kristofer12345
Installerade wilo yonos pico idag 25/1-6 och får upp ett m3/h på 0.5 på golvvärme och den går på max.. vad betyder detta? är det rätt? har ingen injustering på golvslingorna , tunna 10 mm, ska vara så tydligen,, anyway, för jag kolla på pumpar och står att pumpar går ner till -7/45 med ett flöde på 2.29, 13 kw, känns som jag klarar mig på det över mer..?
 
kristofer12345
yonos pico
 
  • Wilo Yonos Pico cirkulationspump för uppvärmningssystem monterad på rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
någon
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Installerade wilo yonos pico idag 25/1-6 och får upp ett m3/h på 0.5 på golvvärme och den går på max.. vad betyder detta? är det rätt? har ingen injustering på golvslingorna , tunna 10 mm, ska vara så tydligen,, anyway, för jag kolla på pumpar och står att pumpar går ner till -7/45 med ett flöde på 2.29, 13 kw, känns som jag klarar mig på det över mer..?
Du kommer inte få mycket till svar när du skriver så osammanhängande. Prova med ett djupt andetag och formulera din fråga.
 
kristofer12345
D Daniel_M_ skrev:
Du kommer inte få mycket till svar när du skriver så osammanhängande. Prova med ett djupt andetag och formulera din fråga.
okej , här är 2 bilder på vad pumpen visar, hoppas den är förståligt, 0,5 m3/h antar jag är flödet som jag har i huset på golvvärmen , bifogar också en cop tabell på pumpar , titta på de med 3 fas, så funderar på fa-04 borde jag klara mig på om den nu ger vid -7/45 på ett flöde av 1.19 , 7,40 kw betyder det då att pumpen lämnar ifrån sig 45 grader vid det flöde man skriver? idag har jag endast en liten elpatron på 9 kw som jag kör på, får max ut 27 grader framledning med den..vid 0-2 grader ca. ni ser cop schema
 
  • Värmepumpens digitala display visar ett flöde på 0,5 m3/h och ett effektuttag på 3 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital displayen på en Wilo-cirkulationspump som visar 0,5 m3/h, sannolikt i en golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en datortabell för olika värmepumpsmodeller, visar specifikationer som uppvärmningskapacitet, flöde och COP-värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett Excel-dokument med CoP-tabell för olika luft-till-vatten-värmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Vet inte varför du blandar in en värmepump I frågeställningen?

-7/45 betyder ju att värmepumpen ger en viss effekt vid -7, med 45C framtemp. För det kräver värmepumpen ett flöde på minst 1.19 m3/h.

Diagram över pumpkurvan för Grundfos PICO 25/1-6-130 med markerad punkt för tryck och flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din pico i sin tur kan vid det flödet ge max 0.5 bars tryckuppsättning. Jag vet inte vad du får för tryckfall över ditt rörsystem och värmepump, men det verkar som att det är lite för mycket motstånd i rörsystemet i förhållande till pumpen.

Låter även lite illavarslande att du får ut 27C fram på 9kW. Det indikerar att du har ett rätt stort effektbehov i förhållande till vald värmepump. Men det kanske är precis uppstartat?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B BSOD skrev:
Vet inte varför du blandar in en värmepump I frågeställningen?

-7/45 betyder ju att värmepumpen ger en viss effekt vid -7, med 45C framtemp. För det kräver värmepumpen ett flöde på minst 1.19 m3/h.

[bild]
Din pico i sin tur kan vid det flödet ge max 0.5 bars tryckuppsättning. Jag vet inte vad du får för tryckfall över ditt rörsystem och värmepump, men det verkar som att det är lite för mycket motstånd i rörsystemet i förhållande till pumpen.

Låter även lite illavarslande att du får ut 27C fram på 9kW. Det indikerar att du har ett rätt stort effektbehov i förhållande till vald värmepump. Men det kanske är precis uppstartat?
'

hmm, ok, jag tittar ju på pumpar? haha men iaf, du säger att vp kräver detta flöde, trodde om man har mindre att det borde vara lättare för pump att leverera den kapacitet som står i bladet. Men kommer ju inte i närheten av dom flödena, så kanske ska jag ha en 25/1-8?
Men tänker då att ju mer cirk pump trycker på ju kallare vatten får jag från pump,? vilken vp av den i listan skulle jag kunna tänkas då , 5/6/8?
 
kristofer12345
B BSOD skrev:
Vet inte varför du blandar in en värmepump I frågeställningen?

