Hej

Behöver lite hjälp med att se om de finns någon möjlighet att rädda vatten försörjningen vid elavbrott!

Är det någon som vet om det räcker med Elverk Defenda 6kW PRO Z7500R3, 3-fas för att driva pumpen?

Effektförbrukning - P2 2.2 kW
Effektbehov (P2) för pump 2.2 kW
Nätfrekvens 50 Hz
Märkspänning 3 x 220-240D/380-415Y V
Nominell ström 7,70/4,45 A
Startström 850-950 %

Tacksam för hjälp :)

Det räcker och blir riktigt bra med det verket.

Tack för svaret!

Fungerar verket att koppla in på nätet med en Kraftomkopplare - 16 A, 3 pol?

Om du ska försörja mer än pumpen och i fast inkoppling måste du göra det riktigt med reservkraftomkopplare, jordtag och anmälan till nätägaren. Och då brukar de här små verken kräva att det ligger TN-S i efterföljande delar och kopplaren.

Så kan du ordna så du bara matar pumpen eller någon annan viktig dek via handske CEE är det enklast om du inte vill göra större jobb.

Det verkar som det är matning med en handske CEE som gäller!
Går det att använda 1 fas uttag och 3 fas uttag samtidigt?

Det går fint men man ska inte belasta så hårt på en fas. Nu är detta verket ganska rejält men normalt blir spänningarna skeva vid stor enfaslast på enkla smågeneratorer.

Ok!
Behöver man jorda elverket med Jordspett?

Det är alltid bra men man ska främst se till att jordfelsbrytaren på verket fungerar vid varje start, dvs testa med knappen. Och att man har vettiga sladdar med ok kontakter osv, detta bör man ha förberett så det funkar vid skarpt läge annars lätt att det blir improvisationer mer eller mindre lyckade.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Tack för alla information!

Vilket är minsta effekten det kan vara på elverket?
Då jag ser att jag inte kommer att driva så mycket annat än pumpen med den så funderar jag på om det skall vara bensin eller diesel verk!
Har någon erfarenhet av Elverk STANLEY SG 5500 5000/5500W, 3-fasig!

tommib
Skulle säga att du ska ha samma som bilen. Det finns en hel del regler kring hur mycket drivmedel (eg brännbar vätska) du får lagra hemma och på vilket sätt utan att ha tillstånd från räddningstjänsten. Dessutom blir både bensin och diesel dåligt relativt snabbt (tidsram månader) så du kan inte lagra det några längre perioder. Undantag är alkylatbensin resp marindiesel men det är dyrt resp besvärligt att få tag på (om du inte har båt). Även dessa blir dock dåliga över tid.

Om du använder samma drivmedel som du har i bilen och inte låter den gå under halv tank så kan du räkna med att du har drivmedel för ca 1 dygn som du kan ta och ändå ha över till att åka och köpa mer.

P
Tänk på att spänningen ut från det där verket är inte den vackraste. Kan vara så att viss elektronik inte kommer gilla det. Frågan är hur en värmepump/TV/Kyl säger om "fulspänningen".

TheStills något förslag på elverk som har vackrare spänning ut? Som skulle fungera!

P
Leta efter något som har en inverter
http://www.rcholmshop.se/elverk/inverterelverk-diesel/kipor-inverterelverk-diesel-id6000.html

Men frågan är om du behöver trefas.. Kan du inte byta pumpen till en enfas?
Jag har precis samma problem men tanken är att byta till enfaspump och ett enfas elverk är billigare
Sen är också tanken att se till att det finns så mycket vatten i hydropressen som möjligt när strömmen går. Detta med en lite smartare styrning av pumpen än bara detta på/av slag pga ett visst tryck. Styr med hjälp av faktorer som tid och flöde också.

Så dålig är inte spänningen normalt på den typen verk TS länkade till. Och självklart vill man ha trefasmotor på sin vattenpump.

Jag behöver trefas. Så inverter elverk verkar inte vara något alternativ :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.