1 833 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Vilket varumärke på elverktyg ska jag välja?
Sida 1 av 3
Jag är husägare sen ett år tillbaka och har nu börjat dra igång en del renoveringar och projekt som kräver elverktyg/maskiner.
Hittills har jag lånat av min pappa och svärfar men nu är det dags att börja köpa eget.
Men från vilket varumärke? Jag äger ingenting idag så jag börjar från ruta noll.
Jag vill endast ha batteridrivna verktyg, ej med nätanslutning.
Inom en 5 års period ska jag bygga om vår altan, byta golv och renovera vårat staket. Vanligt hemmasnickeri!
Vilken typ av verktyg jag behöver kan vi ta någon annan gång. Jag behöver hjälp att välja varumärke.
Hittills har jag lånat av min pappa och svärfar men nu är det dags att börja köpa eget.
Men från vilket varumärke? Jag äger ingenting idag så jag börjar från ruta noll.
Jag vill endast ha batteridrivna verktyg, ej med nätanslutning.
Inom en 5 års period ska jag bygga om vår altan, byta golv och renovera vårat staket. Vanligt hemmasnickeri!
Vilken typ av verktyg jag behöver kan vi ta någon annan gång. Jag behöver hjälp att välja varumärke.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 928 inlägg
För egen del kör jag Blå Bosch, känner andra som är nöjda med Makita.
Båda har ett rejält utbud av maskiner, inklusive trädgårdsmaskiner.
Har använt lite Ryobi och tycker de känns rätt smäckiga.
Skulle man ändå vilja ha en enstaka Ryobi-maskin finns det adaptrar att köpa. (Jag har en så jag kan använda mina bosch-batterier på en kantskärare. )
Båda har ett rejält utbud av maskiner, inklusive trädgårdsmaskiner.
Har använt lite Ryobi och tycker de känns rätt smäckiga.
Skulle man ändå vilja ha en enstaka Ryobi-maskin finns det adaptrar att köpa. (Jag har en så jag kan använda mina bosch-batterier på en kantskärare. )
Om man, utan tanke på pris, ska välja ett av dina märken, så blir det ju Milwaukee. Men de är ju också dyrast.
Så, om inte pris är en parameter, välj Milwaukee.
Själv kör jag mest blå bosch, men har tyvärr (ur batteriaspekten) ett mischmasch av märken.
Så, om inte pris är en parameter, välj Milwaukee.
Själv kör jag mest blå bosch, men har tyvärr (ur batteriaspekten) ett mischmasch av märken.
Ser inget problem med att ha 2 eller 3 olika märken. Jag har tex hikoki som bas, bosch 12v för låg vikt och sen meec för några saker som används sällan. Ryobi är ett helt okej verktyg att ha till de moment du inte gör så ofta, och de har väldigt stort utbud.
Kolla vilket grepp du gillar och vad som finns i dina butiker nära, framförallt vad du snabbt kan få tag på vad gäller förbrukningsdelar.
Kolla vilket grepp du gillar och vad som finns i dina butiker nära, framförallt vad du snabbt kan få tag på vad gäller förbrukningsdelar.
Jag skulle säga att du blir lika nöjd vare sig du väljer Milwaukee, Makita eller Bosch. Alla tre är någorlunda jämförbara i pris, prestanda och kvalitet. De går ofta att köpa med bra rabatter via kampanjer/paket och de säljs i alla stora butiker där man kan prismatcha... Alla tre har bra garantier och bra tillgång till service och reservdelar. Utbuden räcker vida till allt en seriös hemmarenoverare kan tänkas behöva.
Så du får helt enkelt klämma på de olika maskinerna och se vilka som känns bäst för dig... Sen kolla vilka passande paket som dyker upp på rea.
Jag kör Milwaukee för att jag gillar den röda färgen.
Dewalt tycker jag har degraderats senaste decenniet. Men det kanske bara är jag som haft otur?
Så du får helt enkelt klämma på de olika maskinerna och se vilka som känns bäst för dig... Sen kolla vilka passande paket som dyker upp på rea.
Jag kör Milwaukee för att jag gillar den röda färgen.
