Hej
Jag har flyttat in i ett hus med golvvärme och försöker förstå hur det funkar.
Två bilder bifogas:
En visar systemet som sitter bakom en byrå och jag tror det är en termostat jag ser (vit med nummer).
Den andra bilden visar kopplingar inne i ett köks skåp. Allting värmer fint men funderar på att skaffa en smart termostat. Funkar detta system i princip som en radiator ? Golvvärmesystem bakom en byrå, med termostat och röranslutningar, mot geometriskt mönstrad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar och ventiler i ett köksskåp för golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fungerar allt som det ska nu, så tänk inte i dom banorna med någon smart termostat. Som sägs, rör inte det som fungerar.

J jonaserik skrev:
Fungerar allt som det ska nu, så tänk inte i dom banorna med någon smart termostat. Som sägs, rör inte det som fungerar.
Du har någ rätt. Men är det termostaten jag ser ?

Njej. Du ser en del av reglersystemet.

På första bilden ser vi en fördelare. Monterad på tvären tycker jag det ser ut som, ovanligt. Klumpen med kantigt lock på den bilden är en cirkulationspump i en shuntgrupp. Man cirkulerar vattnet i värmeslingan och hela tiden fyller det på liite varmt vatten, och liite går i returen tillbaka till pannan/väårmepumpen. Längre bort ser man en termostat, den gråa runda med lufthål. Den styr hur mycket vatten som byts ut i slingan. Alltså flödet av varmt vatten till slingan.

De vita vertikala sakerna antar jag har värmeslingorna kopplade till sig? Som vi inte ser. På dem finns det reglerdon som dels kan vara styrda av en rumstermostat via en reglercentral som vi inte ser. Jag ser heller inga kablar till reglerdonen, det är inte alltid det finns möjlighet att styra de enskilda slingorna från rumsgivare. På dessa fördelar rör finns det ibland också flödesmätare, så man kan se flödet i en enskild slinga. De olika slingorna skall regleras fast till ett balanserat flöde, så det vid normala omständigheter blir rätt temperatur i varje rum, utan att styra med rumstermostat.

Saknas flödesmätare så görs en grundinställning av slingorna baserat på längden av resp. slinga (så rör aldrig regleringen om du inte har järnkoll, för du vet troligen inte hur lång varje slinga är nu). Man stryper alltså så att de korta slingorna skall få samma totala flödesmotstånd som de längre slingorna. Därefter kan man finlira, så att rum med mindre värmebehov (ex. mest innerväggar) får ytterligare lite lägre flöde.

En rumstermostat (om den finns) kan strypa slingan till det rummet, om man ex tänder en brasa, har 50 personer på 50 års kalas osv.

Det vi ser på bild två är jag osäker på. Klumpen ser ev. också ut som en liten cirkulationspump, men det skulle kunna vara en styrd ventil också. Den gråa ratten är en flödesreglering.

• Gilla
ChristerHiort
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.