9 599 läst · 9 svar
10k läst
9 svar
Vilket är bäst att göra först? Slipa golvet eller måla väggar och tak?
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Uppifrån neråt känns som rätt ordning. Börjar man med golvet måste man göra en massa noggrann täckning för att skydda det från damm, fotspår och stänk som uppstår från arbetet med tak och väggar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 072 inlägg
Golvet näst sist, golvlister sist
Dammiga väggar dammsuger man på några minuter.M Micke R. skrev:
Väggarna skyddar man enkelt med typ någon tunn masonite.
Håller själv på med en totalrenovering av villan, tar golven absolut sist. Har sparat drivor med timmar (och nervositet) genom att slippa skydda golven, bara att klampa in med skor, tappar man något verktyg på golvet, so what? Spillde lite färg ... so what?D Devon skrev:
Kör uppifrån och ner, absolut snabbast och enklast
Kan man inte skydda golvet med masonitMats-S skrev:Dammiga väggar dammsuger man på några minuter.
Väggarna skyddar man enkelt med typ någon tunn masonite.
Håller själv på med en totalrenovering av villan, tar golven absolut sist. Har sparat drivor med timmar (och nervositet) genom att slippa skydda golven, bara att klampa in med skor, tappar man något verktyg på golvet, so what? Spillde lite färg ... so what?
Kör uppifrån och ner, absolut snabbast och enklast
Ja - jag får olika besked från de snickare som varit och tittat. För mig kändes självklart med ordningen Tak-Vägg-Golv men sen blev jag osäker pga allt damm (som några påpekat) vid golvslipningen. Så jag bara vet inte...
Det är ett stort rum ca 73 kvm uppdelat i golvmässigt 2 sektioner medan tak o vägg är i tre olika delar (svårt att beskriva - helt olika tak och takhöjd iaf)
Uppskattar alla för och emot ang golvslipning o lackning först eller sist.
Det är ett stort rum ca 73 kvm uppdelat i golvmässigt 2 sektioner medan tak o vägg är i tre olika delar (svårt att beskriva - helt olika tak och takhöjd iaf)
Uppskattar alla för och emot ang golvslipning o lackning först eller sist.
Vi har hantverkare på landet som gör en del av jobbet, då jag inte har slipat golv förut vill jag inte börja med 100-åriga brädor. Svårt att ersätta om det går fel.
De slipade golvet, tapetserade, målning av golv sist. Men taket har vi behållit, får se hur vi gör sedan med det.
De slipade golvet, tapetserade, målning av golv sist. Men taket har vi behållit, får se hur vi gör sedan med det.
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Vilket är bästa budgetmärket enligt er?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Nivell, Subfloor, Jape eller Granab, vilket är "bäst"?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket fönsterfärg fabrikat är bäst?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket medel är bäst mot mossa/alg på taket?
Tak & Vind