Jag och min sambo är i stadiet där hustankarna poppar upp men än så länge har vi bara lösa funderingar och kikar runt på utbudet. Vi är mest inne på att bygga nytt hus från grunden men totalrenovering är också en tanke.
Det vi funderat på nu senast är husfasaden.
Puts, betong, tegel eller trä?
Vad skiljer dessa material åt? Vilket är "bäst"? Vad är för- nackdelarna? Hur mycket kostar de olika materialen?
Hur skiljer sig underhållsarbetet?
Jag vill helst ha puts medan min sambo är mer inne på trä.

Tacksam för alla svar jag får :)

Med vänliga hustankar Ulrika

Har själv bara erfarenhet av trä och puts. Men tegel är väl helt underhållsfritt i alla fall,men väldigt tråkigt enligt min mening ;). Jag föredrar själv puts då det är ganska underhållsfritt samt så är det många gånger snyggare.Men sen passar det ju inte på alla hus.Trä får man ju tvätta med jämna mellanrum och måla det var 5:e år minst.(men där finns det delade meningar också)Vårt nu är putsat och det målade vi härom året och innan dess var -78.Men sen finns det nog dom som fått problem med att putsen släppt och det kostar ju ofta mer att laga puts än trä.Samt att putsa huset jämfört med trä kostar ju också väldigt mkt mer.Brukar väl kosta ca 120' mer än trä på dom som putsat nu i allafall. Ni får väl jämföra kostnaderna mellan alla ni kan tänka er och sen rösta ;)

Lycka till!

Ang. begagnade gamla hus med putsad tegelfasad så har dom oftast bristande isoleringstjocklek. Ska man lägga till mera isolering på utsidan ( vanligast) så skall man göra om hela ytterskalet ( isolering+ny puts) som är mycket kostsamt. Då är det kanske biligare att renovera ett trähus :-/.  Renoveringskostnader skjuter i höjden och snart är man nära nyhus-priset. Söker man renoveringsobjekt och är beredd att betala huspriset + renoveringskostnader ( som kan bli höga :'() så skall huset stå på en drömtomt, tycker jag.
Tomtens läge är oftast det enda fördel i att köpa begagnat  ;).
Har flyttat från 20 år gammal trähus på 130m2 till 60 år gammal putsad tegelhus på 200m2 ( ingen av dom var en renoveringsobjekt). Tegelhuset kostade dubbelt trähuspris. Båda hus ute på landet.
gaia

Hej!

Jag var en ivrig förespråkare för puts när vi skulle bestämma oss till vårt hus, men det blev tegel till slut.
Och enligt vår kvalitetsansvarige så är i varjefall senare tidens putsade hus (nybygge) allt för täta och ofta får dålig ventilation, fasaden "andas" inte. Så fuktskador lär dyka upp med åren.
Nu är jag ingen expert på detta, men jag tog till mig information jag fick och utgick från vad jag trodde på.

Men trähus skulle jag aldrig ge mig på.

Jagtycker det är mycket snyggt med tegelfasader som är målade! Då får man tegelstrukturen lite mer diskret samtidigt som man väljer sin favoritfärg helt fritt! =)

Lite dyrare kanske, men både praktiskt och snyggt!

Tusen tack för era synpunkter! :)

Har sett hus på en gata här hemma som har strukturerad fasad... Hård lite glattare yta... Påminner om puts men känns starkare. Strukturen är lite "räfflad" men på håll ser husen släta ut.. Nån som vet vad det är för material???

Hej!
Har planer på att tilläggsisolera mitt 2,5 plans putsade hus. Tilläggsisolering med puts landar på minst 1200 kr/m2. De pengarna får man sällan tillbaka.

Har någon provat fibercementskivor? Tex Ivarpanel, Minerit eller Cembrit på villor?

Vilket underhåll behövs på dem?

Vet du någon som testat "plastfasader"?

Händigheten skrev:
Vet du någon som testat "plastfasader"?

föreslår du kontaktar dom som säljer.. länk ovan....

Har bott i trähus, tegelhus och nu i kombinationen tegel (gavlarna) puts (långsidorna). Trä kommer jag att undvika i framtiden om jag kan, för mycke jobb. Tegel är skönt underhållsfritt, det skulle jag föredra, men puts är snyggt fast svårt när det får skador.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.