Vi har problem med att vatten läcker in vid fönsterna, framförallt vid hård vind och regn. Detta beror väldigt sannolikt på dels att blecket inte har någon lutning samt dels på att det antagligen är fel monterat i fönstret. I värsta fall behöver fönstret sättas om (?) och väggen öppnas för att torkas ut. Vi söker nu hantverkare men tills det är åtgärdat vill jag täta med någon sorts fog mellan bleck och fönster. Vilken sorts fog Vit yta med smutsfläckar, kanske en inomhusmiljö, detaljer av möjligen en anordning eller apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit kant möter en brun yta med mögel eller smuts och lite mossa.
Skapa konto
bör jag använda? På sidan av fönster (andra bilden) har någon sorts genomskinlig fog använts?

Fönster är av komposit så behövs någon väderbeständig expanderande fog som fäster på metall och komposit, gärna även när det är blött…känns som det kanske är att önska sig det omöjliga….

K
Det genomskinliga är nog silikon. Jag undviker helst att lägga på mer sånt eftersom det inte går att måla på och är hemskt i största allmänhet.

Men du kan ta vilken fog som helst egentligen. Helst en för utomhusbruk då, ifall det blir sittande längre än planerat. Ser inte exakt var det behöver tätas, men val av fogmassa är inte så komplicerat. Någon sorts allround fogmassa för utomhusbruk tätar det där alldeles utmärkt. Illbruck SP525, Casco Multiseal byggfog eller vad som helst.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Det genomskinliga är nog silikon. Jag undviker helst att lägga på mer sånt eftersom det inte går att måla på och är hemskt i största allmänhet.

Men du kan ta vilken fog som helst egentligen. Helst en för utomhusbruk då, ifall det blir sittande längre än planerat. Ser inte exakt var det behöver tätas, men val av fogmassa är inte så komplicerat. Någon sorts allround fogmassa för utomhusbruk tätar det där alldeles utmärkt. Illbruck SP525, Casco Multiseal byggfog eller vad som helst.
har tidigare använt den på bilden men den är oerhört ”kladdig” och kletar på allt….så någon lättjobbad hade varit kanon…. En tub Sikaflex AT Connection tätning- och fogmassa med munstycke ligger på grå yta.
Skapa konto

K
Lättjobbad fogmassa har jag inte stött på än... :p. Det skulle vara linoljekitt då, men det ska du inte ha här.

Det gäller att ha skills direkt vid påläggningen, så du bara behöver eftersläta en gång. Skaffa en bra fogspruta/patronpistol som funkar väl, använd inte Biltemas, den gör ont i händerna till slut. Kapa toppen på pipen också så det kommer ut lagom mycket direkt när du lägger på det..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Detta är inte mitt expertområde men tec7 eller silikon är alternativ men den fogen du har Sikaflex AT Connection bör fungera bra.
Att fogen är kladdig och kletar på allt låter som den fungerar som den ska, blanda lite vatten och mycket diskmedel i ett glas och doppa fingret och slätstryk sedan fogen.
Låt fogen stå inne i värmen innan du fogar då det är kallt ute.
https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=3793&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/byggfog-och-skum/sikaflex-at-connection.html

Att foga löser inte problemet att fönsterblecket saknar lutning, det rätta är att demontera fönsterblecket och åtgärda så det blir rätt lutning och därefter vid montering foga fönsterblecket.
Om du har problem med fukt i väggen så måste det kontrolleras och åtgärdas.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Detta är inte mitt expertområde men tec7 eller silikon är alternativ men den fogen du har Sikaflex AT Connection bör fungera bra.
Att fogen är kladdig och kletar på allt låter som den fungerar som den ska, blanda lite vatten och mycket diskmedel i ett glas och doppa fingret och slätstryk sedan fogen.
Låt fogen stå inne i värmen innan du fogar då det är kallt ute.
[länk]
[länk]

Att foga löser inte problemet att fönsterblecket saknar lutning, det rätta är att demontera fönsterblecket och åtgärda så det blir rätt lutning och därefter vid montering foga fönsterblecket.
Om du har problem med fukt i väggen så måste det kontrolleras och åtgärdas.
Absolut, blecket måste bort och tegelstenarna det vilar på fasas av ganska rejält...och sen behöver väggen och bjälklaget öppnas upp. Fogen hjälper till hantverkare har tid, verkar inte enkelt att hitta någon...

