Jag har i dagsläget lite av varje märke. Makita, milwaukee, hilti, bosch etc.
Jag funderar vilket märke man ska börja satsa på då det känns dumt att ha flera olika.
tanken är att antingen sälja av allt jag har och köpa nytt eller bara succesivt byta ut.

Har ni några tips på märken? Fördelar och nackdelar med dessa?
Jag vill helst inte spendera en förmögenhet på varje verktyg då jag kommer behöva många olika verktyg för att renovera nästan hela huset. Hatar rackel och dålig kvalité dock.

Alla verktyg jag kommer behöva ska vara batteridrivna. Bor i norr vart det ofta är under -20C ibland ner mot -40C så batterierna ska klara av någon minus och när det kommer till typ motorsågen så kommer denna vara med i packlådan på skoter under hela dagen så batteriet måste klara av detta någorlunda.

är i behov av detta i dagsläget.
motorsåg, lövblås, färgspruta, multiverktyg, polermaskin, slipmaskin, hjälpstartare, eftersökslampa, laser, häcksax, mutterknack.

Tacksam för all hjälp!

Mvh J

Gracos färgspruta använder Dewaltbatterier, men vet inte om alla övriga verktyg finns från Dewalt eller från kvalitetstillverkare som använder deras batterier.

Om du hittar ett märke som har samtliga maskiner du vill så är det bara att börja köpa av det.
Mer troligt så kommer du behöva minst 2 olika batterisystembför att få alla sorters maskiner du vill ha. Själv har jag 3 olika, vilket egentligen är 1 för mycket. Men då Parkside från Lidl har mycket prisvärda elverktyg så så blev det ett tredje system förutom Ryobi och blå Bosch.

Angående en batteridriven motorsåg som ska åka runt med skotern i sträng kyla så kommer det bara fungera om du kan förvara batteriet uppvärmt.

Jag tycker det där låter som bortkastade pengar.

Det finns inget märke som har bra maskiner för alla ändamål. Vad du än köper så kommer du förr eller senare att träffa på en maskin som du behöver och som antingen är oduglig eller för dyr eller olämplig för dina specifika krav. Då blir det likväl att köpa en maskin från någon annan tillverkare.

Håll fast i det du har och så kan du ju försöka hålla dig till två märken på batterimaskiner som du köper nya.

Själv har jag sladd på det mesta av kostnadsskäl och hållbarhetsskäl och för att undvika sånt här. En del maskiner minns inte i batteriutförande som uppfyller mina behov så jag måste ju likväl dra ut sladdarna.

Motorsågen skall vara bensindriven. Husqvarna eller Stihl. Båda är ganska bra. Husqvarna startar sämre och Stihl går sämre efter starten. Fast på senare tid har Stihl haft bättre tillgång på reservdelar så jag tror att jag skulle köpa Stihl i dagens läge.
Vad skall du såga med de? Skall du fälla eller kapa någorlunda fullvuxna träd så behöver motorn vara på minst 40 kubik gärna 45.

En hjälpstartare är väl bara ett extra bilbatteri i en låda med handtag? Och en batteriladdare med sladd.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det ju så att ingen tillverkare är bäst på allt.
Jag har tre olika batterityper bara för mina Makita maskiner… gamla 10,8V, nya 10,8 som numera ska heta 12V, och så 18V. Sedan flera andra märken. Makita har ju väldigt många olika typer av maskiner, så de är nog en av de märken jag skulle satsa på även idag, för att hålla ner antalet batterier något i alla fall. Deras batterier funkar mycket bra, men faktiskt har de i alla fall tidigare varit billigare än de flesta andra. Men var några år sedan jag behövde köpa batterier nu. När det gäller spänning så använder jag för det mesta 10,8V, och endast när de är för klena, går jag upp på 18V. Skönt med så små och lätta verktyg som möjligt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
H heimlaga skrev:
Jag tycker det där låter som bortkastade pengar.

Det finns inget märke som har bra maskiner för alla ändamål. Vad du än köper så kommer du förr eller senare att träffa på en maskin som du behöver och som antingen är oduglig eller för dyr eller olämplig för dina specifika krav. Då blir det likväl att köpa en maskin från någon annan tillverkare.

Håll fast i det du har och så kan du ju försöka hålla dig till två märken på batterimaskiner som du köper nya.

Själv har jag sladd på det mesta av kostnadsskäl och hållbarhetsskäl och för att undvika sånt här. En del maskiner minns inte i batteriutförande som uppfyller mina behov så jag måste ju likväl dra ut sladdarna.

Motorsågen skall vara bensindriven. Husqvarna eller Stihl. Båda är ganska bra. Husqvarna startar sämre och Stihl går sämre efter starten. Fast på senare tid har Stihl haft bättre tillgång på reservdelar så jag tror att jag skulle köpa Stihl i dagens läge.
Vad skall du såga med de? Skall du fälla eller kapa någorlunda fullvuxna träd så behöver motorn vara på minst 40 kubik gärna 45.

En hjälpstartare är väl bara ett extra bilbatteri i en låda med handtag? Och en batteriladdare med sladd.
Håller helt med förutom med stihl och husqvarna, jag har båda och för mig startar husqvarna på 2-5 knyck beroende på hur länge den stått, stihl ska ha närmare 10 knyck om man använder den ofta och över 10 om den stått en tid

K
Varför ska du byta ut om du har en duglig maskinpark? Vad är fördelen du hoppas uppnå?

Förutom det som tagits upp så är väl en eftersokslampa bättre om du köper från någon som mest tillverkar lampor än något som en verktygstillvetkare gör flr att kunna lysa upp en arbetsplats (hjälpligt)?

