Hej, hoppas jag lägger detta i rätt forum. Är det någon som kan hjälpa mig med vilket rör jag ska köpa och få på plats under marken framför huset? Gräver just nu upp gamla betongrör, och trasigt plaströr.
Vilsen i djungeln.
Tack för hjälp!
Vilsen i djungeln.
Tack för hjälp!
Hmm.. detta får jag googla. Jag gör jobbet själv så det kan ju sluta hur som helst, men helst väldigt bra! Kommer bygga trädäck ovanför.pacman42 skrev:
Tack!
Finns svarta släta rör också. Egentligen är "standarden" svart för dagvatten, inte för att så många bryr sig 🙂
Du har inga problem med frysning när de ligger så ytligt?
Avlopp fryser förvisso inte i första taget, men det blir jobbigt om de gör det.
Du har inga problem med frysning när de ligger så ytligt?
Avlopp fryser förvisso inte i första taget, men det blir jobbigt om de gör det.
Inte fryst på tre är iaf, men avrinningen har varit riktigt kass. Tror det ligger massa bös o jord i rören.C cpalm skrev:
Ungefär, nånstans under gräsmattan runt på sidan huset. Men tror inte jag ska gräva vidare där, utan spola igenom röret och se hur det går. Får ta det viktigaste just nu.C cpalm skrev:
Däremot har det faktiskt varit mkt rötter runtom,
Jag hoppas de andra rören kan klara sig ett tag till!
Jo, de rören vi ser på bilden ser inte ut att vara något större fel på heller, men det kommer troligen att behöva rensas med några års mellanrum. Plocka dit någon som filmar och rensar - rötter kräver mer än en vanlig spolning för att få bort. Funderade också på om det finns någon rensbrunn längre bort som kanske behöver rensas ur?H Hobbykreatör skrev:
I den mån du skall byta skulle jag lagt vanliga 110 släta markrör, med lämliga böjar och förgreningar. Sen finns det en särskild gummimanschett för att gå från 110 till betongröret. Eller så skjuter man in 110-röret en bit i betongröret och gjuter igen skarven med cement.
Klicka här för att svara