Det går åt lite superlim (cyanoakrylatlim alltså) här då och då. Oftast har det köpt små tuber från Jula, de hade tidigare en röd resp gul variant, som var trög resp lättflytande. Numera har de en ny variant och jag funderade på om det kan vara läge att scanna marknaden. Har ibland uppfattat det som att Jula billigare lim torkade långsammare än tex loctite (vet att loctite har flera varianter, kommer inte ihåg vilken jag har haft).
Finns det bättre och sämre superlim?
Vad skiljer i så fall?
Är det skillnad i stryka mellan tröga o lättflytande?
När man fyller upp håligheter med det tröga limmet brukar jag alltid "armera" med något material så att det inte blir stora utrymmen med lim, vet inte riktigt hur bra limmet håller i tjocka lager. Är det nödvändigt? Eller är det bra styrka även om det är i tjocka lager?
Finns det bättre och sämre superlim?
Vad skiljer i så fall?
Är det skillnad i stryka mellan tröga o lättflytande?
När man fyller upp håligheter med det tröga limmet brukar jag alltid "armera" med något material så att det inte blir stora utrymmen med lim, vet inte riktigt hur bra limmet håller i tjocka lager. Är det nödvändigt? Eller är det bra styrka även om det är i tjocka lager?
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Det bästa att använda om man ska bygga upp cyanoakrylat är bakpulver .. funkar utmärkt som accelerator också ..
Jag har inte uppfattat nån kvalitetsskillnad, utan brukar köpa så små förpackningar som möjligt, och betrakta dem som engångsvaror ... BIltema har haft nån variant med pyttesmå tuber ..
Jag har inte uppfattat nån kvalitetsskillnad, utan brukar köpa så små förpackningar som möjligt, och betrakta dem som engångsvaror ... BIltema har haft nån variant med pyttesmå tuber ..
Hemma kör jag med småtuber från Biltema. De har något sett med 5-10 riktigt små tuber. Lika bra det då jag använder cyanoakrylatlim så sällan att de bara torkar ihop annars. Duger bra för allsköns smårepararationer hemma.
Men ja, det är annars stor skillnad på olika cyanoakrylatlim, även från samma tillverkare. När jag jobbade på underhåll så hade vi en stor tabell över exakt vilken variant som fungerade bäst med vilken plast. Nu innebar ju inte det att de andra inte fungerade alls, utan oftast var det ju bara att en sort var en smula bättre än de andra.
De riktigt magiska produkterna är annars cyanoakrylat primer och cyanoakrylat härdare. Den förra för att få plaster som inget fäster på att bli limningsbara och den senare för att få limmet att härda snabbare när det inte går att få sakerna att passa ihop perfekt.
Men ja, det är annars stor skillnad på olika cyanoakrylatlim, även från samma tillverkare. När jag jobbade på underhåll så hade vi en stor tabell över exakt vilken variant som fungerade bäst med vilken plast. Nu innebar ju inte det att de andra inte fungerade alls, utan oftast var det ju bara att en sort var en smula bättre än de andra.
De riktigt magiska produkterna är annars cyanoakrylat primer och cyanoakrylat härdare. Den förra för att få plaster som inget fäster på att bli limningsbara och den senare för att få limmet att härda snabbare när det inte går att få sakerna att passa ihop perfekt.
Tack för svaren!
Följdfråga: Hur länge håller limmet i oöppnad tub? Kan ju vara lönt att köpa i större paket om det är länge.
Loctites primer gillar jag, men har aldrig använt härdaren. Primern har funkat bra även m Jula superlim.
Följdfråga: Hur länge håller limmet i oöppnad tub? Kan ju vara lönt att köpa i större paket om det är länge.
Loctites primer gillar jag, men har aldrig använt härdaren. Primern har funkat bra även m Jula superlim.
Biltematuberna är som kaviartuber i miniatyr, alltså helt stängda och av metall, så de håller flera år om man inte punkterar dom. När man öppnat dom så är det som vanligt - kommer korken på någorlunda fort så håller de väll några månader, men slarvar man så är de körda efter ett par dagar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
De som håller längst är de i flaska där luften förhindrar härdning, enligt min erfarenhet alltså. Tuber håller kortast. I flaska kan det hålla sig flytande flera år medan tuberna blir förstörda fort efter öppning och ändå inte håller speciellt länge oöppnat. Brukar köpa Loctite i flaska av den anledningen då det håller väldigt länge. Dock använder jag för närvarande någon budgetvariant i flaska från Mekonomen som kostade 20kr. Öppnade den för mer än ett år sedan (troligen sommaren 2016) och använt minst 20ggr sedan dess. Fortfarande lättflytande och fungerar ua.
Würths snabblim är det som jag tycker fungerar bäst. Det är väldigt lättflytande vilket är bra i det som jag använder det till. Vet inte om dom har någon gel. Men loctites gel fungerar bra. Har provat många olika billiga sorter. Tycker inte dom tar fast lika bra o snabbt.
Om man inte har lika bråttom utan kan vänta en 15-20 min så finns det ju tex sika 5215 som blir väldigt starkt och hårt. Fast det är ju förstås en helt annan limtyp
Om man inte har lika bråttom utan kan vänta en 15-20 min så finns det ju tex sika 5215 som blir väldigt starkt och hårt. Fast det är ju förstås en helt annan limtyp
Kan rekommendera biltemas CAlim i flaska med medföljande aktivator. Eftersom jag av någon anledning måste laga typ två leksaker i plast varenda helg så har jag testat några limmer. Loctite har ett plastlim av CA typ på tub som funkar hyfsat. Tyvärr så är det i samma prisklass som heroin, den har sen tubproblemet som nämnts ovan. Biltemas flaska kostar runt femtilappen och räcker till hundratalet leksaker. Har en öppnad flaska i garaget och en i leksakslagarlådan, hållbarheten är såpass bra att den tar slut innan den torkar för det mesta.
Även här används superlim mest för lagning av diverse leksaker av usel kvalitet. Plast är ju ofta svårt att limma så resultatet är lite blandat. Men sådant som trä, glas och metall har vad jag minns aldrig vållat några problem med det jag har.
Den flaskan har jag nog haft ett par år och limmet var fortfarande helt ok så sent som igår.
Gjorde en liten operation på Donald Trump åt sonen. Donald är väldigt skojig då han bajsar när man klämmer på honom. Men nu hade det trillat bort en liten platta undertill så han bajsade även genom fötterna. Fistelgången är nu tätad, om det höll lär jag få veta ikväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den flaskan har jag nog haft ett par år och limmet var fortfarande helt ok så sent som igår.
Gjorde en liten operation på Donald Trump åt sonen. Donald är väldigt skojig då han bajsar när man klämmer på honom. Men nu hade det trillat bort en liten platta undertill så han bajsade även genom fötterna. Fistelgången är nu tätad, om det höll lär jag få veta ikväll.
Precis. Väldigt prisvärd i mina ögon.R roli skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-2000024289/