-7/45 betyder ju att värmepumpen ger en viss effekt vid -7, med 45C framtemp. För det kräver värmepumpen ett flöde på minst 1.19 m3/h.

[bild]
Din pico i sin tur kan vid det flödet ge max 0.5 bars tryckuppsättning. Jag vet inte vad du får för tryckfall över ditt rörsystem och värmepump, men det verkar som att det är lite för mycket motstånd i rörsystemet i förhållande till pumpen.

Låter även lite illavarslande att du får ut 27C fram på 9kW. Det indikerar att du har ett rätt stort effektbehov i förhållande till vald värmepump. Men det kanske är precis uppstartat?
ja där sitter bara en elpatron som inte ger mkt för pengarna jag tänker då spontant på fa-08 stort hus 330 kvm golvvärme, men med fa-08 ser kurvan ut bättre med den pico 2.2 något..15 kw är räknat att jag ska klara mig på..
 
B
Om du får mindre flöde så får du högre temp ur vp ja, men inte mer effekt, snarare lägre. Och cop blir dåligt. Värmepumpar går bäst med bra flöde. Typ 5-8C mellan in och ut ungefär.

Du kan inte välja värmepump baserat på din pumps kapacitet.

1) välj vp, baserat på ditt hus energibehov.
2) räkna igenom systemet eller i alla fall väl valda delar och kontrollera tryckfall över vp utifrån tillverkarens spec
3) välj pump utifrån krav på flöde/tryck enligt ovan.

Klart man kan skippa alt 2, men då står man ju där med risken att köpa fel pump.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B BSOD skrev:
Om du får mindre flöde så får du högre temp ur vp ja, men inte mer effekt, snarare lägre. Och cop blir dåligt. Värmepumpar går bäst med bra flöde. Typ 5-8C mellan in och ut ungefär.

Du kan inte välja värmepump baserat på din pumps kapacitet.

1) välj vp, baserat på ditt hus energibehov.
2) räkna igenom systemet eller i alla fall väl valda delar och kontrollera tryckfall över vp utifrån tillverkarens spec
3) välj pump utifrån krav på flöde/tryck enligt ovan.

Klart man kan skippa alt 2, men då står man ju där med risken att köpa fel pump.

är med på vad du säger men om vi då tittar idag i skåne det är mellan 1-2 grader ute, jag kör elpatronen som inte ger mer än 27 grader, (precis startat) och får ca 18 grader inne, fram, fa-04 ska ge 35 c vid 2 ute, ca 9 kw kapacitet, alltså lika kapacitet fast ge mer i framledning sedan kanske det blir tung tmed endast 7 kw vid -7 ute med då vill jag testa spetsa med elpatron, på 4 kw inte ofta så kallt här vi havet..är det inte rimligt eller missar jag något,
 
B
Man brukar ju räkna ut effektbehovet. 9kW på 330 m3 är bara 27W/m2. Det låter klent dimensionerat.

Är systemet startat så kan man efter nån vecka ungefär få en uppfattning om effektbehovet, om vädret är rätt. Men det kan vara mycket saker, t.ex. byggfukt som gör det till en rätt osäker metod.

En betongplatta tar lång tid på att att värmas upp, speciellt om effekten från början är lite i underkant. Och 18c inne kanske inte är måltemp heller?

För övrigt så krävs det 1.5 m3/h för fallet med 35C ute, då de räknat på golvvärme med låg delta T.

Är hela huset uppvärmt med golvvärme med 10mm rör?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B BSOD skrev:
Man brukar ju räkna ut effektbehovet. 9kW på 330 m3 är bara 27W/m2. Det låter klent dimensionerat.

Är systemet startat så kan man efter nån vecka ungefär få en uppfattning om effektbehovet, om vädret är rätt. Men det kan vara mycket saker, t.ex. byggfukt som gör det till en rätt osäker metod.

En betongplatta tar lång tid på att att värmas upp, speciellt om effekten från början är lite i underkant. Och 18c inne kanske inte är måltemp heller?

För övrigt så krävs det 1.5 m3/h för fallet med 35C ute, då de räknat på golvvärme med låg delta T.

Är hela huset uppvärmt med golvvärme med 10mm rör?
det är klent ja, mellan 15-20 15 minst skulle jag säga, 19-21, 19 går bra, precis startat, och betongplatta som du säger, och ja det är 10 mm gummi rör i hela,,
 
  • Värmefördelare för golvvärme med flera anslutna 10 mm gummislangar, oordning runt installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.