T
Vi letar kök med synliga stommar som inte kostar skjortan då vi har ett stort kök. Har sett att HTH kök har. Men förstår inte ifall deras billigare DIY serie har det, för jag ser inget gällande detta i deras webbshop? Har någon ett annat tips på annat kök eller ifall man kan hacka Ikeas kök så man får den platsbyggda känslan?
 
  • Grått köksstomme och luckor med synliga ramkonstruktioner och metallhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju de som satt en gavelskiva eller motsvarande mellan ikeastommar. Då får du de vertikala ”stommarna”
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju de som satt en gavelskiva eller motsvarande mellan ikeastommar. Då får du de vertikala ”stommarna”
OK fast lådorna kommer väl inte gå kant i kant med stommen då, utan fortsätta ligga "utanpå stommen". Vi vill att lådan ska "gå in i" stommen som på bilden.
 
Ett exempel från nätet.
Vit köksö med lådor och skåp, grå stjärnmönstrad matta framför, i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrikrei
  • Laddar…
Jag monterade ett sådant kök för x antal år sedan, måttbeställt hos Nisseby Snickeri, kostade mig iaf inte då skjortan .

https://nisseby.se/#section1
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
De flesta lösningar för detta (om vi inte pratar exklusiva, platsyggda, kök) består i att sätta stommarna med mellanrum och sen täckbitar. Fejk altså, och går ju att sätta på vilket kök somhelst om man är händig.
 
  • Gilla
Titan123
  • Laddar…
T
H hapazard skrev:
Fejk altså, och går ju att sätta på vilket kök
absolut, men då får man inte det horisontella mellanrummet mellan lådorna som vi är ute efter.
 
Ni vill absolut ha lister runt lådfronten.
Det går att köpa furulister i byggvaruhandeln.
Av listerna hade jag satt ihop ett ramverk som passar utanpå IKEAs stommar.
Sedan hade jag satt den typen av gångjärn i listerna och i IKEAs luckor. Man behöver nog använda överhandsfräsen för att fräsa ut till gångjärnen. Bör gå bra med en hemgjord jigg.
Luckorna och Lådfronterna är det bara att kapa ner så de passar mellan listerna.
Sedan monterar ni alla handtag som ni ska ha i köket.
Som avslutning lämnar ni in luckor och lådfronter till ett måleri som målar i den nyans som ni önskar er, det är bara att välja fritt.

Veddingeserien är utmärkt utgångspunkt.

Jag sågade alla mina luckor och stommar med en 20 år gammal cirkelsåg och några hemgjorda jiggar. Men skulle jag göra det här jobbet så rekommenderar jag investering i en sänksåg.

För att gå iland med projektet krävs en hygglig portion tålamod och envishet. Komihåg, det är inte särskilt dyrt att såga fel i en skåplucka från IKEA.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
I det här köket har msn hackat ett ikeakök för att få den platsbyggda känslan:

Moderniserat kök med grå skåp, vit kakelvägg, svartvitt golv och gröna lampor som ger en platsbyggd känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med gråa skåp, svartvit rutig golv, gröna lampor och en köksö i ett ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ljust kök med ett grått IKEA-kök som är omgjort för att se platsbyggt ut, med vit panel och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/om-och-tillbyggt-1920-tal-i-malarhojden
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I det här köket har msn hackat ett ikeakök för att få den platsbyggda känslan:

[bild]
[bild]
[bild]
[länk]
Fast inte heller där har man lyckats lösa problemet att få horisontella lister mellan lådorna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vilken budget har du och var i landet bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.