Hej!
Hadde ni kunnat hjälpa mig bekräfta mina tankar om vilken vägg som är bärande.
Bifogar 2 ritningar.
Jag (som är total lekeman) tror ju att det är den jag målat en Röd linje i. Kan det stämma, eller är kanske båda väggande bärande?
Om vi nu sägger att det är den "Röda" väggen som är bärande, kan det vara nå problem med att byta ut takstolarna till 45Graders lutning och inreda vinden? Rent tyngdmässigt.
Hadde ni kunnat hjälpa mig bekräfta mina tankar om vilken vägg som är bärande.
Bifogar 2 ritningar.
Jag (som är total lekeman) tror ju att det är den jag målat en Röd linje i. Kan det stämma, eller är kanske båda väggande bärande?
Om vi nu sägger att det är den "Röda" väggen som är bärande, kan det vara nå problem med att byta ut takstolarna till 45Graders lutning och inreda vinden? Rent tyngdmässigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 793 inlägg
Att dömma av grunden (verkar finnas en balk under den röda väggen) så är den röda väggen bärande.
Men du har fackverkstakstolar, sådana är ofta fribärande över hela spännvidden. SÅ det kan mycket väl vara så att ingen av väggarna är bärande.
Om du skall inreda vinden så behöver du troligen göra ett mellanbjälklag som måste vila på en bärande vägg ungefär där den röda står. Så då bör du utreda om den räda väggen är tillräckligt stabil. Ett mellan bjälklag kan troligen inte göras fribärnade över hela den spännvidden.
Skall du inreda så vill du dessutom troligen inte ha fackverkstakstolar, utan då behöver du en annan konstruktion.
Men du har fackverkstakstolar, sådana är ofta fribärande över hela spännvidden. SÅ det kan mycket väl vara så att ingen av väggarna är bärande.
Om du skall inreda vinden så behöver du troligen göra ett mellanbjälklag som måste vila på en bärande vägg ungefär där den röda står. Så då bör du utreda om den räda väggen är tillräckligt stabil. Ett mellan bjälklag kan troligen inte göras fribärnade över hela den spännvidden.
Skall du inreda så vill du dessutom troligen inte ha fackverkstakstolar, utan då behöver du en annan konstruktion.
Hur ska jag gå tillväga för att kolla bärigheten på den befintliga väggen??
Klarar Fackverks takstolarna verkligen 9.8m i spännvid med 60 cm blöt snö på (bor högst upp i norrland) utan en bärande vägg emellan??
Hur ska man gå tillväga när man sätter på nya takstolarna, ska man sätta dom ovanpå "resterna" av de gammla takstolarna? Eller hur ska man göra?
Tacksam för all info som jag kan få.
Mvh
Patrik
Klarar Fackverks takstolarna verkligen 9.8m i spännvid med 60 cm blöt snö på (bor högst upp i norrland) utan en bärande vägg emellan??
Hur ska man gå tillväga när man sätter på nya takstolarna, ska man sätta dom ovanpå "resterna" av de gammla takstolarna? Eller hur ska man göra?
Tacksam för all info som jag kan få.
Mvh
Patrik
Ja visst skall takstolarna klara denna spv. I tuffaste snözon (4) så kall du kunna dimensionera en fackverkstakstol i stil med dina så de klarar styvt 12meter.patrikwinbjork skrev:
okej, då återstår det bara att ta reda på hur man vet om väggen är bärande eller inte.
Liknande trådar
-
Väggbricka vatette tvårör - vilken koppling?
Vatten & Avlopp -
Vilken fogmassa mellan garderober och gipsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken apparatdosa till nybyggd tegelvägg?
El -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken vit färg har vi på väggen?
Färg, Måla & Tapetsera