Hej,

Murade upp ny skorsten från nock förra hösten med hjälp av en duktig murare.
Han avslutade jobbet med att bättra på putsen på murstocken på vinden då den gamla putsen släppt lite. Vi skrapade bort allt löst först och resultatet såg perfekt ut.
När jag var uppe på vinden för ett par veckor sedan så hade allt ny puts släppt och dragit med sig mycket av den gamla. Det ser bedrövligt ut :(
Huset är byggt ca 1925, tror att vi använde B eller C bruk. Huset har stått ouppvärmt.
Vad skall jag använda för bruk för att det skall hålla??
 
Vad jag har läst mig till så är ren kalkputs den puts som bäst klarar att avge och ta upp fukt utan att spricka. Hydraulisk kalkputs är näst bäst den är hårdare men innehåller inte heller cement.

Hos mig har putsen också lossnat från skorstenen inne på vinden. Jag har också ett hus som står ouppvärmt på vintern. En bra grej är om du kan sätta "mössa" på skorstenen så att det inte regnar in.

Hur förklarar muraren att det har blivit som det blivit hos dig?

Min erfarenhet är att det är förtvivlat svårt att få murare att jobba med kalkbruk. Kanske någon murare här på forumet kan förklara varför? Vad jag har läst mig till imponerar inte alls. Dom mumlar något om att "kalk används bara på gamla kyrkor" och "nuförtiden gör man så här" och sedan går dom på med vanlig puts. Därav är min fasad ett lappverk av olika cementhaltiga putser, som fryser sönder på vintrarna och så fortsätter man lappa o laga i det evinnerliga. Enda sättet att få kalkputs är tydligen att lära sig göra det själv.

PS. Har du kollat taket om det är tätt vid skorstenen? Det kan ha runnit in vatten den vägen som gjort att putsen lossnat.
 
  • Gilla
Byggbenny och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte fått till "mössan" ännu, skall fixa det inom kort.
Det ligger plåtar ganska tätt mot skorstenen så har det runnit in vatten där så handlar det om väldigt små mängder. .
Men putsen borde väl hålla för lite vatten? Eller är det avsaknad av mössan som gjort att det har spruckit?

Har även tänkt slamma skorstenen invändigt pga läckage, och många här på forumet rekommenderar B eller C bruk till detta. Men då riskerar ju även detta att spricka och lossna..

Skall jag kanske använda kalkbruk både till invändigt och utvändigt? Skall det vara hydrauliskt eller inte isåfall?
 
Vad gäller dina frågor om invändig slamning av skorsten, så hoppas jag att andra kan svara.

OM det har trängt in vatten bredvid skorstenen och om det vattnet hamnat innanför putsen så sprängs putsen loss när det fryser. Cementhaltig puts är tät och stänger in vattnen, ren kalkputs ventilerar ut vattnet. Därför är risken mindre att putsen släpper om du använt kalkputs, även om det har läckt in vatten. Kalkputsen stänger inte in fukt och den klarar även mindre sättningar, så det är därför den är så bra till gamla hus.

MEN, läckage vid skorstenen är aldrig bra. Särskilt som ni inte eldar regelbundet, för då får skorstenen ingen chans att torka upp. Även små mängder vatten ger skador. Så det är absolut något du bör kolla, och kanske ta dit en plåtslagare som gör en riktig plåtskoning mellan tak o skorsten. Svårt att fixa sådant läckage på egen hand.
 
OK Tack för svar! Är det någon annan som vet om kan man använda kalkbruk för invändig slamning? (glidgjutning) Och skall det vara hydrauliskt eller inte?
 
rocking_ghost skrev:
OK Tack för svar! Är det någon annan som vet om kan man använda kalkbruk för invändig slamning? (glidgjutning) Och skall det vara hydrauliskt eller inte?
Invändig kräver sotarn att det ska vara keramiskt bruk. Så är det här i Karlskoga iaf. Kolla upp det med skorstensfejarmästaren på din ort
 
Är själv förvirrad när det gäller olika sorters bruk och puts, så jag kan inte ge några svar, men har lite funderingar att bidra med.

Som jag har uppfattat det så ska man helst använda samma typ av puts som tidigare eller en lika svag puts när man lagar. Om den gamla putsen är kalkputs, så har ni lagat med ett bruk som är betydligt hårdare. Kan det ha påverkat?

Dessutom har jag fått höra att kalkputs fäster dåligt på en yta som tidigare varit putsad med bruk innehållande cement, så det är inte problemfritt att återställa med ny kalkputs. Stämmer det och hur gör man då i så fall?
 
Har murat på en befintlig murstock av tegel med leca för att sätta in en kamin. Har nu påbörjat putsning av lecan och lagt på ett tunt lager löst blandat putsbruk som grund. Det har stått i fyra dagar och borde brunnit hyfsat. Förvattnade rejält och eftervattnade en del. Temperatur inne ca 18 grader. Nu kan man knäcka loss måbitar och smula sönder mellan fingertopparna. Borde det inte vara hårdare vid det här laget?

Förbannar mig själv för att ha snålat och köpt byggmax putsbruk...

Någon som vet om kvalitén på detta och om det är värt att putsa klart eller knacka bort och putsa med weber/finja/maxit putsbruk b istället?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget proffsvar, men en tanke. om det är ett lufthärdande kalkbruk så når det inte sin fulla hårdhet förrän efter flera veckor. Hur mycket kraft behövde de använda för att knacka loss bitar? En annan tanke är att du kanske inte eftervattnade tillräckligt. Inomhusklimatet är ju väldigt torrt......

Hoppas du får fler förslag på vad problemet kan bero på.....
 
Claes Sörmland
Håller med. Putsbruk C är innehåller en stor del släckt kalk som måste hårdna (karbonatiseras) genom att ta upp koldioxid från luften. Det tar tid och gynnas av fuktig luft. Spreja vatten på putsen morgon och kväll så går det fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.