Vi ska bygga ett nytt enplanshus på 165 m2. 2,70 m i takhöjd, 7 rum och kök, 2 wc/dusch, golvvärme i alla rum.

Huset vi bor i nu är från början av 1900-talet och det är väldigt otätt så nu när det blåser känner man draget längs med golv, dörrar och fönster. Det är något jag ogillar.

Vi funderar på vilket ventilationssystem vi vill ha. Tanken är att vi kommer ha jordvärmepump så alltså ingen frånluftsvärmepump.

Om vi inte tänker på kostnaden för de olika systemen, vilket är bäst? Fördelar och nackdelar? Finns det något som kan fungera lite kylande bara på sommaren?

• Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Då vi saknar någon form av mekanisk ventilation i nuvarande hus vet jag inte ens hur ljudet uppfattas med de olika systemen som finns. Vi bor ju mitt ute på landet och där finns det inga ljud förutom vinden och några få bilar och kossor. Är rädd att störa mig på ljudet när allt annat är tyst.

Hur mycket upplever ni att en luftvärmepump låter? Ett FTX-system?

A
För mig är ett FTX system bäst både ur komfort och ekonomi (om du inte vill köra självdrag).

Filtrerad och förvärmd tilluft som kan kompletteras med uppvärmd eller kyld tilluft.

Bra luftomsättning där mycket av värmen i frånluften återvinns.

Ljudnivån går att få ner till nästan ljudlöst!

• Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Våran ftx-ventilation låter sjukt mycket. Sovrumstilluften sitter typ 2m från aggregatet så om ni kör ftx så se till att ställa aggregatet smart så att ni kan få dit ljuddämpare osv

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Du ska ju absolut sätta ett FTX aggregat på vinden. Ställ det på en 50mm markisolerskiva för att dämpa ljud och vibrationer. Är det dessutom nybygge så kanske du ska ha lösulsisolering på vinden? Då kan du passa på att dra kanalerna först och sen isolera så får du kanalerna isolerade på samma gång.

Tänk även på att inte köpa ett för litet aggregat så du måste köra det för hårt. Då kommer oljuden. Sträva efter att inte behöva köra aggregatet på mer än 50% hastighet så går det tystare och håller längre.
/T

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Ska tillägga att med roterande värmeväxlare (vvx) kan du återvinna upp till 89% av värmen.

Dom flesta aggregat kan du även köra kylåtervinning med, om du tex har svalare inne än vad det är ute så kan du återvinna kylan.
Finns även en funktion som heller nattkyla där det forcerar (ökar luftflödet) under natten när det är kallt för att kyla ned huset.
/T

• Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Tack så jättemycket för era åsikter. Det lutar ju åt ftx, även om det skulle vara billigare att bara ta luftvärmepump både som uppvärmning och ventilation. Får suga lite mer på karamellen.

En luftvärmepump är ingen ventilation. En luftvärmepump tar luft som redan är inne i huset och värmer upp den och blåser ut. Den tar alltså inte luft utifrån.
/T

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T Techniques1 skrev:
En luftvärmepump är ingen ventilation. En luftvärmepump tar luft som redan är inne i huset och värmer upp den och blåser ut. Den tar alltså inte luft utifrån.
/T
Hahaha, tänk så lite jag vet. Skönt att kunna fråga här inne.

• Gilla
Techniques1
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Hahaha, tänk så lite jag vet. Skönt att kunna fråga här inne.
Man kan inte veta allt :)
Lycka till!
/T

Tack!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
FTX inget snack om saken! Det är överlägset bara frånluft både till driftskostnad och komfort. Bättre luftkvalitet och värmd tilluft (inget kallras)

De som har problem med hög ljudnivå har antingen en felutformad installation eller en defekt fläkt. Moderna FTX aggregat har lite tystare fläktar och normalt har man en 1m ljuddämpare vid aggregatet och sen en flexljuddämpare vid donet.

• Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Instämmer med övriga här, FTX!
Vi har ett aggregat med motströmsvärmeväxlare, som sitter i tvättstugan, i andra änden av huset från sovrummen.
Kör det på halva det rekommenderade värdet, då vi bara är två i vårt 108 kvm hus, alltså 80 m3/h.

Det hörs inte ett skvatt (utom i tvättstugan då), och gör underbart ifrån sig när det gäller att hålla luften frisk, torka upp fukt i våtrummen och inte minst värmeåtervinning.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ställer mig åxå i ftx leder överlägset bäst helt enkelt!!

• Gilla
oakleafh och 1 till
  • Laddar…
Visst är FTX "bara" ett ventilationssystem? Det behövs fortfarande någon form av värmepump till golvvärme och vatten?

• Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.