskinens fel utan handhavandet.
Inget för finliret. Tyvärr lite svårt att dölja hack i en trappa också...

Väntar på boschen som borde dyka upp med dhl i morgon. Då blir det nog bra.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag har införskaffat träspackel och skall testa detta.
 
Nu är ju iofs jobbet redan gjort men ställer frågan jag tänkte på när jag nu läste igenom tråden för första gången i alla fall, någon annan kanske letar tips...
Säkert har du tänkt på detta alternativ, men ibland kan man ju fastna i ett visst tänk; det är inte så att trappan går att demontera? Eller är den limmad?
 
ToRy skrev:
Nu är ju iofs jobbet redan gjort men ställer frågan jag tänkte på när jag nu läste igenom tråden för första gången i alla fall, någon annan kanske letar tips...
Säkert har du tänkt på detta alternativ, men ibland kan man ju fastna i ett visst tänk; det är inte så att trappan går att demontera? Eller är den limmad?
Det är en bra tanke men i detta fall tror jag att det var omöjligt eftersom den är platsbyggd. mellan tre väggar. Det skulle bli total demontering o h återuppbyggnad. Säkert inte så mycket dyrare då än att köpa en ny trappa. Det tog ca 3 tim aktivt arbete att plana av ca 30 steg så det blir 10 steg i timmen för en amatör.
 
Hämtade ut min gex turbo idag. Shit va nöjd jag blev. Det är en sinnesjukt bra slipmaskin.
Det tog 2 timmar och 3 st 40 papper att plana av 30 trappsteg.

Enda svårieneten var att den högg rätt ordentligt när man råkade komma åt vinkeln inne mot vagnstycket. Slipdynan fick sig lite hack och blev ful men jag ska köpa en ny så.. funderar på en hård slipdyna, visst är det bättre för planslipning?

Tror ni förresten att det räcker med grovslipat. 40 papper? Tycker att ytan känns bra och inte hal i trappan. Ska luta och vitsåpa tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.