8 603 läst · 14 svar
9k läst
14 svar
Vilket vattenburet golvvärmesystem ska jag välja?
Vi ska bygga till en farstu till huset, det blir en gjuten platta på 13 m2.
Golvvärmen ska vara vattenburen och den ska värma rummet som har 3 ytterväggar.
Vilket system är överlägset billigast OCH bäst?
Jag har försökt läsa på men det finns så många varianter och komponenter.
Vi ska installera det själva.
Mvh
Golvvärmen ska vara vattenburen och den ska värma rummet som har 3 ytterväggar.
Vilket system är överlägset billigast OCH bäst?
Jag har försökt läsa på men det finns så många varianter och komponenter.
Vi ska installera det själva.
Mvh
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Uponor eller LK tycker jag man ska hålla sig till, två stora märken med lång erfarenhet av just detta.
Uponor har mycket bra support även till privatpersoner, LK har jag ingen erfarenhet av.
Billigast blir tyvärr inte bäst i detta fallet.
Uponor har mycket bra support även till privatpersoner, LK har jag ingen erfarenhet av.
Billigast blir tyvärr inte bäst i detta fallet.
Myuponor bygger på att man vet precis vilka tjocklek på rör och exakt vilka komponenter man vill ha. Nån som själv satt in golvvärme nyligen som har ett hum om vilka delar som är vettiga och vilken tjocklek på slang till denna storlek av rum?
Kontakta både LK och Uponor så hjälper de dig.
Jag konverterade huset till golvvärme för ett par år sedan och både LK och Uponor var väldigt serviceinriktade och gav mig förläggningsritningar och materiallistor på vad jag skulle köpa samt svarade på alla korkade nybörjarfrågor som jag ställde. Dessutom så har bägge väldigt fina hemsidor med tydliga guider.
Om du bara ska ha golvvärme i en farstu så bör något av tillverkarna s kit för enstaka rum funka bra. Här finns lite info från LK:
http://www.lksystems.se/sv/produkte...me/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-enstaka-rum/
Jag konverterade huset till golvvärme för ett par år sedan och både LK och Uponor var väldigt serviceinriktade och gav mig förläggningsritningar och materiallistor på vad jag skulle köpa samt svarade på alla korkade nybörjarfrågor som jag ställde. Dessutom så har bägge väldigt fina hemsidor med tydliga guider.
Om du bara ska ha golvvärme i en farstu så bör något av tillverkarna s kit för enstaka rum funka bra. Här finns lite info från LK:
http://www.lksystems.se/sv/produkte...me/golvvarmeartiklar/golvvarme-i-enstaka-rum/
I en farstu kan det ju vara skönt att kunna dra på lite extra så jag hade överdimensionerat lite.
Beror ju lite på vad du har tänkt ha för golv också. Lägger du klinker är det ju bara att gjuta in golvvärmeslangar (under förutsättning att du isolerat plattan).
Tänker du dig trägolv kan du också använda LK EPS systemet.
Kontakta en återförsäljare (jag har bra erfarenhet av golvärmebutiken.se) och ge dem en ritning. Sen återkommer de med en hel produktlista och LK's rekommendationer.
Beror ju lite på vad du har tänkt ha för golv också. Lägger du klinker är det ju bara att gjuta in golvvärmeslangar (under förutsättning att du isolerat plattan).
Tänker du dig trägolv kan du också använda LK EPS systemet.
Kontakta en återförsäljare (jag har bra erfarenhet av golvärmebutiken.se) och ge dem en ritning. Sen återkommer de med en hel produktlista och LK's rekommendationer.
Håll dig till någon av de stora tillverkarna och när du valt en tillverkare så kör på deras system hela vägen.
Det går säkert bra att blanda och fixa om man vill spara lite pengar men det är mycket smidigare och bekvämare när man håller sig till ett komplett system där alla delar är tänka att passa ihop.
Det går säkert bra att blanda och fixa om man vill spara lite pengar men det är mycket smidigare och bekvämare när man håller sig till ett komplett system där alla delar är tänka att passa ihop.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Notera även att ingen av tillverkarna godkänner att man blandar med andra märken, därför är det automatiskt inte godkänt av försäkringsbolaget.Janus82 skrev:Håll dig till någon av de stora tillverkarna och när du valt en tillverkare så kör på deras system hela vägen.
Liknande trådar
-
Skall trycket i ett vattenburet golvvärmesystem sjunka över tid? (eller vara helt statiskt för alltid)
Värme allmänt -
Vilket flöde har ni på ert golvvärmesystem?
Värme allmänt -
Vilket golvvärmesystem?
Värme allmänt -
Vattenburet golvvärmesystem tappar tryck över sommaren
Värme allmänt -
Välja vattenburet golvvärmesystem! HJÄLP
Värme allmänt