Försättningar: rektangulär 75m[SUP]2[/SUP] lokal, stor port, två fönster.

Krav: Gsm meddelande till flera nummer vad som händer vid larm och statuskoll. Batteribackup, ingen fast månadskostnad. Gds montering och programmering.

Önskan: Temperatur övervakning, brandlarm, RFID brickor.

Vad mer ska man tänka på?
Räcker det med rörelsedeckare?
Tittat på Siemens och Visonic men känns möjligen lite avancerade för detta ändamål?

Ska även videoövervaka men det har jag fått klart för mig att det måste bli ett eget system. Dock vill jag ha styrning från larmet så video spelas in när larm går.

Hej...tar du en siemens SPC, så kan du välja till GSM modul till centralen. Siemens har även nätverkskameror till hyfsade pengar, som du sen kan se i samma app som du ser larmet i på telefonen.
Annars så kör du ett PC1616 (teletec), stabilt larm, kompletterar med GSM sändare.
Allt handlar om vad det får kosta..
Vad det gäller täcnkingen i lokalen så kan du köra en 360 i taket, så får du med stor yta, så länge du inte har 20m i tak..
De flesta larm kan du koppla braddeckare till..
Själv kör jag en SPC, med trådbundna ir, trådlösa rökdetektorer, axis kameror, med en milestone server för inspelning, IP/GSM överföring =)

Lite lurigt detta... IP kameror, har ingen fast lina utan använder en dovado tiny med max 10gb i månaden. Känns som det inte kommer bli helt lätt att konfigurera allt. Budget så vet jag inte det måste få kosta vad det behöver kosta. Kommer inte köpa nått skräp för att det är billigt. Viktigare att kunna lita på prylarna.

O andra sidan så sänder de ju endast ut via nätet när du ansluter med appen..så de lär ju inte äta ihjäl den förbrukningen.
Jag satte in min SPC innan jul och är nöjd, än så länge är den stabil.. Hade en Galaxy innan, jobbar i branchen så testar endel här hemma.
Det jag kan säga om SPCn är väl att den inte är lika enkel att driftsätta som en PC1616, om man e hemma pulare.
Fördelen med SPCn är att den har det senaste man kan behöva, samt att mjukvaran går att uppdatera.
Men det finns säkert hjälp att få om det nu går så långt =)
Men med min erfarenhet så vill man ha ett enkelt men bra larm utan massor av lullull..så tar man en PC1616, DSCs prylar brukar hålla, sen väljer du detektorer av typ kombi detektor så minimerar du risken för falsklarm.
Har du funderingar så fråga på =)

RilleRock
frallan74 skrev:
Det jag kan säga om SPCn är väl att den inte är lika enkel att driftsätta som en PC1616)
Superlätt medföljande mjukvara för dator samt klartext i map med alla menyer på svenska.
Är det lättare att programmera efter sekvenser med en dåligt uppbyggd manual för en novis? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.