Hej, när jag river i vår källare hittar jag nedanstående material på vissa ställen. Man har troligen använt det för att fästa putsen i. Det används dock bara på vissa ställen och på andra är det tunna lättbetongplattor. Det används bara på nedre delen av väggarna, ca 50 cm upp från golvet. Vårt hus är i lättbetong och från 50-talet.
Det ser ut som grön tagatelli!?
Jag är nyfiken på materialet.
Vad heter det?
Är det ett naturmaterial, typ sjögräs?
Vad användes det till?
Egenskaper, positiva / nefativa?
/Andreas
Det ser ut som grön tagatelli!?
Jag är nyfiken på materialet.
Vad heter det?
Är det ett naturmaterial, typ sjögräs?
Vad användes det till?
Egenskaper, positiva / nefativa?
/Andreas
Tackar.
Det låter som ett bra material i en källarvägg. Från hemsidan;
"Träullsplattorna har möjlighet att absorbera och avge fukt utan att produkten tar skada. Man kan faktiskt även tillgodoräkna sig fuktupptagning och avgivning som en utjämning av relativ luftfuktighet för att få en jämn fuktighet i lokalen."
Det låter som ett bra material i en källarvägg. Från hemsidan;
"Träullsplattorna har möjlighet att absorbera och avge fukt utan att produkten tar skada. Man kan faktiskt även tillgodoräkna sig fuktupptagning och avgivning som en utjämning av relativ luftfuktighet för att få en jämn fuktighet i lokalen."
Så länge dräneringen är dräglig och du inte har vatten från insidan så funkar det bra. Själv rev jag bort detta när jag fixade mitt badrum för att vara säker på att inte det skulle bli problem i framtiden. Materialet är ju trots allt träspån. Men i resten av källaren kommer det nog få vara kvar om jag inte ser några problem.
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska ersätta vår luftburna oljepanna?
Fritidshus -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Vilket träslag är det i dörren?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Vilket byggnadsmaterial är detta? [bilder]
Byggmaterial & Byggteknik