Hej! Jag ska snart sälja min lägenhet, och vill säkerställa att allt i badrummet är ok innan jag gör det. Jag skulle behöva någon som gör en besiktning, och då bl.a. kollar under toalettstolen. Men jag vill också gärna att denna person efteråt sätter tillbaka toalettstolen med fog och så.

Finns det besiktningsmän med denna yrkes-uppgift?

Mvh Erik

Varför i hela friden vill du lyfta på VC-stolen?
Rörläggare.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför i hela friden vill du lyfta på VC-stolen?
Rörläggare.
Då det kommer upp vatten under toalettstolen trots att den är ny. Jag är orolig att det ska vara någon skada i golvet eller dylikt. Men det kanske inte behövs ändå?

E ErikAbe skrev:
Då det kommer upp vatten under toalettstolen trots att den är ny. Jag är orolig att det ska vara någon skada i golvet eller dylikt. Men det kanske inte behövs ändå?
Vem har installerat toalettstolen? Är det en läcka underifrån, dvs ett fel så är ju installationen gjort fel? Ring firman som gjort det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vattnet verkar dock komma från golvet, men rinner ut genom en öppning i fogningen. Även med den gamla WC-stolen kom det vatten från golvet. Det är detta jag oroar mig över.

Tack för svaren :)

K
E ErikAbe skrev:
Vattnet verkar dock komma från golvet, men rinner ut genom en öppning i fogningen. Även med den gamla WC-stolen kom det vatten från golvet. Det är detta jag oroar mig över.

Tack för svaren :)
Jag förstår inte riktigt din beskrivning av problemet.
Rinner det ut vatten genom silikonfogen runt toalettstolen?
Rör det sig om större mängder vatten?
Sker det kontinuerligt, oaktat om du duschat eller spolat nyligen?
Har du matta eller klinker på golvet?

BirgitS
För en genomgång av badrummet så kontakta besiktningsmän med inriktning på badrum, fråga om de kan sätta tillbaks en toalettstol och om inte så frågar du någon rörmokare om hjälp med det, om du inte vill göra det själv.

• Gilla
ErikAbe
  • Laddar…
Du skrev lägenhet då finns det ju ett vist ansvar hos föreningen också. Vad har blivit gjort isamband med byte av stolen?

K Kardan79 skrev:
Jag förstår inte riktigt din beskrivning av problemet.
Rinner det ut vatten genom silikonfogen runt toalettstolen?
Rör det sig om större mängder vatten?
Sker det kontinuerligt, oaktat om du duschat eller spolat nyligen?
Har du matta eller klinker på golvet?
Ja precis, och jag tror att det kommer från de 4 hål där den tidigare toalettstolen var nerborrad. Nu är dessa igentäppta.

Det är inte större mängder, men händer i samband med dusch, skulle jag anta.
Klinkergolv.

J Jonas_81 skrev:
Du skrev lägenhet då finns det ju ett vist ansvar hos föreningen också. Vad har blivit gjort isamband med byte av stolen?
Det stämmer, bor i bostadsrätt.
Enbart byte av toalettstol, och det var på eget initiativ som bytet skedde

K
E ErikAbe skrev:
Ja precis, och jag tror att det kommer från de 4 hål där den tidigare toalettstolen var nerborrad. Nu är dessa igentäppta.
E ErikAbe skrev:
Hålen bör ha fyllts med rikliga mängder silikon (annars har du fina hål i tätskiktet), och sakna betydelse i sammanhanget.

Om din toalettstol har ett hål i bakkant nere vid golvet (vanligt) och duschen är nära, så kan vatten komma in under stolen (från baksidan) i samband med duschning.

Vatten kan även ta sig in under stolen mellan tätskikt och klinker.

Blir det blött ovanpå klinkern, eller ser du bara att klinkerfogen blir fuktig?

• Närbild på en del av en toalettstol som står på träbitar, potentiellt för att visa problem med fukt och tätning vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Hålen bör ha fyllts med rikliga mängder silikon (annars har du fina hål i tätskiktet), och sakna betydelse i sammanhanget.

Om din toalettstol har ett hål i bakkant nere vid golvet (vanligt) och duschen är nära, så kan vatten komma in under stolen (från baksidan) i samband med duschning.

Vatten kan även ta sig in under stolen mellan tätskikt och klinker.

Blir det blött ovanpå klinkern, eller ser du bara att klinkerfogen blir fuktig?
Såhär ser det ut.

Det är klingerfogen, inte själva klinkern

• Våtrumsgolv med klinkerrutor, duschdraperi och golvbrunn i badrum. Fokus på fogarna mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ganska stor sannolikhet beror ditt problem på att duschen är precis bredvid toaletten och golvbrunnen är vadå, 15-20 centimeter max från toalettstolen och duschdraperiet hänger 10 centimeter från toaletten. Med det lilla avståndet är det inte svårt att skvätta duschvatten runt toalettstolen också. Skulle vilja påstå att det är fullständigt normalt och förväntat, givet situationen. Kanske är det dåligt fall mot golvbrunnen också?

• Gilla
  • Älska
useless och 2 till
  • Laddar…
K
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Med ganska stor sannolikhet beror ditt problem på att duschen är precis bredvid toaletten och golvbrunnen är vadå, 15-20 centimeter max från toalettstolen och duschdraperiet hänger 10 centimeter från toaletten. Med det lilla avståndet är det inte svårt att skvätta duschvatten runt toalettstolen också. Skulle vilja påstå att det är fullständigt normalt och förväntat, givet situationen. Kanske är det dåligt fall mot golvbrunnen också?
Instämmer helt.
Kan svårligen tänka mig att det har någonting med toalettstolen att göra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Instämmer helt.
Kan svårligen tänka mig att det har någonting med toalettstolen att göra.
Tack så mycket för hjälpen! :) Verkligen!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.