Har ett rörutlopp på vägg i badrum där jag vill ha ett vägguttag. Det är våtzon 2 högt upp på vägg.
Kan man sätta Trend eller Exxact med förhöjningsram så de blir utanpåliggande?
Brukar man sätta enkel eller dubbeluttag i badrum?
Eller kan man göra det jättesimpelt och sätta denna:
Kan man sätta Trend eller Exxact med förhöjningsram så de blir utanpåliggande?
Brukar man sätta enkel eller dubbeluttag i badrum?
Eller kan man göra det jättesimpelt och sätta denna:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Vad är våtzon 2? För elinstallationer heter det områden, och uttaget måste hamna i oklassat område för att vara tillåtet. Oklassat område är 120 cm från duschhuvudet i en dusch utan kar, eller 60 cm från ytterkanten på ett kar. Dessutom ska det vara torrt på platsen för att kunna använda det uttag du har på bild.
Sorry det är oklassat område och torrt typ ovanför wc-stol ca 1,6m från dusch…Bo.Siltberg skrev:Vad är våtzon 2? För elinstallationer heter det områden, och uttaget måste hamna i oklassat område för att vara tillåtet. Oklassat område är 120 cm från duschhuvudet i en dusch utan kar, eller 60 cm från ytterkanten på ett kar. Dessutom ska det vara torrt på platsen för att kunna använda det uttag du har på bild.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Bra, då låter det ok. Jag vet inte vad du menar med standardlösning. Idag sätter man nog uttag runt handfatet och en kopplingspunkt eller uttag till tvättmaskin.
En JFB krävs också om du inte redan har det.
En JFB krävs också om du inte redan har det.
Ok men kan man sätta det uttaget jag visar på bild eller mer standard sätta förhöjningsram till ett vanligt infällt uttag ty trend eller exxact t.ex.?
JFB finns
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Sen beror det väl på vad tanken med uttaget är? Är det högt uppe på en vägg och ska gå till en specifik apparat så kan det ju vara enkelt.