Har ett rörutlopp på vägg i badrum där jag vill ha ett vägguttag. Det är våtzon 2 högt upp på vägg.

Kan man sätta Trend eller Exxact med förhöjningsram så de blir utanpåliggande?

Brukar man sätta enkel eller dubbeluttag i badrum?

Eller kan man göra det jättesimpelt och sätta denna:

• Vägguttag med vit förhöjningsram för ytmontage i badrum, diskussion kring installation i våtzon 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är våtzon 2? För elinstallationer heter det områden, och uttaget måste hamna i oklassat område för att vara tillåtet. Oklassat område är 120 cm från duschhuvudet i en dusch utan kar, eller 60 cm från ytterkanten på ett kar. Dessutom ska det vara torrt på platsen för att kunna använda det uttag du har på bild.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är våtzon 2? För elinstallationer heter det områden, och uttaget måste hamna i oklassat område för att vara tillåtet. Oklassat område är 120 cm från duschhuvudet i en dusch utan kar, eller 60 cm från ytterkanten på ett kar. Dessutom ska det vara torrt på platsen för att kunna använda det uttag du har på bild.
Sorry det är oklassat område och torrt typ ovanför wc-stol ca 1,6m från dusch…

N Novisfixaren skrev:
Sorry det är oklassat område och torrt typ ovanför wc-stol ca 1,6m från dusch…
Men vad är standardlösningen om det finns nån?

Bra, då låter det ok. Jag vet inte vad du menar med standardlösning. Idag sätter man nog uttag runt handfatet och en kopplingspunkt eller uttag till tvättmaskin.

En JFB krävs också om du inte redan har det.

Nja det är lite olika, ofta i badrumsskåp eller på sidan om eller under ev klots mot strömbrytare samt där ev tvättmaskin/torktumlare ska stå. Avstånden har du fått av Bo.

Ok men kan man sätta det uttaget jag visar på bild eller mer standard sätta förhöjningsram till ett vanligt infällt uttag ty trend eller exxact t.ex.?

JFB finns

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Expressen eller Aftonbladet?

E elmont skrev:
Expressen eller Aftonbladet?
Ok aldrig sett sånt uttag som det jag visade på bild i ett badrum därför jag blev lite konfunderad :)

N Novisfixaren skrev:
Har ett rörutlopp på vägg i badrum där jag vill ha ett vägguttag. Det är våtzon 2 högt upp på vägg.

Kan man sätta Trend eller Exxact med förhöjningsram så de blir utanpåliggande?

Brukar man sätta enkel eller dubbeluttag i badrum?

Eller kan man göra det jättesimpelt och sätta denna:
Jag tycket denna typ (Exxact) ser bättre ut i ett badrum.
Vit elkontakt av märket Exxact med skyddskåpa, lämplig för badrumsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Novisfixaren skrev:
Ok aldrig sett sånt uttag som det jag visade på bild i ett badrum därför jag blev lite konfunderad :)
Man använder över huvud taget inte enkla uttag så ofta då det är mer praktiskt med dubbla. Dessutom är infällda uttag det vanligaste. Men som sagt inte fel installationsmässigt.

E elmont skrev:
Man använder över huvud taget inte enkla uttag så ofta då det är mer praktiskt med dubbla. Dessutom är infällda uttag det vanligaste. Men som sagt inte fel installationsmässigt.
Så ett dubbeluttag fast i samma modeller är vanligast?

Sen beror det väl på vad tanken med uttaget är? Är det högt uppe på en vägg och ska gå till en specifik apparat så kan det ju vara enkelt.

• Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Vanligast är nog dubbla infällda uttag därefter dubbla utanpåliggande, men man väljer uttag efter den funktion man är ute efter.

• Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.