Om det viktigaste är att det skall vara en typ av batterier som funkar till alla verktygen borde man lägga fokus på just det. Jag kör sedan en tid med Hikoki/Hitachi maskiner. De har fiffiga batterier som funkar till både 18V och 36V -maskiner. Att det blev just det märket är en ren slump/ det stod "made in Japan" på de första jag köpte.

När det gäller motorsåg, lövblås, häcksax, trimmer osv löser Husqvarna de behov jag har. Började med kedjesågen ganska tidigt när det inte fanns några andra batteridrivna alternativ.
H heimlaga skrev:
Motorsågen skall vara bensindriven. Husqvarna eller Stihl. Båda är ganska bra. Husqvarna startar sämre och Stihl går sämre efter starten.
Batterier är dyrt, så man blir lätt kvar med ett märke. Det är en viss känsla när man till slut har samlat på sig så många batterier och laddare att man aldrig får "soppatorsk".

Några timmar under noll ute i snön har jag kört utan problem. Kanske -10C, max -20. Men aldrig -40. Man bör nog se till att hålla batterierna varma om man skall vara ute i sådan kyla länge.
L Lilllen skrev:
Tyvärr är det ju så att ingen tillverkare är bäst på allt
👍Självklart kommer man inte få det bästa av allt. Det ligger i sakens natur om man absulut skall ha ett visst märke. Och det efterfrågades inte heller. Grejen är väl att maskinerna skall var tillräckligt bra. Och då kan väl egentligen vilket som helst av de vanliga märkena klara saken.

T Tamak skrev:
stihl och husqvarna, jag har båda och för mig startar husqvarna på 2-5 knyck beroende på hur länge den stått, stihl ska ha närmare 10 knyck om man använder den ofta och över 10 om den stått en tid
Batteridrivna husqvarna startar alltid på nollte. Man behöver aldrig rycka ens en gång. Den går oxo alltid jämnt och bra efter starten. Den luktar varken bensin eller avgaser. Den är så tyst att den kan användas dygnet runt även nära boningshus.

Dessutom uppfyller den kravet att vara batteridriven.

O O skrev:
Batteridrivna husqvarna startar alltid på nollte. Man behöver aldrig rycka ens en gång. Den går oxo alltid jämnt och bra efter starten. Den luktar varken bensin eller avgaser. Den är så tyst att den kan användas dygnet runt även nära boningshus.

Dessutom uppfyller den kravet att vara batteridriven.
Hur fungerar den när det är kallt? Jag vet inte om mina batterimaskiner med lithiomjonbatterier är annorlunda än dina men under -20 duger de inte till mycket.

Dessutom är det enklare att tanka bensin än att ladda batterier ute i skogen.

• Gilla
Tamak
  • Laddar…
Jonathan Nie Jonathan Nie skrev:
Jag har i dagsläget lite av varje märke. Makita, milwaukee, hilti, bosch etc.
Jag funderar vilket märke man ska börja satsa på då det känns dumt att ha flera olika.
tanken är att antingen sälja av allt jag har och köpa nytt eller bara succesivt byta ut.

Har ni några tips på märken? Fördelar och nackdelar med dessa?
Jag vill helst inte spendera en förmögenhet på varje verktyg då jag kommer behöva många olika verktyg för att renovera nästan hela huset. Hatar rackel och dålig kvalité dock.

Alla verktyg jag kommer behöva ska vara batteridrivna. Bor i norr vart det ofta är under -20C ibland ner mot -40C så batterierna ska klara av någon minus och när det kommer till typ motorsågen så kommer denna vara med i packlådan på skoter under hela dagen så batteriet måste klara av detta någorlunda.

är i behov av detta i dagsläget.
motorsåg, lövblås, färgspruta, multiverktyg, polermaskin, slipmaskin, hjälpstartare, eftersökslampa, laser, häcksax, mutterknack.

Tacksam för all hjälp!

Mvh J
Jag kör bara Makita 18V, de har det mesta till och med metallkap i 18v som är toppen. Det enda jag saknar är en 18v laser, finns bara som 12v vilket suger

H heimlaga skrev:
Hur fungerar den när det är kallt? Jag vet inte om mina batterimaskiner med lithiomjonbatterier är annorlunda än dina men under -20 duger de inte till mycket.

Dessutom är det enklare att tanka bensin än att ladda batterier ute i skogen.
Man får hålla isär användningsområden. Det går fint att ha några batterier i overallen så de håller värmen. Vilket funkar fint till gallring och annat jag brukar syssla med på vintern. Jag har tillgång till bensinsågar, jonsered och hk men väljer ändå alltid batteri eftersom det är så smidigt och jag inte sysslar med avverkning.
Den som avverkar proffesionellt får väl ändå ha något sätt att hålla värmen på både batterier och sig själv ute i fält. Tänker att arbetspass i minus 40 grader nog är ganska korta ändå.

nanowire nanowire skrev:
Man får hålla isär användningsområden. Det går fint att ha några batterier i overallen så de håller värmen. Vilket funkar fint till gallring och annat jag brukar syssla med på vintern. Jag har tillgång till bensinsågar, jonsered och hk men väljer ändå alltid batteri eftersom det är så smidigt och jag inte sysslar med avverkning.
Den som avverkar proffesionellt får väl ändå ha något sätt att hålla värmen på både batterier och sig själv ute i fält. Tänker att arbetspass i minus 40 grader nog är ganska korta ändå.
Jag som bara hugger för husbehov brukar stanna hemma när det blir kring -30. Annars arbetar jag så jag håller värmen och kanske tänder en eld och värmer mig om jag blir frusen. Att kvista en gran eller två med yxa emellanåt är bra för att mjuka upp ryggen och hålla värmen.
det är ju vanligen när vädret är litet besvärligt som jag kan ta ledigt från byggen och hugga i skogen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.