Dewalt tycker jag har degraderats senaste decenniet. Men det kanske bara är jag som haft otur?
Redigerat:
Inte svar på din fråga, men tänkte utmana din frågeställning lite.
Hur ofta tror du att du kommer att använda de olika verktygen?
Någon gång i veckan eller t.Ex sänksågen kanske bara några enstaka gånger per år?
Om det är maskiner som används sällan, är det verkligen värdefullt med batteridriven pryl?
Min filosofi som hemmapulare är att maskinen som används sällan är bättre med sladd.
Den kommer fortfarande att fungera om 20 år när tillverkarens sedan länge slutat erbjuda batterier.
Jag kan också välja vilket märke som helst för att få den apparat som passar mitt behov bäst utan att tänka på att det ska passa med befintliga batterier.
Ett varumärke (oavsett om man pratar maskiner, kläder osv) är knappast bäst på allt, men vill erbjuda sina fans ett komplett sortiment.
Företagen köper in grejer de inte tillverkar själva från alla möjliga håll och stoppar in i plastskal med "sin" färg och klistrar dit sin logga.
Ibland ska man vidga sina vyer 🙈🙉🙊
Återkoppla gärna vad du väljer och hur du kom fram till ditt beslut.
Lycka till!
Någon gång i veckan eller t.Ex sänksågen kanske bara några enstaka gånger per år?
Om det är maskiner som används sällan, är det verkligen värdefullt med batteridriven pryl?
Min filosofi som hemmapulare är att maskinen som används sällan är bättre med sladd.
Den kommer fortfarande att fungera om 20 år när tillverkarens sedan länge slutat erbjuda batterier.
Jag kan också välja vilket märke som helst för att få den apparat som passar mitt behov bäst utan att tänka på att det ska passa med befintliga batterier.
Ett varumärke (oavsett om man pratar maskiner, kläder osv) är knappast bäst på allt, men vill erbjuda sina fans ett komplett sortiment.
Företagen köper in grejer de inte tillverkar själva från alla möjliga håll och stoppar in i plastskal med "sin" färg och klistrar dit sin logga.
Lycka till!
Har idag en ganska komplett uppsättning Milwaukee 18v. Skulle nog välja samma om jag skulle börja från scratch igen. Tror dom har bredast sortiment faktiskt. Älskar hydraliska slagskruvdragaren (kanske finns från fler märken idag). Tyst och snabb. Spikpistol finns inte i alla märken ännu. Gott om trädgårdsmaskiner. Bra 12v verktyg finns också. Men krasst tror jag det inte spelar så stor roll vad man väljer. Ryobi har jag aldrig fastnat för. Känns klumpiga på nåt sätt.
Ryobi finns det ofta paket med 5-10 verktyg och batterier på Jula och Bauhaus. Även Bosch proffesionell finns det paket med 5 verktyg och 3 batterier hos Bauhaus på kampanj då och då.
Parkside från Lidl är ett alternativ som är mycket prisvärt. Visst är kvaliten mer varierande än de andra alternativen, men med priser som äkan vara 1/4 så duger de gott för en vanlig husägarens behov.
Parkside från Lidl är ett alternativ som är mycket prisvärt. Visst är kvaliten mer varierande än de andra alternativen, men med priser som äkan vara 1/4 så duger de gott för en vanlig husägarens behov.
Ryobi har hyfsade trädgårdmaskiner, har flera sån med tillhörande batterier. Har dock aldrig tilltalats av deras övriga verktyg trots att jag har batterier. Kör mest med blå Bosch men har börjat med Hitachi/Hikoki samt Panasonic för att jag fick tag på en hel del sånt begagnat.
En mycket klok motfråga och svaret på hur ofta är svårt att svara på, men jag är inte en person som ständigt kommer ha projekt..En cirkelsåg kommer kanske användas 10-20h om året..P PsychoCheF skrev:Inte svar på din fråga, men tänkte utmana din frågeställning lite.
Lycka till!
Min rädsla är att köpa ett varumärke som inte pallar trycket. Jag betalar gärna lite extra för att ha bra grejer.
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
mig trådledare lämplig anpassning till svetspistolen
Lidl verktyg denna vecka.
Verktyg, Maskiner & Fordon