Tack känner mig ganska missförstådd i alla svar här.

Vi har inte en dålig vägg/ underlag utan en hel nygipsatt sån efter alla konstens regler med pappersremsor och plåt bakom alla innerhörn osv.

syftet med min fråga är att förstå varför vissa tapeter bubblor när man målar med vanlig vägg färg och andra inte.. är det limmet? Alltså vilken tapet och lim kan man måla över med vanlig väggfärg..?

Jag giller nog målade väggar framför tapet men
jag kommer nog inte måla direkt på gipset eftersom jag tycker målarfilten ger en extra finn struktur jämn struktur att måla på och att filtens skarvar i princip inte syns så var jag inne på det spor. Sen började jag tänka att det kanske finns en tunn tapet som man kan sätta upp i stället för målarfilt för att spara ett moment (måla nu). Kravet är dock fortfarande att den kan målas med vanlig väggfärg om kanske 5 år (och ja jag har testat oljabaserade spärrfärger osv hater dom)..

Cheesen
P preben89 skrev:
syftet med min fråga är att förstå varför vissa tapeter bubblor när man målar med vanlig vägg färg och andra inte.. är det limmet? Alltså vilken tapet och lim kan man måla över med vanlig väggfärg..?

.
Det beror på dåligt underarbete i sammarbete med fel/dålig grundfärg.

En tapet behöver inte sitta mot väggen homogent för att se perfekt ut. men när du målar så kommer fläckarna där du misslyckats med tapeten att bubbla ut då tapeten sväller när den blir blöt av färg.

P preben89 skrev:
för att få en uniform yta att måla på anners kommer spackel och pap inte ha samma struktur
Struktur? Du grundmålar två gånger och avslutar med två lager färg. Om du då har "olika struktur" då har du misslyckats rejält.
Färgen ska täcka.

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Struktur? Du grundmålar två gånger och avslutar med två lager färg. Om du då har "olika struktur" då har du misslyckats rejält.
Färgen ska täcka.
S sunqan skrev:
Färgen ska täcka.
Cheesen Cheesen skrev:
Det beror på dåligt underarbete i sammarbete med fel/dålig grundfärg.

En tapet behöver inte sitta mot väggen homogent för att se perfekt ut. men när du målar så kommer fläckarna där du misslyckats med tapeten att bubbla ut då tapeten sväller när den blir blöt av färg.
S sunqan skrev:
Färgen ska täcka.
S sunqan skrev:
Färgen ska täcka.
Jo jag vet hur man målar, men att vissa tycker målarfilt ger mer jämn finish /”look” än att måla direkt på gips är inget nytt så det finns det olika åsikter omkring.

P preben89 skrev:
Jo jag vet hur man målar, men att vissa tycker målarfilt ger mer jämn finish /”look” än att måla direkt på gips är inget nytt så det finns det olika åsikter omkring.
Det här funkar också. Ursprungligen duvblå vävtapet, som gulmålades för några år sen
Vägg med gulmålad vävtapet med synlig textur och vävstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa gång blir det nog nytt gips och vanlig tapet på det.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.