1 739 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Vilket golv vid cc1100mm???
Sida 1 av 2
River upp golvet i ett rum på ovanvåningen i mitt 1,5 plans tegelhus pga sättningsskador på golvet vid hjärteväggen...
Huset är från -54
Ser att golvjälkarna ligger med ca 1000-1100mm cc mått.
Vill inte ha hängmattegolv som svajar för minsta lilla.
Vad lägger jag?
Ska väl inte behöva spontade reglar(45mm) för att det ska bli stabilt???
Hur gör jag?
Kan jag gräva bort jorden,gruset,stenarna som ligger i bjälklaget idag och ersätta det med isolering utan framtida problem?
Tacksam för svar!
Huset är från -54
Ser att golvjälkarna ligger med ca 1000-1100mm cc mått.
Vill inte ha hängmattegolv som svajar för minsta lilla.
Vad lägger jag?
Ska väl inte behöva spontade reglar(45mm) för att det ska bli stabilt???
Hur gör jag?
Kan jag gräva bort jorden,gruset,stenarna som ligger i bjälklaget idag och ersätta det med isolering utan framtida problem?
Tacksam för svar!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Regla upp med reglar mellan golvbjälkarna, behöver inte vara 100% bärighet på dessa utan de fördelar vikten av de som går där över större del av golvet, men det duger inte med 14 mm parkett.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jord och grus och öht en tung konstruktion dämpar ljud.
Protte
Protte
Om du redan har brytit upp allt är det inte bättre du sätter i en extra bjälke mellan varje nuvarande bjälke så du får cc500 - 550. Jord och grus i bjälklaget det lät intressant. Du har ingen bild på det? Skulle vara kul att se hur det ser ut.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Är det inte torv? Eller kolaska?
I vårt hus som iofs är äldre så ligger (låg) det torv i mellanbjälklaget. I utrymmet mellan skorsenstocken och den närmaste regeln låg det fin sand, den har jag inte vågat röra, antar att det har något med brandskydd att göra.
I vårt hus som iofs är äldre så ligger (låg) det torv i mellanbjälklaget. I utrymmet mellan skorsenstocken och den närmaste regeln låg det fin sand, den har jag inte vågat röra, antar att det har något med brandskydd att göra.
Det är möjligt att spån ljusisolerar bättre, men i vårt fall har vi inte mycket val, då det är försäkringsbolaget som står för kostnaderna. Vet dock inte om det är större prisskillnad? Jag har fått för mej att man väljer mineralull för att det inte kan mögla och brinner inte lika lätt som spån?