Jag ska montera en helt ny vedeldad fristående kamin som ska sammankopplas med en rökkanal i stål som använts tidigare till en oljepanna. Röret är isolerat runt om och går inuti ett gipsat schakt i en befintlig innervägg. Vid hålet jag tagit upp i väggen där kaminen ska kopplas på rökkanalen bakom kaminen har jag tagit bort råspont som satt direkt under ytskiktet på väggen (gips) och mellan råsponten och in till det befintliga gipschaktet var det en 5cm bred luftspalt.
Det jag funderar på nu är vad jag ska klä igen med bakom kaminen. Bör det vara minerit eller duger det med brandgips? Tanken är att det ska kaklas utanpå. Ska luftspalten vara kvar eller ska jag fylla i med isolering? På golvet är tanken att det ska vara en glaskiva från kamintillverkaren.

Kalciumsilikatskiva finns i både 25 och 50mm tjocklek.

Claes Sörmland
Det beror på hur mycket kaminen stålar i form av IR i varje riktning och vilket avstånd den ståt från väggen. Eftersom det varierar stort mellan kaminer så står kraven i installationsbeskrivingen som kommer med kaminen,

Finns krav på brandmur så är det traditionellt en tegelstensmur. Det finns skivlösningar idag som är tunnare och bygger på att luft kan passera bakom en eldfast skiva så att den kyls. En annan variant är att bygga en vägg med två eldfasta skivor med stenull emellan som värmeisolering.

E Erik321 skrev:
Kalciumsilikatskiva finns i både 25 och 50mm tjocklek.
Det skulle kanske kunna vara ett alternativ om jag sätter en 50mm skiva inuti den luftspalten som är mellan gipsschaktet och innerväggen. Då slipper man att det bygger för mycket ut från resten av väggen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på hur mycket kaminen stålar i form av IR i varje riktning och vilket avstånd den ståt från väggen. Eftersom det varierar stort mellan kaminer så står kraven i installationsbeskrivingen som kommer med kaminen,

Finns krav på brandmur så är det traditionellt en tegelstensmur. Det finns skivlösningar idag som är tunnare och bygger på att luft kan passera bakom en eldfast skiva så att den kyls. En annan variant är att bygga en vägg med två eldfasta skivor med stenull emellan som värmeisolering.
Kaminen ska stå minst 10cm från brännbar bakomvarande vägg enligt instruktionerna. Det kommer den att göra och då tolkar jag det som att det teoretiskt funkar att ha en vanlig gipsvägg bakom om det skulle varit en fristående rökkanal ut från toppen? Men nu ska ju röret gå ut på baksidan av kaminen och rakt in genom väggen. Jag borde ju då (tänker jag) behöva något icke brännbart material närmast runt om rörgenomföringen in igenom väggen. Plus några cm glipa/luftspalt runt om röret som jag kommer isolera med någon typ av isoleringsmatta?

Har du pratat med sotarn som ska göra inspektionen sen?

Om man ställer frågan med några olika lösningar brukar de kunna peka på vad som är mest rätt.

Claes Sörmland
P Poosen skrev:
Kaminen ska stå minst 10cm från brännbar bakomvarande vägg enligt instruktionerna. Det kommer den att göra och då tolkar jag det som att det teoretiskt funkar att ha en vanlig gipsvägg bakom om det skulle varit en fristående rökkanal ut från toppen? Men nu ska ju röret gå ut på baksidan av kaminen och rakt in genom väggen. Jag borde ju då (tänker jag) behöva något icke brännbart material närmast runt om rörgenomföringen in igenom väggen. Plus några cm glipa/luftspalt runt om röret som jag kommer isolera med någon typ av isoleringsmatta?
Jag tror du tänker helt rätt. Du behöver bygga ett schakt genom väggen som klarar värmestrålningen från rökröret. Typiskt sett köper man ett godkänt rökrör och i dess instruktionsbok står hur detta schakt ska utformas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.