Funderar på vilket träslag jag ska välja till köksbänken (infälld diskho och häll). Hörde att bok är bättre än ek då det inte svartnar på samma sätt. Ek reagerar tydligen mer med metalljoner från kaffeburkar eller liknande och då blir det svarta märken. Någon som har erfarenhet av olika träslag?

En kompis har mahogny och är nöjd. Han tycker att han inte behöver olja lika mycket som när dom hade en billigare träslag.
Hade själv valnöt tidigare. Fick olja en del. Men det kanske inte bara beror på träslaget, utan även kvaliteten.
Idag skulle jag nog inte ha trä om jag skulle bygga nytt. Visst är det snyggt, men jag tyckte att det var jobbigt att hela tiden torka bort vatten. Var rädd för att träet skulle missfärgas etc.

Det kanske finns skillnader i kvalitet även för samma träslag. Jag har haft en bänkskiva i bok från Ikea. Det var inte diskbänken, men den blev ändå fläckig av att det blev vatten stående någon gång. Min pappa har en bänkskiva av ek runt diskhon. Den är mycket tåligare än min bokskiva var, men jag vet inte om det bara har med träslaget att göra. Fläckar blir det med tiden på den också. Jag valde bok för att det var Ikeas billigaste skiva och avsevärt snyggare än laminatskivan jag bytte ut i hyresrätten. Sammantaget skulle jag säga att trä är olämpligt att ha runt diskhon oavsett vad det är för träslag. Vad jag sett är dock ek tåligare än bok.

Erik

Bok är det enda som är godkänt i restaurangkök och tillsammans med livsmedel. Tänk glasspinnar.

• Gilla
Monast
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Bok är det enda som är godkänt i restaurangkök och tillsammans med livsmedel. Tänk glasspinnar.
Intressant. Vad beror det på? Ek borde väl vara hårdare? Har det med ytstrukturen att göra på något sätt?

mbyrod skrev:
Intressant. Vad beror det på? Ek borde väl vara hårdare? Har det med ytstrukturen att göra på något sätt?
Det har med kemin i träet att göra. Bok är neutralt. Ek t.ex. är surt och reagerar hyfsat omgående med matvaror som det kommer kontakt med.
Jag har själv italiensk bok (väldigt ljus) hemma och jag uppfattar den som lika hård som ek. Snyggare också.

• Gilla
Monast
  • Laddar…
Om man inte tänker alltför mycket på lokalproducerat och miljövänligt material så har vi en skiva i Wengé, kolsvart, stenhård och blytung...åt upp 3 sticksågsblad av god kvalitet när jag sågade ut för häll och ho... Slarvar numer kraftigt med oljningen men det bekommer inte skivan nämnvärt, och den blir inte repig speciellt lätt.
Fanns att köpa på Bauhaus, runt 10 000 för 4 meter. Lätt ett prisvärt alterrnativ till sten:)

Jag har ekskiva oljad med osmo. Inte en fläck och har suttit där i fyra år nu. Har aldrig oljat in den mer än när jah byggde köket. Behöver dock lite olja nu pga att jag släpat kaffebryggaren ex antal tusen gånger fram o tillbaka så den har blivit lie repig. Nöjd med ek och osmo olja !

Varför inte lacka skivan med tvåkomponentslack istället? Det blir enormt slitstarkt, går knappt att slipa när det har härdat och bildar en helt vattentät yta.
Jag hade valnötsbänkskiva i förra köket som jag lackade med matt oljebaserad lack och det funkade jättebra.

I mitt lilla kök verkar det vara någon slags teak-fanérskiva, som säkert legat där sedan köket renoverades i början av 70-talet. Den har väl fått några fläckar och några repor av knivar under årens lopp, men ser ändå förvånansvärt bra ut, t.o.m. intill diskbänken. Men teak används ju ofta på båtar just för att det är så "fett" och står emot vatten bra.

BjörnBygg skrev:
Varför inte lacka skivan med tvåkomponentslack istället? Det blir enormt slitstarkt, går knappt att slipa när det har härdat och bildar en helt vattentät yta.
Billack är tvåkomponent och känns inte som nåt slitstarkt direkt... Visst är det starkare än enkomponent, men att det knappt går att slipa/repa, njae..

Vi funderade länge på träskiva för att det känns varmt och mysigt, men det blev sten istället. 35 papp för 5 skivor om totalt ca 7,5kvm inkl flera urtag och montering känns inte dyrt alls. Underhållsfritt!

steppen7 skrev:
Billack är tvåkomponent och känns inte som nåt slitstarkt direkt... Visst är det starkare än enkomponent, men att det knappt går att slipa/repa, njae..

Vi funderade länge på träskiva för att det känns varmt och mysigt, men det blev sten istället. 35 papp för 5 skivor om totalt ca 7,5kvm inkl flera urtag och montering känns inte dyrt alls. Underhållsfritt!
Billack kan jag inget om:D Jag tänkte snarare på tvåkomponents båtlack, tex International Perfection för den har jag använt och vet att den är sanslöst slitstark! Lackade en skrivbordsskiva med den och hade tänkt våtslipa och polera den; -det gick inte:O En påläst person hävdade att man kan trycka en glödande fimp mot ytan utan att det händer ngt...

International perfection har jag använt på båtar med framgång, men jag vill inte ha det i köket. Den är inte avsedd att ha på ytor som skall komma i kontakt med livsmedel. Ytan är högblank, och det är inte svårt att repa den. Att våtslipa lacken är inga problem, men att polera den är ett stort jobb. Dock inte omöjligt.

Jag tycker att träbänkskivor bör vara oljade. Blir den repig så syns det inte lika tydligt då den är matt, och blir den mycket repig kan man slipa den och olja om den med en mycket mindre arbetsinsats än med en lackad skiva.

Erik

Jaha där ser man! Ja båtlack som man har på däcket borde ju vara utvecklat för att vara så starkt det över huvud taget går eftersom man ska gå omkring på det. Hmm undrar varför man inte drar på ett sådant lager som klarlack över bilen då.

EDIT: såg inte oavstående inlägg förrän jag hade skrivt klart mitt...

Vill du ha trä (eller gräs) så kan jag rek. bambu. Hård och vattentålig och snygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.