Som rubriken säger, vilket lim är lämpligast.

Har ett lurigt mått på CC370mm mellan mina bjälkar i badrummet.
Spännvidden på bjälkarna är c:a 3m.
Total area på golver är 4,7m2.
Borde väl inte vara några problem att ställa in ett litet badkar med ångkabin i dett a badrum.
Tillägga är att ytterbjälkarna vilar mot bärande väggar.

/Roy

Använd alldeles vanligt trälim.

Det blir säkert inga problem att ställa in ett badkar. Tänk på att du behöver minst 12 mm spackel (15 mm vid golvvärme) med punktsvetsat stålnät eller hellimmad golvgips (bygger 16 mm) ovanpå spånet. Jag förespråkar spackling, lättare att bygga fall och bygger mindre i höjd.

Tack för snabbt svar.
Kommer lägga golvvärme + 20 mm flytspackel, med stålnät.
En annan fråga har en hemskans massa rör genomföringat i golver hur får man dessa täta på ett bra sätt?
/Roy

Hur menar du? Rörgenomföringar som kommer upp ur badrumsgolvet? De ska vara helt fixerade och sen ansluter man tätskiktet till dem med hjälp av manschetter eller remsa. Men du ska inte ha några genomföringar i golvet i duschzonen eller under badkar eller motsvarande.

Oj just det, tänk på att spånskivorna ska limmas i not-spånt också, inte bara mot reglarna.

Huset är byggt -68.
Totalt fanns det 9st genomföringar av vatten kallt +varmt (bide, tvättställ x 2, dusch, och toalett samt avlopp för tvättställ bide och toalett).
Har nu tagit bort anslutningat +avlopp för bide men de andra behövs ju så det
blir svårt att bli av med vissa genomföringar i duchutrymmet (fast det skall stå ett badkar där) p.g.a att det matar tvättstället som står i toaletten brevid.

/Roy

Men kan du inte flytta upp dem i väggen istället? För det är inte godkänt att ha andra rörgonomföringar i golvet i dusch-och badkarszonen än golvbrunnen.

Ok skall göra ett försök, blir nog bäst så.

/Roy

Vanligtvis är vinterlim rekommenderat av snickarna jag har talat med. Vet inte varför, men det känns betydligt hårdare när det har torkat

Det har du ju alldeles rätt i. Jag kollade vad jag brukar använda och det är Cascos 3303, vilket ju är ett vinterlim.

Sorry :)

Edit: Även Cascos 3337 är grönt att köra, det är ett utelim.

Vinterlimmet (tydligen av alla fabrikat) blir segare när det torkar. Det skall tydligen vara en fördel.

Det är alltså inte temperaturegenskaperna i sig själv man är intresserad av.

Det kan man se om du har något som är limmat med några droppar utträngt lim, även om det fått torka under lång tid så är limresten från vinterlimmet lite gummiartad, det vanliga trälimmet blir mer som en hård klump.

Jag skrev fel med "betydligt hårdare". SITTER betydligt hårdare, menade jag. Hur som helst är det precis som ni säger; det är inte temperaturegenskaperna man är ute efter utan hållfastheten.

"Måste" man limma golvspånet oavsett om man ska ha klinker eller plastmatta samt att skruvar tas bort efter att limmet har torkat?

i mitt fall så blir det golvspån på träregel sedan flytspackel + våtrumsmatta.

Golvspån ska alltid limmas. Även om det inte skulle behövas för böjstyvhetens skull så riskerar man knarr annars. Skruvarna ska aldrig tas bort när limmet torkat.

Mikael_L
Lite OT...

Vinterlim har väl framförallt egenskapen att det går att limma då det är några minusgrader. För att det är alkohol som lösningsmedel, eller nåt sånt ...

Utelim har egenskapen att vara mer vattenfast när det torkat, (och kanske även limmar bättre mot fuktiga ytor)...

Segare, starkare osv är nog inte primära egenskaper, men kanske väl så önskvärda sekundära ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.