Hej. Vilken typ av (slät) tapet går bra att måla på? Vad ska man söka /titta efter? Jag menar inte renoveringstapet utan en snygg vitt/ljus tapet som ser bra ut nu men som er gjort för att man kan måla över senare.

Eller handler det om vilken typ av lim av tapeten är uppsatt med?

Vi har gipsat en vägg och hadde egentligen tänkt sätta upp en tunn målerfilt och sen måla, men om man sätter någon tapet istället sparer man ett moment - samtidigt vil jag helst inte behöva riva ner igen värje 5 år när man ska måla i annan färg.,

Mats-S
Våga vägra "sjukhusvitt", tapetsera istället :)
Och om 5 år, tapetsera igen :)

Falll inte i fällan att skapa en hemmiljö som består av "sjukhusvita" väggar ..............

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Våga vägra "sjukhusvitt", tapetsera istället :)
Och om 5 år, tapetsera igen :)

Falll inte i fällan att skapa en hemmiljö som består av "sjukhusvita" väggar ..............
jo det …men att tapetsera om vil jag inte, utan måla istället och därför frågan

P preben89 skrev:
Hej. Vilken typ av (slät) tapet går bra att måla på? Vad ska man söka /titta efter? Jag menar inte renoveringstapet utan en snygg vitt/ljus tapet som ser bra ut nu men som er gjort för att man kan måla över senare.

Vi har gipsat en vägg och hadde egentligen tänkt sätta upp en tunn målerfilt och sen måla, men om man sätter någon tapet istället sparer man ett moment - samtidigt vil jag helst inte behöva riva ner igen värje 5 år när man ska måla i annan färg.,
Varför skulle du riva ner istället för att bara måla ovanpå

P preben89 skrev:

Varför vill du inte måla direkt på gipset?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Varför skulle du riva ner istället för att bara måla ovanpå
för min upplevelse är att många tapeter bublor upp när man måler på dom därför frågan

S sunqan skrev:
Varför vill du inte måla direkt på gipset?
för att få en uniform yta att måla på anners kommer spackel och pap inte ha samma struktur

Du spar ju inget moment jämfört med målarfilt?
Sätt upp filt och så är du säker istället för att gå omväg via nån egen påhittad genväg med tapet.

T
Vilken tapet som , alla går att måla över.
Ta den billigaste.

Stefan N Stefan N skrev:
Du spar ju inget moment jämfört med målarfilt?
Sätt upp filt och så är du säker istället för att gå omväg via nån egen påhittad genväg med tapet.
jo det gör jag för en tapet är snygg från början och behöver inte målas nu utan om 5 år kanske, som det också framgår i min text

P preben89 skrev:
för att få en uniform yta att måla på anners kommer spackel och pap inte ha samma struktur
I teori, men om man grundar och använder bra produkter så kommer 95/100 inte se någon skillnad alls.

Av alla gäster jag haft hitintills så har ingen kunnat finna de spacklade skarvarna i mina väggar.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Vilken tapet som , alla går att måla över.
Ta den billigaste.
nja detta tycker jag inte är min erfarenhet.

är det verkligen sant?
Vilket lim?
Vilken typ tapet?

Ofta bublor/ släpper det på vissa ställen när vi måler över hemma.

Cheesen
P preben89 skrev:
Om du har rätt grundfärg så blir det en uniform yta när du målar bara väggen är slät.
Du kommer däremot att få mönster av skarvarna om du sätter en "Tapet" eller målarduk och målar ovanpå.
Underarbetet är precis lika viktigt oavsett om du målar eller sätter en tapet.

Cheesen Cheesen skrev:
Om du har rätt grundfärg så blir det en uniform yta när du målar bara väggen är slät.
Du kommer däremot att få mönster av skarvarna om du sätter en "Tapet" eller målarduk och målar ovanpå.
Underarbetet är precis lika viktigt oavsett om du målar eller sätter en tapet.
Ok

Tack jo detta med skarvar ved jag, frågan gäller på vilken typ av tapet ihop med vilket lim som det går att måla över ved ett senare skedde

Cheesen
P preben89 skrev:
Ok

Tack jo detta med skarvar ved jag, frågan gäller på vilken typ av tapet ihop med vilket lim som det går att måla över ved ett senare skedde
Det är mycket mera beroende på vilken färg du tänker använda... Alla tapeter går att måla över med rätt färg. tala med din färghandel så kommer du att få goda råd. Jag skulle dock inte rekommendera dig att måla över en tapet om du vill ha det målat då resultatet blir snyggare om du målar på en spacklad slät vägg. Du kan sätta sand eller andra medium i färgen om du vill ha struktur och jag lovar dig det blir skitsnyggt, under förutsättning att underlaget är slätt och bra.

Man kan inte tro att man både kan ha kakan och äta den. Väljer du tapet så tycker jag att du borde hålla dig till tapet och om du vill ha målat så spacklar och målar du istället. Båda vägarna kommer att se bra ut men att sätta en tapet för att måla det gör man bara för att försöka rädda en redan dålig vägg, och det är oerhört svårt att lyckas med. Det finns för övrigt tapeter som är enfärgade som kan skapa illusionen av en målad vägg

Lycka till.

P.s. Det finns en anledning till att ångmaskiner blivit populära, När man vill måla en tapetserad vägg så ångar man ned den gamla tapeten och bred spacklar för bästa resultat
D.s

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.