Tomture61
Som rubriken lyder ,vad för material är att föredra bakom ytterpanel i trä ?

Vindduk , gips eller vad .Komentera gärna varför också .

Garaget skall vara uppvärmt så det går att skruva med hobbybil ,+16-19 gr
 
Beror lite på hur du tänkt bygga insidan. Ska du ha skivor på innerväggarna är vindduk riktigt smidigt, bara rulla ut och häfta fast. Annars är väl gips att föredra, för stabilitetens skull.
 
Vindduk är enkelt och smidigt bakom panelen med luftspalt. Dessutom släpper den ut ev vattenånga, vilket gips inte kan på samma sätt.

Varför man ska använda gips istället har jag aldrig förstått?! Det är väl inget korthus...
 
Tomture61
Huset jag bor i ,från 2008 , har vindväv .Men bostadshuset har också dusch ,kök och en hel familj.

Garaget kommer att få OSB eller spånskivor + gipsskivor på insidan.
 
Har precis satt upp Matakis Halotex W10 (finns flera tillverkare som har liknande) på mitt garagebygge som ska ha OSB + gips på insidan.
Väldigt smidig att jobba med och ger väderskydd, tog under timmen att dra den ett varv runt garaget och fästa med rostfri klammer.
 
Tomture61 skrev:
Huset jag bor i ,från 2008 , har vindväv .Men bostadshuset har också dusch ,kök och en hel familj.

Garaget kommer att få OSB eller spånskivor + gipsskivor på insidan.
Då hade jag kört med vindduk, som sagt så är den även diffusionsöppen och lättjobbad. Sen sätta lämplig läkt utanpå så du får en luftspalt bakom panelen, själv satte jag 28x70.
 
Tomture61
Men för att hålla småvilt (möss ,getingar m.m) ifrån isoleringen ,är inte en tjockare /styvare skiva att föredra !

Jodå det kommer att sitta panel utanpå ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.