Är i renoveringstagen på övre plan, där vi har 2 sovrum, hall, 1 lekrum och badrum. I ena sovrummet och lekrummet ligger parkett, så där ska vi inte göra något. I badrummet klinker, och i andra sovrummet har vi vitmålat det frilagda furugolvet. Det är vårt sovrum (föräldrar) och vi går i princip in där på kvällen och ut på morgonen, så inget direkt slitage.

Nu är det dax att göra något åt hallgolvet. Det är ett frilagt furugolv med varierande bredd i springorna (dock inte undergolv, vad vi tror - inga synliga spik). Skulle gärna ha det vitt, men frågan är hur tåligt det blir att kalka och såpa (vitmålat blankt som i sovrummet går bort - tror inte det håller för slitaget)? Något annat förslag? Jag är inte så hemskt sugen på lackat golv, men om vitpigmenterat lack är "outstanding" så kanske det får bli det?

/alacs

varför skulle inte golvet i hallen hålla för målat? Har målat mitt vardagsrumsgolv vitt och det är inga problem med att fägen inte tål slitaget (och där är vi ju ganska ofta och traskar omkring, även barn och hundar ibland), så jag tycker du ska måla golvet i hallen ändå! Har haft kontakt med en annan här på forumet som målat sitt hallgolv och som var mycket nöjd.

Tror du alltså att det skulle vara ok att måla vitt? Vad använde du för golvfärg? Vi hade oljefärg i sovrummet, men det luktade ganska starkt i säkert två veckor. Törs man ge sig på att måla med vattenbaserat?

/alacs

Ja det tror jag verkligen! Använde golvfärg V från beckers, den är halvblank, det gick åt att måla tre gånger för den var ganska tunn av sig, (men vi hade rätt mörka fläckar på trägolvet efter spånskivor lr dylikt som legat ovanpå många år) men den var övermålningsbar efter en timma, ingen hemsk lukt och är vattenbaserad så det gick himla smidigt!

Lycka till! /tessan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.