Fick ett kanske lite förhastat ryck idag och slet bort heltäckningsmattan i trappan. Det gick lättare än väntat.

Kvar blev dock allt lim och en 3mm för hög eklist i fram och bakkant.

Limmet går att lösa upp lite och skrapa bort med en sickel, men då är det bokstavligen dränka in och bokstavligen skrapa som gäller.

Testade slipa med min oscillerande Clarre O slip och 40 papper, då tog det 10 minuter att nästan slipa ett steg. Då kom jag ändå inte åt längst in i kanterna mot vagnstycket och in under trappsteget ovanför eftersom slipen var för hög. Såklart... för att komma in under steget ovanför
måste antingen slipen vara max 13,5cm hög eller ha en slipskiva som sticker ut 4cm framåtsett från en kanl på 13,5 cm höjd.

Måste finns ett enklare sätt. Jag kanske behöver hyra ett verktyg eller så är det kanske dags för en blå bosch igen.
 
  • 20130519180251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130519180349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130519180343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130519180321.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ju snyggt med det trappsteget du slipade. Vill du få lite mer avverkning i slipandet ska du kanske titta på en bandslip. Det ger dig ingen slutfinish, men grovjobbet borde gå snabbare. Vad gäller hörnor och kanter skulle jag säga att en deltaslip eller ett multiverktyg med slipplatta är lösningen. Iaf ett multiverktyg tycket jag borde komma åt även längst in (höjden).
 
  • Gilla
Smuttgubben och 1 till
  • Laddar…
En lackfräs borde passa ändamålet.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Det är 36 trappsteg.

Tänkte bandslip len alla modeller jag sett verkar vara för stora för att komma ut med.

Jag blev också nöjd med det slipade steget.
Det är sabla synd att Clas Olsson slipen inte kommer åt de innersta 4 centimetrarna.
Slipmus funkar ju på kanterna men att ta 4cm x 36 steg är inte så bra.

Kikade på bosch turbo 150 excenter slip, den är dock 1 cm för hög.
Ser ut som om den ändå sträcker ut slipplattan en liten bit utanför själva slipmaskinen.

Ekkanten/trappnosen i ek försökte jag fixa med stämjärnet men var rädd att den skulle spricka nedåt.
 
Dränkte mina steg i t-röd, sen skrapa jag med spackelspade och osthyvel :)

Men tar det bara 10 minuter per steg så är Det väl bara köra?

Ska du måla stegen sen?
 
Ja det tog 10min men jag kom inte åt allt. Behöver något som kommer åt allt.
Skulle tro att en excenterslip som är extra lågbyggd + en slipmus av bättre kvalite är det jag behöver.
Men jag kan ju ha missat något grymt verktyg?
 
ullberg
Hur stor är budgeten? Två alternativ som ligger lite i den övre prisskalan

Redan tidigare i tråden har det nämnts en lackfräs, tror det kan vara en vettig maskin för ändamålet, från tyskland kan man beställa Metabos klart billigare än i sverige, dock fortfarande ett par tusen.

Ännu lite dyrare är Festools Rotex, exv. RO 150, en variant på excenterslip, men ganska lågbyggd (tror du borde komma under 135 mm, kan mäta på min vid tillfälle) i och med att motorn sitter i vinkel. Dessutom har den ett avverkningsläge (tror de kallar det rotex-läge) som nog kan snabba upp processen en del.

/U
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Bochs 150 Turbo nämner TS själv, fungerar inte turboläget på denna ungefär som Rotex? Kombinera denna med en Metabo lackfräs och en multimaskin/deltaslip så har man en uppsättning som klarar av många situationer. Kanske lite häftig kostnad om man bara ser till ett projekt, men det är kul att ha bra verktyg.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
ullberg
Matte_Nörden skrev:
Bochs 150 Turbo nämner TS själv, fungerar inte turboläget på denna ungefär som Rotex? Kombinera denna med en Metabo lackfräs och en multimaskin/deltaslip så har man en uppsättning som klarar av många situationer. Kanske lite häftig kostnad om man bara ser till ett projekt, men det är kul att ha bra verktyg.
Jo det stämmer nog, nu när jag gjorde en sökning ser jag också att 150 Turbon också är vinklad, jag hade fått för mig att den var formad som en "vanlig" excenter. då är de säkert utbytbara, men Boschen var ju tydligen för stor, kanske är även festoolen det då, jag glömde dock att mäta nu på morgonen, men jag trodde inte den var så hög.

/U
 
Ja, budgeten ligget under vad det kostar i tid och pengar att lägga in "Stepkit" :)
Å verktyg man kan ha användning av är ju inte fel heller..

Lackfräsen är ett verktyg jag inte använt förut. Fräser den ända mot vagnstycket? Dvs ända ut i kanten av verktyget? Försöker hitta måtten på den. Någon som vet hur hög den är?
Kan man slipa ner ek-kanten med den?

Har en fein multimaster redan. Har aldrig använt slipmus-tillbehören, är den bra att slipa med i hörnorna? Kanske värt att införkaffa lite slippapper och prova. Eller tänkte ni på den 3millimeters ek-kanten?
 
ullberg
Jag SMS:ade min Festoolsäljare som gick och mätte, om jag lyckade kommunicera vilket mått jag ville ha så var det en bit över 150 så den funkar inte (ska kontrollmäta senare så det inte blev missförstånd).

Jag tycker inte min fein är en överdrivet bra deltaslip, helt ok, men inget jag skulle ta en hel trappa med. Men givetvis ganska smidig att komma åt med (jag hade ju tydligen fel på ögonmåttet när det gällde rotexen, så jag ska väl inte gissa något ang. Fein:en, spontant känns det ju som om det borde funka). Men kanske tänkte joey007 snarare "skrapverktyget" för att ta bort lackresterna? det har jag aldrig använt så jag vet inte hur effektivt det är.

/U
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Åh, shyst att du orkade kolla.
Konstigt att det ska vara så svårt att hitta måtten på nätet?
20130519180750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tagit foto för att visa problemet. 20130519180820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att en Rotex90 kan fungera, men jag har ingen att mäta på. Jag kan mäta på en Rotex 125 ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.