Idag har jag haft torrväder och chansen att kolla lite närmare på mitt läckage och den möjliga orsaken. Mitt ca 5 meter långa fönsterbleck är skarvat (se bild) och jag misstänker nu att det kan vara därifrån som vatten ”trycks in” i konstruktionen. Framförallt som det konstaerade läckaget är under den delen av blecket som sitter "över" den andra. Fönsterblecket har absolut fel (för låg) lutning. Men tycker ändå det känns osannolikt att vinden trycker regnet under fönstret och upp över kanten på blecket (som ju sitter ”under” själva fönsterramen. Men det kan förstås vara att det även kommer därifrån? Byggare kommer i veckan. Under tiden har jag använt universallösningen Gaffa tejp då jag vill avvakta med tätning till byggarna haft chans kolla…jag gissar att en del i lösning kan vara ett 5 meter långt bleck..som jag antar finns men kan vara en logistisk utmaning….alla tips enormt välkomna! Vit yta, skruvar, skarpa linjer, reflektion, en del av en större konstruktion.
Skapa konto
Fönsterrad på tegelhus, soligt väder, fönsterbänk i metall, reflexion av träd, tejpade hörn på fönsterbänken.
Skapa konto
Fönsterfönsterbräda uteklädd med silvertejp, skugga, tegelvägg, solljus, temporär reparation eller skydd.
Skapa konto

S sepani skrev:
Fönster är av komposit så behövs någon väderbeständig expanderande fog som fäster på metall och komposit, gärna även när det är blött…känns som det kanske är att önska sig det omöjliga….
tec 7 funkar

S sepani skrev:
Idag har jag haft torrväder och chansen att kolla lite närmare på mitt läckage och den möjliga orsaken. Mitt ca 5 meter långa fönsterbleck är skarvat (se bild) och jag misstänker nu att det kan vara därifrån som vatten ”trycks in” i konstruktionen. Framförallt som det konstaerade läckaget är under den delen av blecket som sitter "över" den andra. Fönsterblecket har absolut fel (för låg) lutning. Men tycker ändå det känns osannolikt att vinden trycker regnet under fönstret och upp över kanten på blecket (som ju sitter ”under” själva fönsterramen. Men det kan förstås vara att det även kommer därifrån? Byggare kommer i veckan. Under tiden har jag använt universallösningen Gaffa tejp då jag vill avvakta med tätning till byggarna haft chans kolla…jag gissar att en del i lösning kan vara ett 5 meter långt bleck..som jag antar finns men kan vara en logistisk utmaning….alla tips enormt välkomna![bild][bild][bild]
Jag tycker det ser ut som om vatten kan rinna åt fel håll och ansamlas i ena bilden men det kanske inte överensstämmer med verkligheten för något sådant skulle kunna orsaka problem.
Vävtejp kan vara svårt att få bort efter ett tag men om det fungerar så kan det förhindra mer kostsamma problem som annars kan uppstå.

1 123abc skrev:
Jag tycker det ser ut som om vatten kan rinna åt fel håll och ansamlas i ena bilden men det kanske inte överensstämmer med verkligheten för något sådant skulle kunna orsaka problem.
Vävtejp kan vara svårt att få bort efter ett tag men om det fungerar så kan det förhindra mer kostsamma problem som annars kan uppstå.
När du säger åt fel håll så menar du in mot fönstret? Det jag menar är ju att det finns en uppvikt kant på blecket (som sitter i underkanten på fönsterbågen) och att det därför ska till en del för att trycka vattnet upp och över denna? Helt med på att vävtejpen kan bli svår att få bort, men hellre det än att det kommer in vatten i väggen....:worried:

Dom flesta plåtslagare har 2,5m maskiner några 3m... men det går att falsa ihop ett bleck

• Gilla
sepani
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dom flesta plåtslagare har 2,5m maskiner några 3m... men det går att falsa ihop ett bleck
Är det vad jag behöver eller ska det även kunna fungera med popnit....

Gissar att det även kan vara så att mitt bleck har ett ´ganska smalt "bock" i framkant? d v s kunde gärna gå längre ned på tegelväggen?

• Gilla
Petter Holmgren
  • Laddar…
S sepani skrev:
Är det vad jag behöver eller ska det även kunna fungera med popnit....
Det funkar med popnit åxå,lägg tättningsmedel i mellan plåtarna

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.